بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

آموزش گام به گام ICDL (آی سی دی ال) -مفاهیم ویندوز بخش۳

فصل سوم: مدیریت  فایل‌ها ، پوشه‌ها  و درایو ها

نگهداری‌ و ذخیره ‌اطلاعات ‌در قالب ‌درایو، فولدر و فایل

    به منظور ذخیره منظم، سازماندهی اطلاعات و بازیابی سریع و آسان آن باید اصول اولیه ذخیره‌ و طبقه‌بندی اطلاعات در کامپیوتر را فرا بگیرید.

    در گذشته نه چندان دور، حجم دیسک‌های سخت کامپیوتر بسیار پائین‌تر از حال بود، به‌طوری‌که اغلب کامپیوتر‌ها هارد دیسکی با ظرفیت 1 تا 2 گیگابایت داشتند و از طرف دیگر اطلاعات موجود بر روی کامپیوترها نیز اغلب از یک شـکل و به‌صورت متنی بودند. ولی امروزه با استفاده از حجم بالای دیسک‌های سخت و از طرف دیگر تنوع اطلاعات قابل ذخیره و بازیابی، اعم از صوتی، تصویری، متنی و غیره، به نظر می‌رسد که ابتدا تقسیم‌بندی (پارتیشن‌بندی) برای اطلاعات ذخیره شده در قالب درایوهای مختلف لازم باشد.

    تعداد این درایوها به میل و سلیقه کاربر و چگونگی ذخیره اطلاعات بستگی دارد که معمولاً بین 2 تا 5 درایو انتخاب مناسبی است. اگر تعداد درایوها خیلی کم باشد، یافتن فایل‌ها و فولدرها از میان حجم زیادی از اطلاعات کمی‌ سخت می‌شود و اگر تعداد خیلی زیاد باشد نیز کار بازیابی کمی‌ پیچیده می‌شود. لذا توصیه می‌شود قبل از این که دیسک سخت را پارتیشن‌بندی کنید، حتماً توجه داشته ‌باشید که انتخاب تعداد درایو به حجم دیسک سخت و نیز تنوع اطلاعات بستگی دارد. برای مثال ممکن است ذخیره سازی بدین صورت سازماندهی شده باشد که در یکی از درایوها سیستم عامل را نصب و در سه درایو دیگر به ترتیب فایل‌های متنی، صوتی‌ و تصویری را ذخیره کنید. پس پارتیشن یا درایو بخش‌های بزرگی از دیسک سخت هستند که آن را مانند برشهای یک کیک  به فضاهای مساوی (و گاه نامساوی) تقسیم می‌کنند.

    همانند بایگانی واقعی که درآن اسناد داخل پوشه و پوشه ها داخل پوشه یا زونکن دیگری قرار گرفته و درکمد های مخصوص قرار می گیرند، هریک از درایوها در تقسیم‌بندی‌های خود معمولاً‌ تعداد زیادی فایل (پرونده) و نیز فولدر (پوشه) در خود جای می‌دهند. به ‌عبارت دیگر فولدرها یا پوشه‌های درون یک درایو تقسیم‌بندی های کوچکتری دارند و فایل‌ها یا پرونده‌های دیگری را در داخل خود جای می‌دهند.

ممکن است داخل یکی از درایوها تعدادی از پرونده‌ها (فایل‌ها) و پوشه‌ها (فولدرها) در کنار هم قرار داشته باشند و یا اینکه در داخل یک پوشه تعدادی پوشه و یا فایل‌ها‌یی دیگر نیز قرار بگیرند.

وسایل ذخیره سازی اطلاعات

در این قسمت خواهید دید که سیستم عامل ویندوز چگونه از وسایل ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوترهای شخصی جهت نگهداری و بازیابی اطلاعات استفاده می‌نماید. معمولاً در ویندوز وسایل ذخیره سازی مختلف همواره در پنجرهء  My Computer بصورت زیر قابل دسترسی می‌باشند.

1-                   درایو فلاپی= 3.5 Floppy (A:)

2-                   دیسک سخت درایو C:= Local Disk (c:)

3-                   دیسک سخت درایو D:=Local Disk (D:)

4-                   درایو CD-ROM=CD Drive (E:)]

5-                   دیسک قابل جابجایی = Removable Disk (F:)

آشنایی با درایو (Drive)

هر کامپیوتر حداقل دارای یک حافظه ی جانبی و دائمی بنام هارد دیسک است که از آن جهت ذخیره و نگهداری دائمی برنامه ها و اطلاعات استفاده می‌شود. معمولاً جهت بهره برداری بهینه و سازماندهی بهتر اطلاعات، دیسک فیزیکی را از لحاظ منطقی به چند قسمت با اندازه های دلخواه تقسیم می‌کنند که هر قسمت آن با یک حرف بزرگ انگلیسی نامگذاری شده و درایو نامیده می‌شود که در واقع هر درایو یک دیسک منطقی است. درایوهای هارددیسک را از حرف C به بعد نامگذاری می‌کنند (E:,D:,C:) و حرف بعد از آخرین حرف اختصاص داده شده به درایو هارد دیسک را به درایو CD یا سایر حافظه های جانبی تخصیص می‌دهند همچنین حروف A و B را برای درایوهای فلاپی استفاده می‌کنند برای شناسائی درایو، باید بعد از نام آن علامت : را قرار دهید.

دیسک فیزیکی (Physical Disk)

به تمام فضای یک دیسک سخت، دیسک فیزیکی می‌گویند بنابراین به تعداد دیسک‌های سخت موجود در کامپیوتر دیسک فیزیکی دارید.

درایو (Drive)

برای کارآیی بهتر یک دیسک فیزیکی را به چند قسمت (Partition) تقسیم کنید که به هر یک از قسمت های آن درایو می‌گویند و آن را با یک حرف انگلیسی نشان داده میشود.

دیسک منطقی (Logical Disk)

به هر یک از درایوهای دیسک سخت، دیسک منطقی می‌گویند بنابراین به تعداد درایو موجود در کامپیوتر دیسک منطقی دارید.

دستور Format

    اگر بخواهید از دیسک‌های سخت یا فلاپی‌هایی که در بازار تهیه ‌می‌کنید، استفاده‌ کنید، ابتدا باید آنها را آماده خواندن و نوشتن کنید. البته گاهی از فرمت‌کردن برای پیکربندی مجدد دیسک نیز استفاده می‌شود (از جمله به دلایلی برای پاک‌کردن سیستم عامل ویندوز). امروزه بسیاری از فلاپی دیسک‌های موجود در بازار توسط کارخانه‌های سازنده فرمت‌ شده عرضه می شوند. به ‌هر حال برای انجام فرمت دیسک ‌سخت و فلاپی، و یا فرمت ‌کردن مجدد آن به منظور پاک‌ کردن و سازماندهی مجدد، اطلاعات از روش زیر می توان استفاده کرد.

 

     بر روی درایو مورد نظر و یا آیکن درایو فلاپی‌گردان کلید Aplication  را زده و از گزینه‌های موجود Format را انتخاب کنید.

نکته : این عمل کلیه اطلاعات موجود در درایو را پاک خواهد کرد دقت کنید قبل از اجرا ی  نیازی به اطلاعات موجود در درایو موردنظر ندارید و یا یک نسخه از آن را تهیه کرده اید.

 1. در بخش AllocationUnitSize (اندازه ‌واحد تخصیصی)، می‌توانید اندازه کلاسترها را انتخاب کنید. این ‌‌گزینه، در حالت عادی، اندازه ‌پیش ‌‌فرض           (Default) است.

 2. در بخش Volume label می‌توانید نامی ‌را برای دیسک وارد کنید.

 3. اگر گزینه QuickFormat انتخاب شده باشد، همه فایل‌ها از روی دیسک حذف می‌شوند و سطح دیسک برای یافتن سکتورهای خراب پیمایش نمی‌شود. از این گزینه وقتی استفاده می شود که دیسک قبلاً فرمت شده باشد و مطمئن هستید که دیسک خراب نیست. با انتخاب گزینه EnableCompression فشرده‌سازی فعال می‌شود. و همچنین در صورت فعال بودن گزینه Create an MS-Dos startup disk، یک دیسکت بوت سیستم ساخته می‌شود که از این دیسکت در مواقعی که می‌خواهید بر روی کامپیوتر سیستم عامل نصب کنید، استفاده می‌شود.

 4. پس از تنظیمات لازم دکمه Start را Enter کنید و در مقابل اخطار پاک شدن فایل ها OK را به نشانه اطمینان از کارتان فشار دهید.

توجه کنید با انجام عمل Format کلیه اطلاعات موجود روی دیسکت پاک و غیرقابل دسترسی می شود.

آشنایی با پوشه

پوشه، محلی برای دسته بندی و نگهداری برنامه ها و پرونده ها می‌باشد و اغلب دارای نامی مرتبط با برنامه ها و پرونده های حاوی آن می‌باشد. در حقیقت پوشه‌ها نقش قفسه های خالی یک کتابخانه را جهت سازماندهی بهتر اطلاعات و اسناد ایفاد می‌کنند وبه خودی خود محتوایی ندارند بکله با قرار گرفتن پرونده ها و برنامه ها در داخل آنها پر می‌شوند. فرق پوشه ها با قفسه های یک کتابخانه در این است که گنجایش قفسه های کتابخانه از لحاظ تعداد کتابهایی که در آن جای می‌گیرد محدود است ، اما ظرفیت پوشه ها از این لحاظ هیچگونه محدودیتی ندارند و تا جاییکه فضای دیسک سخت خالی باشد می‌توان در داخل یک پوشه ، برنامه و پرونده قرار داد. هر پوشه شامل نامی به طول حداکثر 255 حرف است. البته علائم مجاز جهت نام گذاری پوشه حروف بزرگ وکوچک انگلیسی، اعداد و برخی از علائم محدود دیگر است. برخی از علائم غیر مجاز برای نام گذاری پوشه ها عبارتند از : {\/|;+*?.}

هر پوشه می‌تواند خود شامل چندین پوشه دیگر باشد. پوشه های زیر مجموعه ی یک پوشه باعلامت”\” از خود آن تفکیک می‌شوند و انشعاب هر پوشه با علامت’  ’‎‍ از نام آن تفکیک می‌شود. در ویندوز هر  پوشه دارای نامی است که در زیر شکل آیکن آن ، درج شده است.

* پوشه ( Folder)محلی برای نگهداری فایل ها و برنامه ها می‌باشد که با نمادی تصویری نشان داده می‌شود.

بطور خلاصه در ویندوز مهمترین مقررات نامگذاری پوشه ها به شرح زیر می‌باشند:

            طول اسامی پوشه ها می توانند تا حداکثر 255 کاراکتر مجاز باشند.

             حروف بزرگ وکوچک متمایز در نظر گرفته می شوند.

             اسامی فارسی برای نامگذاری پوشه ها مجاز است.

            در نام پوشه می‌توان از کاراکتر فاصله ی خالی نیز استفاده کرد.

برای اینکه از نام پوشه ای که نشانگرتان بر روی آن واقع است اطلاع حاصل کنید کافی است کلیدهای Insert+Up را به طور همزمان فشار دهید در این صورت نام و مرتبه ی قرار گرفتن آن پوشه نسبت به سایر پوشه ها اعلام خواهد شد. برای مثال اگر جاز عبارت One of five را بعد از خواندن نام پوشه اعلام کرد  نشان دهنده ی این است، پوشه ای که در حال حاضر بر روی آن قرار دارید اولین پوشه از پنج پوشه ی موجود میباشد.

آشنایی با  مسیر (Path)

مجموعه ای از اسامی درایو و پوشه که به صورت پشت سر هم قرار گرفته و توسط علامت’ \  ‍‎‎‏‏‏، از یکدیگر جدا شده اند را مسیر گویند. به عبارتی ساده تر محل یا آدرس هر عنصر را مسیر آن عنصر در نظر بگیریدمعمولاً قبل از نام اولین فهرست، نام درایو و بعد از نام آخرین فهرست، نام فایل مورد نظر آورده می‌شود.

* مسیر (Path)راهی است که سیستم عامل برای پیدا کردن ، مرتب کردن و بازیابی فایل های یک دیسک از طریق پوشه ها طی می‌کند.

مثال) مسیر فایل Ali.txt در پوشه Test درایوC به صورت زیر است:   C:\Test\Ali.txt

مسیر جاری ، مسیری است که هم اکنون در آنجا قرار دارید و در نوار آدرس نمایش داده می‌شود. وقتی در مسیر جاری قرار دارید بدون نیاز به نوشتن مسیر کامل و فقط با دانستن نام فایل، به فایل های آن مسیر دسترسی دارید.

آشنایی با فایل‌ها File))

    کار با فایل‌ها از بسیاری جهات شبیه کار با پوشه‌هاست. از جمله تغییرنام، حذف، بازیافت و یا قراردادن میان‌بر. اما آنچه درباره فایل‌ها بسیار مهم است این است که فایل‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها به روشی خاص و با نرم‌افزارهای مربوطه ایجاد و یا استفاده می‌شوند، در حالی‌که پوشه‌ها معمولا هم‌شکل و هم‌نوع هستند. به عبارتی پوشه ها، بیشتر وظیفه نگهداری فایلها و یا پوشه های دیگر، و همچنین دسته بندی اطلاعات را بر عهده دارند ولی فایلها آخرین سطح از دسته بندی اطلاعات در رایانه هستند. هر فایل با توجه به محتویات آن و حسب نوع اطلاعات بوسیله برنامه یا

برنامه های خاصی قابل باز شدن و اجرا می باشد، لذا ضروری  است برای استفاده از هر نوع فایلی برنامه مورد نیاز و متناظر با آن از قبل روی رایانه نصب شده باشد. مثلا برای اجرای یک فایل حاوی اطلاعات صوتی باید نرم افزارهایی که می توانند فایلهای صوتی را اجرا کنند بر روی رایانه نصب شده باشد.

آشنایی با ساختار درختی درختی اطلاعات

    یکی ‌دیگر از برنامه‌های قدرتمند مشاهده و سازماندهی اطلاعات دیسک‌ها و درایوها برنامه کاوشگر پنجره‌ها یا Windows Explorer است. البته این برنامه شباهت‌هایی به My Computer دارد ولی امکانات آن بیشتر است. از جمله آن‌ که، علاوه بر امکانات موجود در My Computer  از جمله نوار ابزار، نوار منو، نوار وضعیت و غیره، اطلاعات در دو ناحیه مرتبط با هم نمایش داده ‌می‌شوند. در ناحیه سمت‌ چپ عناصر به ‌صورت درختی دیده ‌می‌شوند و در سمت ‌راست،   عنصری که در سمت ‌چپ انتخاب شده، نمایش ‌داده می‌شود.

    برای گشودن پنجره Windows Explorer چند راه مختلف وجود دارد از جمله:

 1.  از منوی Start ،All Programs دستور Accessories را انتخاب کنید. حال از منوی باز شده بر روی گزینه Windows Explorer ، Enter کنید.

    2. بر روی  پوشه‌ یا درایو مورد نظر  کلید ‌ Application را زده  و گزینه Explore را انتخاب کنید.

    3. روش سوم استفاده از کلیدهای میان‌بر است بدین صورت که ابتدا کلید ویندوز  را بر روی صفحه کلید پائین نگه‌ دارید و در همان حال حرف E را فشار دهید با انجام هر یک از روش‌ها، کاوشگر Windows Explorer گشوده خواهد شد.

در این برنامه اطلاعات به صورت درختی و به ترتیب محل قرار گرفتن آنها نمایش داده می‌شوند به طوری که Desktop ویندوز، ریشه و گره ی اصلی این ساختار درختی در نظر گرفته می‌شود و پوشه های موجود در Desktop به عنوان شاخه های اصلی حاوی سایر اطلاعات کامپیوتر در نظر گرفته می‌شوند با باز کردن هر پوشه می‌توانید به محتویان آن پوشه به صورت سلسله مراتبی دسترسی پیدا نمایید.در این روش محتویات کامپیوتر به صورت درختواره ای با آیکن های مخصوصی نمایش داده می‌شوند در سمت چپ هر عنصر علامت tv قرار دارد که نشان دهند لیست درختی است. لیستهای درختی به صورتی هستند که اگر روی یکی از عناصر آن قرار گیرید و بعد از نام آن عنصر کلمه Close را بر روی برجسته نگار مشاهده نمایید میتوانید با استفاده از کلید جهت نمای راست آن عنصر را گشوده و به لیست زیرین آن دسترسی پیدا کنید. کلید Right عنصر را باز کرده و کلمه open را در سمت راست آن نمایان میسازد و برعکس کلید Left لیست زیرین عنصر را میبندد.

حرکت بین درایوها ، پوشه ها و فایل ها

در ویندوز مشاهده ی محتوای درایوها و پوشه ها و حرکت بین آنها بسیار آسان است در این قسمت با برخی از این ویژگی ها آشنا می‌شوید.

جهت مشاهد ی محتویات درایوها و پوشه ها در ساختار درختی بصورت زیر عمل کنید:

- بر روی آیکن درایو، پوشه و یا هر عنصری از درختواره کلید Right یا Enter را بزنید، محتویات آن در سمت راست پنجره و در زیر آن عنصر نشان داده می‌شود که میتوانید با استفاده از کلید Tab روی آن قرار گیرید.

جهت مشاهد ی زیر پوشه ها و فایل های یک پوشه بصورت زیر عمل کنید:

- بر روی آیکن پوشه ی دلخواه Enter کنید،محتویات آن در سمت راست پنجره یا در پنجره ای جدید نشان داده می‌شود که با حرکت کلید Tab می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

جهت بازگشت به پوشه ی قبلی به صورت زیر عمل کنید:

- میتوانید کلید Up را فشار دهید.

جهت بازگشت به پوشه ی بالاتر بصورت زیر عمل کنید:

- میتوانید کلید Back Space را فشار دهید.

کار با My Computer

یکی از مهم ترین برنامه های موجود در Desktop، برنامه ی MyComputer  است، این برنامه برای مدیریت و دسترسی آسان منابع مختلف اعم از سخت افزار و نرم‌افزار به کار می‌رود. در این فصل با نحوه ی استفاده از این برنامه جهت سازماندهی و مدیریت پوشه ها و فایل ها آشنا خواهید شد.

برای اجرای برنامه یMy Computer به یکی از روش های زیر عمل کنید:

1-                     بر روی Desktop رفته با کلیدهای جهت نما آیکن My Computer را پیدا کرده و روی آن Enter بزنید.

2-                     گزینه MyCompter  را از منوی دکمه ی Start انتخاب کرده و Enter بزنید.

3-               بر روی Desktop قرار گرفته کلید M را بزنید، با هر بار زدن کلید M جاز نام یک آیکن که حرف اول آن M است و روی Desktop قراردارد را می‌خواند این کار را ادامه دهید تا جاز گزینه ی MyComputer را بخواند. اکنون Enter بزنید.

با توجه به محتوای پنجره و عنصر انتخاب شده ، کادر سمت چپ پنجره ی

 My Computer شامل گزینه هایی جهت انجام عملیات مختلف بر روی اطلاعات مربوطه می‌باشد که وظایف برخی از مهمترین گزینه های آن در زیر ارائه شده است. و توسط کلید Tab میتوان به هر یک از آنها دسترسی پیدا کرد.

شرح وظایف برخی از گزینه های پنجره ی My Computer :

View system information= مشاهده خصوصیات مختلف سیستم

=Add or remove programs نصب برنامه های جدید وحذف برنامه‌ها زائد

=Change a settingتغییر تنظیمات سیستم

File and Folder Tasks= درخواست های مربوط به فایل و پوشه

Rename this folder= تغییر نام پوشه ی انتخاب شده

Move this folder= انتقال پوشه ی انتخاب شده

Copy this folder= کپی پوشه ی انتخاب شده

Publish this folder to the web= انتشار پوشه ی انتخاب شده در وب

Share this folder= به اشتراک گذاشتن پوشه ی انتخاب شده

Delete this folder= حذف پوشه ی انتخاب شده

OtherPlaces= دسترسی به سایر منابع سیستم

My Network Place= مشاهده ی کاربران و سخت افزار موجود درشبکه

My Documents= مشاهد ی مستندات و مدارک

Shared Documetnts= مشاهده ی اطلاعات مشترک کاربران

ControlPanel= دسترسی به پوشه ی مرکز کنترل

Details= جزئیات مربوط به عنصر انتخاب شده

*نکته:توجه داشته باشید که میتوانید در صورت دلخواه گزینه های فوق را از پنجره ها حذف نمایید به منظور وارد منوی Tools شده و با انتخاب گزینه FolderOptions از منوی آن با تستفاده از کلید جهت نمای پایین روی عبارت Usewindowsclassicfolders قرار گرفته سپس با استفاده از کلید Tab روی دکمه Ok کلید Enter را بزنید.

مرتب‌کردن فایلها و پوشه ها

برای این کار ابتدا باید یکی از درایوها را انتخاب و وارد آن شوید. به این منظور میتوانید در پنجره My Computer با استفاده از کلیدهای جهت نما روی یکی از آیکنهای نام درایوها قرار بگیرید و با زدن کلید Enter وارد آن شوید.  اگر بخواهید فایلها و فولدرها را براساس اندازه، نام، تاریخ ساخت، آخرین تغییرات و نوع، به منظور دستیابی سریع‌ و آسان‌، مرتب کنید، برای این کار در سیستم عامل ویندوز تدابیری اندیشیده شده که به آسانی می‌توانید تعداد زیادی فایل یا فولدر را به این ترتیب مرتب کنید.

محتویات پوشه ی MyComputer یا هر پنجره ی دیگر را می‌توانید به یکی از روش های زیر مرتب نمایید.

1- پنجره  ی MyComputer یا هر پنجره ی دیگر را باز کنید و اگر آیکنی در این پنجره انتخاب شده بود با دستور Ctrl+Space آنرا از حالت انتخاب خارج نمائید تا هیچ آیکن انتخاب شده ای در پنجره وجود نداشته باشد سپس کلید Application را بزنید تا منوی مربوط باز شود و یا می‌توان با زدن کلیدAlt بر روی منوها قرار گرفته و با کلیدهای چپ و راست به منوی Viewبرسید (برای باز کردن منوی View می‌توان کلید Alt را به همراه  حرف میان بر V فشرد.)

2- از منوی گشوده شده، دستورArrangeIconsBy را انتخاب کرده  یا حرف میان برI را بزنید تا منوی مربوط‌بهIcon by Arrange باز شود.

3-     سپس یکی از روش های مرتب سازی دلخواه را توسط حرکت کلیدهای بالا و پایین انتخاب کنید.

گزینه‌های ArrangeIcons، ممکن است با توجه به محتویات هر پوشه اندکی متفاوت باشد. که در زیر به همه ی گزینه ها اشاره شده است:

Name= محتویات را به ترتیب نام آنها نمایش می‌دهد.

Size= محتویات را به ترتیب اندازه ی آنها نمایش می‌دهد.

Type= محتویات را به ترتیب نوع آنها نمایش می‌دهد.

Modified=             محتویات را به ترتیب تاریخ تغییر آنها نمایش می‌دهد.

ShowinGroup= محتویات را به صورت گروه بندی شده نمایش می‌دهد.

AutoArrange= محتویات را به صورت خودکار نمایش می‌دهد.

AligntoGrid =       محتویات رادر داخل کادرهای فرضی نمایش می‌دهد.

روشهای نمایش محتویات پوشه ها

برای تغییر نحوه ی  نمایش محتویات پنجره ی  MyComputer با سایر پوشه ها بصورت زیر عمل کنید :

 پنجره Mycomputer یا هر پنجره دیگری را باز کنید و اگر آیکنی انتخاب شده آنرا با دستور Ctrl+Space از حالت انتخاب خارج ‌نمائید. و کلید Application را فشار دهید از منوی ظاهر شده گزینه ی  View را انتخاب نموده و کلید Enter یا Right را بزنید، (یا با دستور Alt روی منوهای پنجره قرار گرفته و با کلیدهای راست و چپ روی گزینه ی  View قرار بگیرید  و با کلید Down منوی مورد نظر را باز کنید .)

-                      از منوی گشوده شده توسط کلیدهای Up و Down روی گزینه ی  مورد نظر قرار گرفته و کلید Enter را فشار دهید.

در زیر لیست روشهای نمایش محتویات پوشه ها ذکر شده است:

Thumbnails= محتویات را به صورت تصویر گرافیکی و کوچک نمایش می‌دهد.

Tiles= عنوان پوشه ها و پرونده ها را نمایش می‌دهد.

Icons= آیکن پوشه ها و پرونده ها را نمایش می‌دهد.

List= فهرست پوشه ها و پرونده ها را نمایش می‌دهد.

Details= فهرست پوشه ها و پرونده ها را به همراه برخی از مشخصات کامل تر آنها نمایش می‌دهد.

نوار ابزارهای My Computer

هر یک از نوار ابزارهای برنامه ی My Computer شامل تعدادی دکمه جهت دسترسی آسان و سریع به فرامین و عملیات مربوط به آن نوار ابزار می‌باشد . این دکمه‌ها در اکثر پنجره های ویندوز وجود دارند.

برای فعال کردن نوارهای ابزار به صورت زیر عمل کنید:

-                      از منوی View پنجره ی My Computer، گزینه ی Toolbars را انتخاب کنید.

-                      سپس نوار ابزار دلخواه را از گزینه ی مربوطه Enter ‌کنید.

نکته: اعلام واژه ی Checked بعد از اعلام نام هر گزینه منوی ابزار ، به معنی این است که در حال حاضر ابزار فوق فعال است.

-                      با انتخاب یک نوار ابزار، دکمه های آن در زیر نوار منوی پنجره اضافه می‌شود برای برداشتن نوار ابزار، یک بار دیگر عملیات بالا را تکرار ‌کنید تا واژه ی Checked از کنار نوار ابزار فوق در منوی Toolbars برداشته شود.

-                      مهمترین نوار ابزار My Computer، نوار ابزار استاندارد است که شرح وظایف دکمه های آن را در زیر توضیح داده خواهد شد که لیست این دکمه ها توسط دستور Insert+F8 لیست میشود.

Bake= به پوشه یا پنجره ی قبلی بر می‌گردد.

Forward= به پوشه یا پنجره ی بعدی بر می‌گردد.

Up= به پوشه یا پنجره ی مرحله ی بالاتر بر می‌‌گردد.

Search= پنجره ی جستجو را احضار می‌کند.

Folders= نمایش درختی پوشه ها در سمت چپ پنجره را نشان می‌دهد.

Views= امکان تغییر نحوه ی مشاهده ی محتوای پوشه را امکان پذیر می‌کند.

Favorites= آدرس های مورد علاقه را نشان میدهد.

Refresh= اطلاعات داخل پنجره را دوباره بروز رسانی می‌کند.

Delete= فایل یا پوشه ی انتخاب شده را حذف می‌کند.

Undo= عمل انجام شده ی قبلی را خنثی می‌کند.

Properties= خصوصیات عنصر انتخاب شده را نشان می‌دهد.

Cut= فایل یا پوشه ی انتخاب شده را بریده و به حافظه منتقل می‌کند.

Copy= فایل یا پوشه ی انتخاب شده را به حافظه کپی می‌کند.

Paste= یک نسخه از عنصر کپی شده را از حافظه در محل فعلی قرار می‌دهد.

مشاهده ی محتوای فایل ها و پوشه ها

برای مشاهده محتویات یک پوشه کافیست :

برروی پوشه  دلخواه Enter نمایید.

در این صورت محتویات پوشه ی فوق ، در پنجره ای نشان داده میشود به عبارتی دیگر به این ترتیب اکنون داخل پوشه ی مذکور رفته اید و این کار را میتوانید برای رفتن به داخل زیر پوشه های موجود در این پوشه ادامه دهید.

برای بستن یک پوشه یکی از روشهای زیر را بکار ببرید:

- کلید Alt+F4 را بزنید.

- از منوی File گزینه ی Close را اجرا نمایید.

برای مشاهده ی محتویات یک پرونده ی غیر اجرایی کافیست یکی از روشهای زیر را بکار ببرید:

-                      بر روی پرونده ی دلخواه Enter نمایید.

-                      بر روی پرونده ی دلخواه کلید Application را بزنید و از منوی ظاهر شده بر روی گزینه ی Open کلید Enter را زنید.

در این صورت برنامه ی مربوط به پرونده ی فوق باز شده و محتویات آن در برنامه ی مربوطه نشان داده میشود. بدیهی است اگر بر روی پرونده های اجرایی Enter نمایید آن برنامه اجرا میشود.

مثال )

بر روی یک پرونده با انشعاب Bmp کلید Enter کنید.

اکنون محتوای پرونده ی فوق که یک تصویر است در برنامه ی Paint نشان داده میشود.

اگر چه ویندوز اکثر فایل ها و اسناد را بصورت پیش فرض میشناسد و میداند که هر نوع فایا را با چه برنامه ای باز نماید اما گاهی اوقات لازم است فایلهای جدید را به ویندوز معرفی نمایید.

برای مشاهده ی محتویات یک پرونده ی ناشناخته یا جدید در ویندوز بصورت زیر عمل کنید:

-                      بر روی پرونده ی مورد نظر کلید Enter را بزنید.

-                      در پنجره ی ظاهر شده گزینه ی

Select the program from a list را با فشردن کلید  Down انتخاب کنید و سپس دکمه ی Ok را Enter کنید.

-                      در پنجره ی Open With با لستفاده از کلیدهای بالا و پایین روی برنامه ی مورد نظر قرار گرفته و دکمه ی Ok را Enter کنید.

*نکته  : در این کادر عبارت Always use the…  وجود دارد و به معنی این است که همیشه از این برنامه جهت باز کردن این نوع فایل استفاده شود و در صورت تمایل با Tab  روی این گزینه قرار گرفته و برای فعال کردن آن  کلید Space را بزنید و در انتها بر روی Ok ، Enter کنید.

ایجاد پوشه ی جدید

برای ساختن یک پوشه ی جدید کافیست به صورت زیر عمل نمایید:

-                      در محیط میز کار یا هر درایو دلخواه قرار گرفته و از (NotSelect) بودن آیکنها اطمینان حاصل کرده سپس کلید Application را بزنید.

-                       اکنون با کلیدهای Up و Down از منوی ظاهر شده گزینه ی New و سپس زیر منو Folder را انتخاب کنید.

-               پوشه ای جدید با نام پیش فرض New Folder  ساخته شده است، که در ابتدای آن دو ed که نشان دهنده حالت تایپ است مشاهده میشود.نام پوشه را به نام دلخواه تغییر دهید(یعنی آن نام را تایپ کنید) و Enter بزنید.

-                      همین عمل را میتوانید از منوی File گزینه ی New و زیر منوی Folder انجام دهید.

برای ایجاد فایل نیز مراحل بالا را انجام داده و فقط به جای انتخاب Folder از منو ی  Newبا کلیدهای بالا و پایین حرکت کرده و بر اساس نوع فایل مورد نظر یکی از گزینه های منوی باز شده را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر فایل Text بخواهید باید بر روی گزینه ی Text Document رفته و Enter  بزنید . ( البته فایلهایی که اینگونه ایجاد میشوند خالی است و دارای ظرفیت صفر کیلو بایت میباشد). برای ویرایش آن باید بر روی آن قرار گرفته و Enter بزنید تا مذکور باز شود سپس اطلاعات مربوط را وارد کرده و آنرا دخیره  (Save) کنید.

ضرورت تهیه ی نسخه ی پشتیبان از اطلاعات (Backup)

در سیستم های کامپیوتری، اطلاعات مهمترین و پر ارزش ترین عنصر است زیرا در صورت خراب شدن اطلاعات، تهیه ی مجدد آنها که معمولاً حاصل تلاش چندین ساله موسسات است، بسیار پر هزینه و وقت گیر و اغلب غیر ممکن است لذا مهمترین چیزی که روی کامپیوتر خود ذخیره کنید، اطلاعات است که لازم است همیشه یک نسخه ی کپی از اطلاعات موجود داشته باشید. به عملیات کپی برداری از اطلاعات،تهیه پشتیبان یا Backup گیری می‌گویند. در سازمانهای بزرگ عملیات Backupگیری توسط بخش کامپیوتر بطور اتوماتیک انجام می‌پذیرد. در چنین سازمانهایی داده ها بطور متمرکز بر روی یک کامپیوتر متصل به شبکه ذخیره می‌شوند. در سازمانهای کوچکتر، عملیات Backup گیری معمولا به عهده خود افراد است.

دلایل بسیاری را می‌توان برای خرابی و از بین رفتن اطلاعات سیستم برشمرد که برخی از آنها عبارتند از :

*مشکلات نرم افزاری از قبیل فعالیت ویروس های مخرب یا بروز رسانی برنامه ها

*مشکلات سخت افزاری کامپیوتر

* رخدادهای غیر مترقبه از قبیل آتش سوزی، زلزله و....

* خرابکاری عمدی یا سهوی آشنایان یا حتی خود شما

در مورد Backup گیری از اطلاعات به نکات زیر توجه نمایید.

  حتی الامکان اطلاعات را بر روی وسایل مخصوص Backup گیری نظیر Tape یا CD نگهداری کنید، زیرا ضریب امنیتی بیشتری دارند و امکان خراب شدن آنها کمتر است.

 اگر Tape یا CD در دسترس نبود در صورت امکان اطلاعات را روی فلاپی دیسک ذخیره کنید.

 Backup های تهیه شده را دور از کامپیوتر و در مکان امنی نگهداری کنید بهتر است حتی الامکان این مکان دور از ساختمان شرکت یا سازمان شما باشد زیرا اگر حوادثی مانند آتش سوزی، زلزله، سیل، دزدی و..... در دفتر شما رخ بدهد و در صورتیکه دیسک های Backup خود را در کنار کامپیوتر قرارداده باشید آنها هم همراه دیگر چیزها نابود خواهد شد.

Backup خود را درکنارکامپیوتر قرارداده باشید، آنها هم همراه دیگر چیزها نابود خواهد شد.

در صورت امکان پذیر نبودن انتقال Backup به محل دیگر، حداقل Backup ها را در یک گاوصندوق نسوز قراردهید تا در مقابل آتش محفوظ باشد.

معمولاً چیزی که نیاز به Backup گیری دارد، اطلاعات است نه کلیه نرم‌افزارهای موجود بر روی دیسک.پس بهتر است فایل های خود را طوری ذخیره کنید که کلیه اطلاعات در یک پوشه قرار بگیرند واز این به بعد با Backup گرفتن از این پوشه، کلیه اطلاعات Backup گیری شود.

Backup گیری از اطلاعات معمولاً در شبها انجام می‌گیرد زیرا اگر در طول روز Backup گیری کنید (یعنی هنگامیکه ک برنامه هایی از این اطلاعات استفاده می‌کنند)دیگر فایل هایی که در برنامه ها باز شده اند در لیست فایل‌های Backup گیری شده قرار نمی‌گیرند. چون برنامه Backupگیری از فایل‌های باز صرفنظر می‌کند.

روش های تهیه ی نسخه ی پشتیبان با توجه به حجم، نوع و اهمیت اطلاعات متفاوت است ولی ساده ترین کار تهیه ی یک نسخه ی کپی از اطلاعات توسط ویندوز است که در اینجا به آن اشاره میشود.


کپی پرونده ها ، پوشه ها و آیکن ها

برای کپی پرونده ها، پوشه ها و آیکن ها از جایی به جای دیگر سه مرحله زیر را انجام دهید:

*انتخاب پرونده، پوشه یا آیکن دلخواه

*کپی موارد انتخاب شده به حافظه ی موقت(Clipboard)

* قراردادن کپی موجود در حافظه، در مکان دلخواه

مرحله اول (انتخاب کردن) را در قسمت قبل یاد گرفتید. اکنون مرحله دوم (کپی موارد انتخاب شده) را با یکی از روشهای زیر انجام دهید:

-                      دستور Copy را از منوی Edit اجرا کنید.

-               کلیدهای ترکیبیCtrl+c را بطور همزمان فشار دهید. در این حالت حروف jm بر روی برجسته نگار ظاهر میشود و پس زا آن عبارت copiedtoclipboard نیز قابل خواندن است.

-                      روی عناصر انتخاب شده کلید Application را بزنید و دستور Copy را از منوی ظاهر شده اجرا کنید.

اکنون با اجرای یکی از روشهای فوق موارد انتخاب شده درحافظه موقت قرار گرفته اند و کافی است به محل جدید رفته و با یکی از روشهای زیر موارد فوق را در مکان جدید قرار دهید تا عملیات کپی برداری تکمیل شود:

-                      دستور Paste را از منوی Edit اجرا کنید.

-                      کلیدهای ترکیبیCtrl+V را بطور همزمان فشار دهید. در این حالت نیز پس از jm عبارت pasted from clipboard ظاهر میگردد.

-               وارد مکان مورد نظر شده و در حالتیکه آیکنهای پنجره ی مورد نظر در وضعیت NotSelect قرار دارند کلید Application را بزنید و از منوی حاصل دستور Paste را اجرا کنید.

کپی با دستور Send To

یکی از روشهای ساده و سریع جهت کپی اطلاعات به فلاپی دیسک، صفحه اصلی میز کار ویندوز (Desktop)، صندوق پست الکترونیکی، پوشه ی MyDocument،  استفاده از دستور Send to بشرح زیر می‌باشد:

-                      پرونده ، پوشه و یا آیکن دلخواه را انتخاب کنید و بر روی آن کلید Application را بزنید.

-               از منوی حاصل دستور Send To را انتخاب کنید و بر روی این گزینه کلید Enter یا Right را بزنید تا زیر منوی مربوط به آن باز شود سپس مقصد مورد نظر را با استفاده از کلید بالا یا پائین جهت قرار گرفتن نسخه کپی انتخاب کنید.

انتقال پرونده ها، پوشه ها و آیکن ها

منظور از انتقال یک عنصر، یعنی جابجایی آن از محلی به محل دیگر، به طور که پس از انتقال ، عنصر فوق از محل قبلی حذف شده و در محل جدید قرار گرفته باشد. برای این منظور از عملیات بریدن (Cut) استفاده نمایید که مستلزم انجام سه مرحله زیر می‌باشد:

·                      انتخاب پرونده ها و پوشه های دلخواه (Select)

·                      بریدن پرونده ها و پوشه های انتخاب شده و انتقال آنها به حافظه ی موقت          (Cut)

·                      قراردادن پرونده ها و پوشه ها از حافظه موقت به محل جدید (Paste)

پس از انتخاب پوشه ها و پرونده های دلخواه به صورتی که در قسمت های قبل گفتیم، با یکی از روشهای زیر عناصر انتخاب شده را از محل مذکور بریده و به حافظه موقت کپی نمایید:

-                      دستور cut از منوی Edit اجرا کنید.

-                      کلیدهای ترکیبی Ctrl=X را بزنید.

-                      روی عنصرهای انتخاب شده قرار گرفته و کلید Application را بزنید و از منوی حاصل دستور Cut را اجرا نمایید.

حال به محل جدیدی که مایلید عناصر فوق را به آنجا منتقل نمایید رفته و به یکی از روشهای زیر عناصر فوق را از حافظه به این محل جدید کپی (منتقل) ‌سازید. (پس از این مرحله عناصر فوق از محل قبلی به صورت خودکار حذف می‌شوند.)

-                      دستور Paste را از منوی Edit اجرا کنید.

-                      کلیدهای ترکیبی Ctrl+V را بطور همزمان فشار ‌ دهید.

-               درمکان جدیدی که قرار گرفته اید ابتدا از NotSelect بودن آیکنهای آن اطمینان حاصل کرده و کلید Application را بزنید از منوی ظاهر شده دستور Paste را با کلیدهای بالا و پایین انتخاب کرده و روی آن Enter بزنید.

تغییر نام پرونده ها، پوشه ها و آیکن ها

برای تغییر نام پرونده ها ، پوشه ها و آیکن ها، پس از انتخاب عنصر مورد نظر ، یکی از روشهای زیر را استفاده نمایید:

-                      دستور Rename را از منوی File اجرا کنید.

-                      کلید F2 را فشار دهید.

-                      روی عنصر مورد نظرکلید Application را بزنید و از منوی حاصل دستور Rename را اجرا کنید.

-                      پس از اجرای هر یک از روشهای فوق، نام عنصر مورد نظر Select می‌شود حال نام دلخواه را تایپ کرده و Enter بزنید.

همانطور که قبلاً گفته شد نامگذاری هر فایل شامل دو قسمت نام و انشعاب آن است که انشعاب فایل بیانگر نوع و محتوای آن است لذا باید در هنگام تغییر نام فایل دقت نمود تا انشعاب آن عوض نشود در غیر اینصورت ویندوز در شناسایی و باز کردن آن فایل دچار مشکل خواهد شد.

بررسی  خصوصیات پرونده ، پوشه و درایو

    پوشه‌ها و فایل‌ها مانند تمام اجزای دیگر، ویژگی‌هایی از جمله حجم، نوع،آرشیو بودن یا خواندنی ‌بودن، تاریخ ساخت و تغییرات و غیره دارند. در صورتی‌که بخواهید خصوصیات مربوط به یک پوشه یا فایل را بدون بازکردن آن مشاهده کنید و یا در نحوه ذخیره‌ سازی آن تغییراتی دهید.

برای مشاهده یا تغییر خصوصیات عناصر مختلف در ویندوز ، پس از انتخاب عنصر مورد نظر به یکی از روش های زیر عمل کنید:

-                      روی عنصر مورد نظر قرار گرفته و دستور Properties را از منوی File انتخاب کنید.

-                      روی عنصر مورد نظر کلید Application را زده و از منوی حاصل Properties را انتخاب ‌نمایید. یا کلید میان بر R را بزنید.

-                      روی عنصر مورد نظر قرار گرفته و کلیدهای Alt+Enter را همزمان فشار دهید.

در اینصورت باتوجه به عنصر انتخاب شده پنجره ی خصوصیات آن نمایان می‌گردد.

نمایش پنجره اطلاعات در مورد یک فایل          

    در این پنجره اطلاعاتی را مشاهده می کنید که عبارتند از :

Type of file =   نوع فایل،

Opens with= قابلیت باز شدن فایل توسط برنامه،

Location= محل ذخیره فایل،

Size= حجم ،

Size on disk = حجم اشغال شده روی دیسک توسط فایل ،

Created= تاریخ ایجاد فایل ،

Modified=  زمان تغییرات ،

Accessed = تاریخ آخرین دستیابی به فایل

    در قسمت صفات (Attributes) سه نوع خصوصیت برای فایل تعریف شده است که عبارتند از:

    1- Read-only (فقط خواندنی)= اگر این گزینه را انتخاب نمایید فایل فقط قابلیت خواندن دارد و نمی توان در فایل تغییرات ایجاد کرد. برای امکان تغییردادن فایل باید تیک این گزینه برداشته شود.این گزینه فایلهایی که محتویات مهمی دارند رااز تغییرات ناخواسته محافظت می کند.

    2- Hidden  (پنهان)= با انتخاب این گزینه فایل جزو فایل‌های پنهان قرار می‌گیرد. در این صورت در حالت عادی توسط سایر کاربران قابل دیدن نیست.

·          نکته : برای اینکه فایل پنهان را در صفحه آشکار کنید در پنجره My computer در منوی Tools گزینه Folder Options را انتخاب کنید.

    در پنجره Folder Options  سربرگ View انتخاب کنید. سپس با استفاده از کلید Tab وارد  قسمت: Advanced Setting شده و با کلیدهای جهت نمای بالا یا پایین روی گزینه Show hidden filles and folders قرار گرفته و این گزینه را با استفاده از کلید Space Bar تیک بزنید. اکنون با استفاده از کلید Tab بر روی دکمه Ok قرار گرفته و Enter بزنید  اکنون میتوانید با ورود به کادر Properties فایل با استفاده از کلید Tab بر روی گزینه Hidden کلید Space را بزنید تا تیک آن برداشته شود. بر داشته تیک بر روی برجسه نگار نیز نمایش داده میشود. بر روی دکمه Ok کلید Enter را بزنید تا فایل نمایان شود.

    3- Archive (آرشیو)= با انتخاب این گزینه از این فایل‌ می توان از یک نسخه پشتیبان (Backup) تهیه کرد.

نکته :با فشردن کلیدهای Insert+B محتویات کادر Properties قابل خواندن است.

نکته: با فشردن کلید جاز کسر که بر روی Num Pad  قرار دارد( کلید – ) آن هم در زمان خاموش بودن Num Lock ، امکان خواندن خط به خط محتوای کادر وجود دارد.فراموش نکنید که پس از خواندن کادر با استفاده از کلید (+) بر روی همان قسمت جاز را به وضعیت PC در آورید.

*نکته: در کادرهای محاوره ای Dialogue Box متوانید عنوان کادر را در کنار dlg بخوانید و در کنار آن نیز عنوان Page Tab را مشاهده نمایید.

نمایش پنجره اطلاعات در مورد یک پوشه          

مانند خصوصیات فایلها در اینجا نیز در سربرگ General نام، نوع، محل قرار گیری، سایز، فضای اشغال شده بوسیله پوشه روی دیسک سخت و محتویات آن بر اساس تعداد فایلها و فولدرها نشان داده می شود. تاریخ و زمان ایجاد و سایر خصوصیات آن مشابه فایلها قابل مشاهده است.

Type=  نوع فایل

Location= محل قرارگیری فایل

Size= اندازه فایل برحسب بایت

    در سربرگ sharing گزینه های مختلف در مورد نحوه به اشتراک گذاری پوشه روی شبکه و سطوح مختلف دسترسی به آن و امنیت (securtity) نشان داده شده است.

    در سربرگ Customize امکان شخصی سازی برخی از ویژگیها و شکل ظاهری فولدر وجود دارد. گزینه Choose Picture، امکان انتخاب تصویر برای پوشه جهت بخاطر آوری سریعتر محتویات آن بدون نیاز به باز کردن پوشه وجود دارد.

    همچنین از دکمه ی  Change Icon می توان آیکن یا نشانه فولدر را از فهرست موجود یا سایرمنابع موجود روی کامپیوتر انتخاب کرد. بر روی دکمه ی  Change Icon کلید Enter را بزنید و از انواع تصاویر یکی را انتخاب کنید، دکمه OK را انتخاب کرده و به صفحه خصوصیات پوشه باز گردید. حال گزینه Apply یا OK را انتخاب و تغییرات ایجاد شده را مشاهده کنید.

نکته :با فشردن کلیدهای Insert+B محتویات کادر Properties قابل خواندن است.

نکته: با استفاده از کلید جاز مکان نما امکان خواندن خط به خط محتوای کادر وجود دارد. 

نمایش پنجره اطلاعات در مورد یک درایو

در سر برگ General اطلاعاتی مربوط به فضای درایو توضیح داده شده است که به شرح زیر میباشد:

Type= نوع

Used Space= فضای استفاده شده

Free Space= فضای خالی

Capacity= ظرفیت دیسک

در کادر مربوط به خصوصیات درایو سربرگی به نام Tools وجود دارد که شامل ابزار لازم جهت بازبینی و بازسازی خرابی های دیسک ، گرفتن پشتیبان از اطلاعات و مرتب کردن اطلاعات است که به شرح زیر میباشد:

دکمه ی Check Now= بررسی خطاهای درایو انتخاب شده

دکمه ی Defragment Now=یکپارچه سازی فایلهای درایو انتخاب شده

دکمه ی Backup NOW= پشتیبان گرفتن از فایلهای درایو انتخاب شده

نکته :با فشردن کلیدهای Insert+B محتویات کادر Properties قابل خواندن است.

نکته: با استفاده از کلید جاز مکان نما امکان خواندن خط به خط محتوای کادر وجود دارد.

ساختن پرونده ی جدید

ساختار پرونده های مختلف با توجه به محتویات و نوع کاربرد آنها متفاوت است که بتدریج در فصل های آینده با آنها آشنا خواهید شد. در اینجا اشاره ای هر چند کوتاه به روش ساخت پرونده ی جدید کنید. برای این منظور به یکی از روشهای زیر عمل کنید:

-                      دستور New را از منوی File اجرا کرده و از منوی ظاهر شده با کلیدهای بالاو پائین حرکت کرده و نوع پرونده ی دلخواه را انتخاب نمایید و Enter بزنید تا ساخته شود.

-                      توسط کلید Application در محیطی که آیکنی انتخاب نشده است منوی مربوط را باز کرده و از منوی حاصل دستور New را انتخاب کنید و نوع پرونده دلخواه را انتخاب نمایید تا ساخته شود. فایلی که به این روش ساخته می‌شود خالی است و دارای ظرفیت صفر کیلو بایت می‌باشد.

برای ویرایش فایل ساخته شده ی جدید کافی است:

-                      بر روی آیکن فایل مذکور Enter بزنید تا برنامه ی فوق گشوده شده و فایل مذکور برای ویرایش باز شود.

-                       در پایان با دکمه ی Save یا دستور Save فایل فوق را ذخیره کنید.

 راست کلیک بر روی اجزای ویندوز

یکی از ویژگی های ممتاز ویندوز ، منوی خصوصیات عناصر است که به راحتی امکان هر نوع عملیات دلخواه را با توجه به نوع عنصر فراهم می‌کند.

برای دسترسی به منوی خصوصیات فایل ها، پوشه ها و عناصر مختلف موجود در ویندوز به صورت زیر عمل کنید:

-                      عنصر دلخواه را انتخاب کنید.

-                      بر روی عنصر انتخاب شده، کلید Application را بزنید.

-                      با کلیدی بالا و پایین روی گزینه ی مورد نظر قرار گرفته و Enter بزنید.

گزینه های موجود در این منو عبارتند از:

Open = باز کردن

New = جدید

Print = چاپ

 Open With= باز کردن با...

Send to = ارسال به

Cut = بردیدن

Copy = کپی

Create Shortcut = ایجاد میانبر

Delete = حذف

Rename = تغییر نام

Properties = خصوصیات

شمارش تعداد فایلهای موجود در یک پوشه

برای شمارش تعداد فایلهای موجود در یک پوشه مراحل زیر را دنبال ‌نمایید:

-                      برنامهWindows Explorer را باز کنید .

-                      در کادر سمت چپ پنجره، پوشه ی  دلخواه را برای شمارش تعداد فایل های آن انتخاب کنید .

-                      روی آیکن پوشه کلیدApplication  را زده و از لیست باز شده گزینه‌ی  Properties را انتخاب نمایید.

-                      از پنجره محاوره ای ظاهر شده، سربرگ General را انتخاب کنید. (که به صورت پیش فرض روی این سربرگ است)

-               در این قسمت که توسط جاز با دستور Insert+B و جاز کرسر خوانده می‌شود گزینه Contains مربوط به تعداد فایلهای موجود در یک پوشه می‌باشد. 

- بعد از مشاهده ی  تعداد فایلهای موجود در پوشه، دکمه ی  Ok را جهت بستن پنجره Enter  کنید.

  شمارش تعداد فایل های خاص موجود در یک پوشه

برای شمارش تعداد فایلهای خاص موجود در یک پوشه مراحل زیر را دنبال نمایید:

-                      برنامه Windows Explorer را باز کنید .

-                      در کادر سمت چپ پنجره، پوشه ی  دلخواه را برای شمارش تعداد فایل های آن انتخاب کنید.

-                      از منوی  View گزینه ی  Details را Enter کنید تا فایلها به همراه اطلاعات مربوطه از قبیل نام ، سایز، نوع، و .... نشان داده شوند.

-                      برای شمارش فایلهای خاص، ابتدا روی اولین فایل از نوع مورد نظر قرار بگیرید.

-                      کلیدShift  را فشرده و در همان حال نگه دارید  و روی آخرین فایل از نوع موردنظر نیز قرار گرفته و کلید  Shiftرا رها کنید.

-                      روی فایلهای انتخاب شده کلید Application را بزنید و از منوی باز شده دستور Properties را انتخاب کنید.

-                      در پنجره ی  ظاهر شده می‌توانید تعداد فایلهای خاص انتخاب شده را مشاهده نمایید.

فشرده سازی

یکی از ویژگی های مفید ویندوز XP امکان فشرده سازی اطلاعات بدون نیاز به نصب برنامه ی  جانبی دیگر است در این قسمت با این ویژگی و نحوه ی  کار با آن آشنا می‌شوید.

مفهوم فشرده سازی فایل ها (Compressing Files)

فایلهای فشرده همانطوری که از نام آنها پیداست فایلهایی هستند که محتویات آنها به صورت فشرده شده می‌باشند این فایل ها معمولاً دارای پسوند ZIP یا RAR می‌باشند و با برنامه هایی مانند PKZIP یا WINZIP ساخته می‌شوند. استفاده از فایل های فشرده باعث صرفه جویی در مصرف حافظه ی  هارد دیسک و نیز تسریع در انتقال فایلها از طریق حافظه های جانبی قابل جابجایی یا شبکه و اینترنت می‌شوند.

فشرده کردن فایلهای یک پوشه

برای فشرده کردن فایلهای یک پوشه در ویندوز XP بصورت زیر عمل کنید :

-                      پوشه ی  مورد نظر را انتخاب نمایید و بر روی آن کلید Application را بزنید.

-                      از منوی ظاهر شده، زیر منوی Send To را پیدا کرده و با زدن کلید Enter این زیر منو را باز کنید  سپس با کلیدهای بالا و پائین گزینه ی  

Compressed Folder Zipped را Enter کنید.

-                      اکنون پنجره ی  Compressing ظاهر می‌شود و فشرده سازی اطلاعات پوشه ی  انتخاب شده با فشردن کلید Enter  شروع خواهد شد.

در پایان پوشه ای با نام پوشه ی  اصلی ولی با انشعاب Zip در همان مسیر پوشه ی  اصلی ساخته می‌شود برای مشاهده ی  محتوا و کپی و جابجایی فایل های این پوشه ها مانند سایر پوشه های عادی عمل کنید .

باز کردن فایلهای فشرده شده

برای باز کردن فایل های فشرده شده  بصورت زیر عمل کنید :

-                      پوشه ی  فشرده شده ی  دلخواه را انتخاب کرده و بر روی آن کلید Application را فشاردهید.

-                      از منوی میانبر ظاهر شده با کلیدهای بالا و پایین حرکت کرده گزینه ی  Extract All را انتخاب کنید  و Enter بزنید.

-                      در پنجره ی  خوش آمد گویی Extraction Wizard با Tab حرکت کرده و روی دکمه ی  Next ، Enter کنید .

-                      در پنجره ی  بعدی مسیر و نام پوشه ی  دلخواه را جهت باز شدن فایل های فشرده در آنجا مشخص کرده و دکمه ی  Next را Enter کنید.

-                      اکنون عملیات Extracting باز شدن فایل های فشرده آغاز می‌شود.

-                      در پایان با حرکت کلید Tab روی دکمه ی  Finish قرار گرفته و Enter کنید تا عملیات مذکور خاتمه یابد.

حال پوشه ی  حاوی فایل های باز شده نمایان می‌گردد.

* در پنجره ی  نهایی گزینه ی  Show extracted File به منظور نمایش فایلهای باز شده است که با کلید Space آنرا فعال یا غیر فعال کنید .

کار با صندوق  بازیافت (Recycle Bin)

    در سیستم ‌عامل ‌ویندوز، امکان دور ریختن و ‌حذف ‌فایل‌ها و پوشه‌هایی که مورد نیاز نیستند تعبیه شده است. اما نکته اینجاست که با حذف یک فایل یا پوشه، سیستم عامل ویندوز فوری آن را دور نمی‌اندازد و داخل سطل بازیافت قرار می‌دهد               (Recyclebin) که البته محتوی این سطل قابل بازیافت می‌باشد. در صورتی که از حذف‌کردن و دور ریختن فایل یا پوشه‌ای مطمئن باشید، می‌توانید سطل بازیافت را خالی کنید. در این حالت دسترسی به این اطلاعات برای کاربران عادی غیرممکن می‌شود (البته بازیافت اطلاعات از دست ‌رفته نیز به کمک برنامه‌هایی خاص امروزه برای افراد متخصص، امکان‌پذیر است). آیکن  RecycleBin به شکل یک سطل زباله است و در Desktop قرار دارد.

برای حذف پرونده ها، آیکن ها و یا هرعنصردیگردرویندوز، ابتدا عناصرمورد نظررا انتخاب کنید و سپس یکی از روش های زیر را بکار ببرید:

- دستور Delete را از منوی File   اجرا کنید.

- بر روی عنصر  انتخاب شده ، کلید Application را زده و از منوی حاصل دستور Delete را انتخاب کنید. و در پاسخ به سوال ویندوز کلید Enter را بزنید و در صورت انصراف کلید Esc را فشار  دهید.

- عنصر مورد نظر را انتخاب کرده و کلید Delete را از صفحه کلید بزنید.

    پس از حذف‌کردن فایل‌ها و پوشه‌ها، همان گونه که ذکر شد، می‌توان آن‌هایی را که اطمینان دارید دیگر استفاده‌ نخواهند داشت به‌ طور کلی از سطل بازیافت نیز ‌دور بریزید. به این عمل خالی‌کردن سطل بازیافت گفته می‌شود‌‌‌‌. این کار باعث می‌شود که فضایی که هنوز در اثر باقی‌ماندن فایل‌های حذف شده در Recycle Bin اشغال است آزاد گردد.

    البته در سه حالت فایل یا پوشه حذف شده به RecycleBin نمی‌رود و مستقیماً دور ریخته می‌شود:

حالت1 ـ در صورتی ‌که حجـم پوشه یا فایل حذف ‌شده بیشتـر از حجـم تنظیمـی ‌سطل بازیافت باشد. این عمل با یک هشدار از سوی ویندوز همراه است.

حالت2 ـ در صورتی ‌که در خصوصیات (properties) مربوط به سطل‌ بازیافت و قسمت Global، گزینه Do not Move files to the Recycle Bin  تیک خورده باشد.

حالت3 ـ اگر هنگام حذف‌کردن (Delete) دکمه Shift پایین نگه داشته شده باشد.

    برای خالی کردن سطل بازیافت به‌ هرترتیب، به‌خصوص به تازه‌کاران، توصیه می‌شود که هنگام خالی‌کردن سطل بازیافت دقت کافی به خرج دهند تا فقط فایل‌هایی که مطمئن هستند دیگر استفاده‌ نخواهند داشت حذف شوند.

    برای خالی کردن سطل بازیافت باید این مراحل را انجام داد:

  خالی کردن صندوق بازیافت (Empty Recycle Bin)

برای خالی کردن و حذف همیشگی اطلاعات موجود در صندوق بازیافت به یکی از روش های زیر عمل کنید:

-               روی آیکن Recycle Bin کلید Application را زده و از منوی ظاهر شده دستورBin  Empty Recycle  را اجرا کنید. در پاسخ به سوال ویندوز به منظور خالی کردن سطل بازیافت کلید Enter را بزنید. همین عمل در پنجره ی Recycle Bin و از منوی File ، امکان پذیر است.

اگر بخواهید فقط چند مورد از فایل و پوشه ها را از RecycleBin حذف نمایید، عملیات زیر را انجام دهید:

-                      روی آیکن Recycle  Bin ، Enter کنید.

-                      در پنجره ی Recycle Bin برنامه ها، فایل ها و یا آیکن هایی را که می‌خواهید حذف نمایید انتخاب کنید.

-               دستور Delete را از منوی File اجرا کنید . (باید توجه داشته باشید که عناصر حذف شده، بصورت کامل حذف می شوند و دیگر امکان بازگشت آنها وجود ندارد.)

-                      پنجره ی Recycle Bin را با دستور Alt+F4  ببندید.

بازیابی اطلاعات حذف شده (Restore)

برای بازیابی برنامه ها، پوشه ها و پرونده های حذف شده،در محل قبلی آنها بصورت زیر عمل کنید:

-                      روی آیکن Recycle Bin ، Enter کنید.

-                      درپنجره ی Recycle Bin برنامه ها، فایل ها و یا آیکن هایی را که می خواهید بازیابی نمایید انتخاب کنید.

-                      دستور Restore را از منوی File اجرا کنید. و یا از طریق کلیدApplication روی عنصر گزینه Restore را انتخاب کنید.

-                      پنجره ی Recycle Bin را با دستور Alt+F4 ببندید.

تنظیم ویژگی های Recycle Bin

برای تنظیم خصوصیات پوشه ی Recycle Bin ،بصورت زیر عمل کنید:

-                      روی آیکن Recycle Bin کلید Application را فشار دهید.

-                      از منوی ظاهر شده دستور Properties را انتخاب کنید.

-                      تنظیمات مورد نظر را انجام داده و دکمه ی OK را Enter کنید.

این پنجره اغلب شامل حداقل دو سربرگ زیر می‌باشد:

*عمومی Global

* درایو محلی (c:) Local Disk

در سربرگ Global می‌توانید مشخص نمایید که تنظیمات پوشه ی Recycle Bin برای هر درایو بصورت جداگانه انجام شود یا تنظیمات این سربرگ برای تمام درایوها در نظر گرفته شود.

همچنین در این سربرگ می‌توانید تنظیماتی همچون نوع حذف (حذف دائمی یا منطقی) ، اندازه ی پوشه ی Recycle Bin و پرسیدن سئوال تأیید برای حذف را مشخص نمایید.

گزینه هایی که در کادر مربوط به صندوق بازیافت وجود دارند به شرح زیر است:

-  Configure drives independentlyو Use one setting for all drives =  تنظیمات مستقل برای هر درایو  (برای حرکت در بین این دو گزینه UP وDown بزنید)

-Do not move files to the Recycle Bin- Remove files immediately when deleted= عدم انتقال فایل ها به صندوق بازیافت یا حذف دائمی  (برای انتخاب آن کلید Space را بزنید)

- Meximum size of Recycle Bin (percent of each drive)= حداکثر اندازه صندوق بازیافت برحسب درصد (برای کم و زیاد کردن در صد این قسمت ،  کلیدهای Left و Right را بزنید)

-Display delete confirmation dialog = اعلام هشدار هنگام حذف (برای انتخاب  یا عدم انتخاب این گزینه کلید Space را بزنید)

برای حرکت در بین این قسمتها باید از کلید Tab استفاده نمود.

اگر در سربرگ Global گزینه ی                                                                              Configure Drive Independently را انتخاب نمایید آنگاه لازم است تنظیمات فوق را برای سربرگ تمامی درایوها بصورت جداگانه انجام دهید.

جستجو و یافتن اطلاعات Search

برای پیدا کردن محل و مشخصات دقیق پوشه ها ، پرونده ها، نامه های پست الکترونیکی ، کامپیوترها و کاربران متصل در شبکه و غیره از برنامه ی قدرتمندی به نام Search به صورت زیر استفاده کنید:

-                      از قسمت سمت راست منوی Start گزینه ی Search را انتخاب کنید. ویا کلید F3 را فشار دهید.

-                      پنجره Search ظاهر می‌شود با توجه به اطلاعاتی که بدنبال یافتن آن هستید یکی از گزینه های مناسب را Enter  کنید.

* در پوشه‌ها، جهت دسترسی سریع تر به پنجره ی جستجو کلید F3 را بزنید.

***تعیین محدوده جستجو یا محل ذخیره سازی

در صورتی که می دانید فایل یا پوشه مورد نظر در کدام درایو ذخیره شده است بهتر است محل قرارگیری آن را در کادر Look in مشخص کنید و اگر می دانید که در کدام زیر فهرست قرار دارد آن را از ساختار درختی بیابید و جهت جستجو معرفی کنید. این کار به سریع تر یافتن اطلاعات مورد نظر کمک می کند اما اگر ندانید که فایل یا پوشه مورد نظر در کدام درایو قرار دارد، می توانید در قسمت Look in، گزینه ی تمامی حافظه های کامپیوتر(Local Hard drives) را انتخاب کنید. با گشودن بخش More advanced option امکان دستیابی به گزینه های بیشتری برای جستجو نیز وجود دارد برای مثال آیا می خواهید پوشه های زیر مجموعه نیز جستجو شوند یا خیر؟ اگر مایل بودید که پوشه های زیر مجموعه یک درایو یا فهرست نیز جستجو شوند،می توانید تیک گزینه ی Search subfolders را فعال کنید.

همچنین  برای جستجو در فایل ها و پوشه های مخفی باید گزینه یSearch hidden file and folders را فعال نمایید.

***جستجو براساس نام

متداول ترین حالت جستجو، یافتن براساس نام فایل و یا پوشه است. در این حالت کافی است نام فایل یا فولدر مورد نظر و یا حتی بخشی از نام آن را در سربرگ All files and folders و قسمت All or part of the file name تایپ کنید و بر روی دکمه ی Search ، Enter کنید. البته اگر نام فایل یا پوشه به طور کامل تایپ شود دقت کار و تعداد فایل های یافته شده محدودتر و بهتر خواهد بود زیرا با تایپ بخشی از نام فایل ها، تمامی فایل های مشابه، که در نام آنها از حروف مورد جستجو استفاده شده باشد فهرست خواهند شد.

نکته ی دیگر حساسیت به بزرگ یا کوچک بودن حروف (Case sensitive) است. در حالت عادی حروف کوچک یا بزرگ تفاوتی در نتیجه جستجو نداشته و کلیه فایل ها و پوشه هایی که با حروف بزرگ ، کوچک و یا ترکیبی از آن ذخیره شده باشند، یافته و ارائه می شوند. اما فعال بودن این گزینه بین حروف کوچک و بزرگ تمایز ایجاد می کند.

جستجوی تصاویر، موزیک و ویدیو

برای یافتن پوشه ها و پرونده های حاوی تصاویر، موزیک و ویدیو در پنجره ی جستجو به صورت زیر عمل کنید:

-روی گزینه ی orvideo ، music،Pictures با کلیدهای Up و Down قرار گرفته،Enter کنید.

26- کادرپنجره ی جستجو تغییر می‌کند در ابتدا نوع جستجو را با استفاده از کلیدهای Up و Down و زدن Space مشخص کنید. و سپس با کلید Tab روی دکمه ی Search کلید Enter را ب‌زنید. این حالت از جستجو تمامی فایلهای صوتی و تصویری موجود در سیستم را نمایش می‌دهد اگر به دنبال فایل خاصی می‌گردید که قسمتی از نام آنرا به یاد دارید باید بعد از انتخاب نوع جستجو با کلید

Tab روی گزینه ی All or part of the file name قرار گرفته و نام کامل فایل یا بخشی از آنرا تایپ کرده و پس Enter بزنید.        

 جستجوی مستندات

برای یافتن پرونده های مستندات مثل فایل های Word و Excel به صورت زیر عمل کنید:

- از پنجره ی Search با حرکت کلیدهای Up و Down گزینه ی  Documents

(wordprocessing,spreadsheet,etc.) را Enter کنید.

-               3کادر سمت چپ پنجره ی جستجو با زدن کلید Tab تغییر می‌کند، مشخصات فایل مورد جستجو را تایپ کنید. (مثلاً میخواهید فایل 04.Doc را که یک فایل MS Word است، پیدا نمائید.)

-                      با حرکت کلید  Tab روی دکمه ی Search قرار گرفته و Enter کنید.

نتایج جستجو پس از لحظاتی در کادر سمت راست اعلام می‌گردد که با استفاده از کلید Tab و سپس کلیدهای جهت نمای بالا و پایین لیست آنها قابل دسترس میباشد.

سایر گزینه های این قسمت در زیر توضیح داده شده است که با حرکت کلیدهای بالا و پایین انتخاب می‌شوند:

Last time it was modified= آخرین تغییر فایل

Don’t remember= نامعلوم

Within the last week= هفته گذشته

Past month= ماه قبل

Within the past year= سال قبل

All or prart of the document name=نام فایل

Use advanced search options= گزینه های پیشرفته

جستجوی فایل و پوشه

برای یافتن هر نوعی از فایل ها و پوشه ها، در پنجره ی جستجو به صورت زیر عمل کنید:

-                      گزینه ی All Files and folders را با حرکت کلیدهای بالا وپایین از پنجره ی Search ، Enter کنید.

-               کادر سمت چپ پنجره ی جستجو تغییر می‌کند، مشخصات فایل مورد جستجو را تایپ کنید. (مثلاً می‌خواهید فایل ها و پوشه هایی را که انشعاب آنها txt هستند، در همه ی درایوهای  محلی پیدا نمائید.)

با زدن کلید Tab وارد قسمتی میشوید که می‌توانید بخشی از نام یا نام کامل یک فایل را تایپ کنید.

All or part of the file name= نام فایل

A word or phrase in the file= محتوای فایل

Local Hard Drives (C:,D:,E:)= محل موردجستجو

When was it modified?= زمان آخرین تغییر

What size is it? =  اندازه فایل

More advanced options = گزینه های پیشرفته

-                      دکمه ی Search را Enter  کنید.

نتایج جستجو پس از لحظاتی در کادر سمت راست اعلام می‌گردد. که با کلید Tab می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

جستجوی فایل و پوشه براساس تاریخ تغییر آنها

برای یافتن فایل ها و پوشه ها بر اساس تاریخ تغییر آنها در پنجره ی جستجو به صورت زیر عمل کنید:

-                      با کلید Tab روی گزینه ی When was it modified از پنجره‌ی Search، Enter کنید.

-                      کادر سمت چپ پنجره ی جستجو تغییر می‌کند، زمان تغییر فایل مورد جستجو را با حرکت کلید بالا و پایین تعیین کنید.

-                      دکمه ی Search را Enter کنید.

گزینه های این پنجره بصورت زیر است:

1- Don’t remember= نمیدانم

2-Within the last week= در طی هفته ی گذشته

3-Past month= ماه قبل

4-Within the past year= در طی سال گذشته

5-Specify dates= در تاریخ های زیر

6-Modified dates= تاریخ تغییر

7-From= از تاریخ

8-TO= تا تاریخ

جستجوی فایل و پوشه براساس اندازه ی آنها

برای یافتن فایل ها وپوشه ها براساس اندازه ی آنها در پنجره ی جستجو به صورت زیر عمل کنید.

-                      با کلید Tab روی گزینه یWhat Size it is?   از پنجره ی Search، Enter کنید.

-                      کادر سمت چپ پنجره ی جستجو تغییر می‌کند، اندازه ی فایل مورد جستجو را توسط حرکت کلیدهای بالا و پایین تعیین کنید.

-                      دکمه یSearch را Enter کنید.

گزینه ی موجود در این بخش به صورت زیر می‌باشد:

1-Don’t remember= نمیدانم

 2-(Small(less than 100 KB= کوچک(کمتراز100 کیلوبایت)

3-(Medium (less than 1MB= متوسط(کمتر از 1 مگا بایت)

4-(Large(more than 1MB= بزرگ (بیشتر از 1 مگا بایت)

5-at least= اندازه ی زیر

جستجوی پیشرفته

برای یافتن فایل ها و پوشه ها براساس سایر ویژگی های پیشرفته ی آنها در پنجره ی جستجو به صورت زیر عمل کنید:

-                      با حرکت کلید Tab روی گزینه ی More Advanced options از پنجره Search ، Enter کنید.

-                      کادر سمت چپ پنجره ی جستجو تغییر می‌کند،مشخصات فایل مورد جستجو را تعیین کنید.

-                      دکمه ی Search را Enter کنید.

گزینه های این قسمت در زیر توضیح داده شده است:

1- All files and Folders= نوع فایل

2-Search system folders= جستجوی پوشه های سیستم

3-Search hidden files and folder=جستجوی فایل ها و پوشه های مخفی

4-Search subfolders= جستجو در زیر پوشه ها

5-Case sensitive= در نظر گرفتن حروف بزرگ و کوچک

6-Search tape backup= جستجو در نوار پشتیبانTape

که در قسمت  Type of file یعنی نوع فایل باید با حرکت کلیدهای بالا و پایین نوع فایل مورد جستجو را تعیین کنید و با کلید TAB روی قسمتهای بعد قرار گرفته و برای انتخاب هر یک از کلیدSpace استفاده کنید. و برای عدم انتخاب مجدداً کلید Space بزنید.

استفاده از کاراکترهای جانشینی در جستجو(Wildcards)

به علائم ؟ و*  اصطلاحاً کاراکترهای جایگزینی می‌گویید چرا که این کاراکترها می‌توانند بجای نام پرونده ها و پوشه ها جهت جستجو استفاده شوند. طرز استفاده از کاراکترهای جایگزینی بشرح زیر می‌باشد:

علامت ؟ می‌تواند بجای فقط یک حرف از نام پرونده یا پوشه استفاده شود.

علامت* نماینده چند کاراکتر (تعداد حروف نامشخص ) می‌باشد.

مثال 1) برای یافتن تمام پرونده ها و پوشه های سه حرفی که حرف اول آنها B وحرف آخر آنها P باشد عبارت *.B?? را در کادر نام پنجره ی جستجو وارد ‌نمایید.

*.B??= نام فایل

A word or phrase in the file= محتوای فایل

Local Hard Drives(C:,D:,E:) = محل مورد جستجو

When was it modified?= زمان آخرین تغییر

What size is it?= اندازه فایل

More advanced options= گزینه های پیشرفته

مثال 2) اگر بجای نام پرونده مورد جستجو عبارت *.dat را تایپ کنید تمام پرونده هایی که انشعاب آنها dat باشد، صرف نظر از تعداد ونوع حروف اسم آنها پیدا خواهد شد.

***جستجو براساس نوع فایل

همان گونه که گفته شد پسوند (Extention) هر فایل که بعد از علامت " ." (دات یا نقطه) وارد می شود مشخص کننده نوع آن است، مثلاٌ کلیه فایل ها ، با پسوند TXT متنی و فایل های JPG عکس یا تصویر و فایل های با پسوند mp3 فایل های صوتی هستند. لذا می توانید، برای محدود تر کردن محدوده جستجو و یافتن سریع تر آنچه مورد نظر است، نوع فایل را نیز مشخص کنید. برای مثال در تصویر زیر کلیه فایل های متنی (*.txt)، که در تمام درایوهای کامپیوتر ذخیره شده اند، یافت شده اند.

***جستجو براساس عبارت متنی

اگر بخواهید جمله یا متن خاصی را در فایل ها پیدا کنید، باید در کارد محاوره ای Search Results، از سربرگ All files and folders، جمله مورد نظر را  در قسمت

 A word or phrase in the file تایپ کنید. البته توجه داشته باشید این جستجو بسیار وقت گیر خواهد بود. لذا توصیه می شود که با استفاده از انتخاب های دیگر ، از جمله نام و نوع فایل، جستجو را محدودتر کنید.

نکته ی دیگر آنکه با این روش تنها می توانید عبارات و جمله های پیوسته را در فایل ها پیدا کنید و نمی توانید مانند بعضی از موتورهای جستجو در اینترنت (مثلاٌ google) عبارات وکلمات متعدد را با هم ترکیب کنید.

***ذخیره اختیاری نحوه جستجو

پس از اتمام عملیات جستجو، می توانید معیارها و پارامترهای جستجو را با پسوند Fnd ذخیره کنید. برای این کار، پس از خاتمه جستجو، از منوی File گزینه ی Save Search را انتخاب و نام دلخواه را وارد کنید. در این حالت اگر در آینده بخواهید جستجویی با معیارهای ذخیره شده را تکرار کنید، کافی است فایل مذکور را باز و جستجو را با همان شرایط آغاز کنید. بدیهی است فهرست نتایج جستجو قابل ذخیره نیست اما می توانید فایل ها و فولدرهای پیدا شده را مطابق روش گفته شده در قسمت کپی و انتقال در محل دیگری کپی کرده یا منتقل سازید و یا اینکه در همان لحظه مشاهده و انتخاب کنید.

آشنایی با برخی کلیدهای میانبر در ویندوز

   در سیستم عامل ویندوز امکان دستیابی سریعتر به فرمانهایی که بصورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرند با بهره گرفتن از کلیدهای صفحه کلید وجود دارد. این کلیدها که معمولاً بصورت ترکیبی از دو یا سه کلید هستند به کلیدهای ترکیبی یا میانبر

short key شهرت دارند. توجه کنید که کلیدهای میانبر را با میانبر برنامه ها، فایلها و یا فولدرها (shortcut) اشتباه نکنید. طریقه استفاده از آنها در هر برنامه متفاوت است و گاهی قابل تغییر و دربرخی موارد ثابت هستند. مثلاً برای آنکه بدون استفاده از ماوس متن، فایل، فولدر و یا هر چیز دیگری را کپی کنید می توان از کلیدهای ترکیبی کنترل (ctrl) و حرف C استفاده کرد. به این صورت که پس از انتخاب فایل، فولدر و یا متنی که

می خواهید کپی کنید، همزمان با پایین نگاه داشتن کلید Ctrl حرف C را نیز فشار می دهید. دراینجا برخی از کلیدهای میانبر را ذکر کرده که به مرور با کاربرد هر کدام آشنا خواهید شد:

 انتخاب همه= ( (Ctrl+A

راهنمایی= Help)F1 )

بستن پنجره فعال و خروج از برنامه=  (F4+ (Alt

نمایش منوی جستجو (Search)= ((F3

بستن پنجره‌ سند فعال جاری= ( (Ctrl+ F4

کپی = ( (Ctrl+C

Paste یا چسباندن = ((Ctrl+V

جابجا کردن=  (X+ (Ctrl

برگرداندن عمل انجام شده (Undo)= ((Ctrl+Z

انجام مجدد عمل انجام شده ( Redo)= ((Ctrl+Y

حذف شی بدون ارسال به سطل بازیافت = (Shift+ Delete)

بازگشت به عمل قبل Undo)) = (Ctrl+Z)

تغییر نامRename))= (F2 )

نمایش راهنمای پنجره ی فعلی=  (F1)

تغییر نام آیکن= ( (F2

نمایش منوی Find= ((F3

باز کردن کادر کشویی آدرس در پنجره ها =F4))

بستن پنجره ی فعال جاری یا خروج از یک برنامه = (Alt+F4)

بستن پنجره ی فعال جاری= ( (Ctrl+F4

بروز رسانی محتویات پنجره= ( (F5

حرکت در بین قسمتهای مختلف پنجره = ( (F6

فعال کردن منوی اصلی برنامه ها=(F10)

نمایش منوی خصوصیات عنصر انتخاب شده= ( (Shift+F10

نمایش منوی خصوصیات عنصر= ( (Alt+Enter

جلوگیری ازاجرای خودکارCDهای Autorun= ( گرفتن Shift هنگام گذاشتن (CD

 اجرای فرامین موجود درمنوهای برنامه ها= ( Alt+حرف اختصاری منو)  

حذف=  (Del )

نمایش  منوی شروع (Start)= (Ctrl+ESC یاWindowskey )  

سوئیچ به آخرین پنجره ی استفاده شده=  ( Alt+Tab )

سوئیچ به پنجره های باز دیگر = (فشردن متوالیTab +Alt )

فهرست فرمان های عمومی جاز

باز شدن پنجره ی شروع= ( windows key )

حرکت روی گزینه ها= ( arrow keys )

باز شدن هر گزینه= ( enter )

ورود به پنجره های فرعی= ( right arrow )

بستن پنجره های فرعی= ( left arrow )

حرکت به میز کار (desktop) = (windows key+m )

حرکت روی آیکن ها= (arrow keys )

پرش به گزینه ی مورد نظر= ( ورود حرف یا حروف اول آن )

اجرای هر آیکن= ( enter )

بازگشت از پوشه ها و درایو ها= ( backspace )

بستن هر پنجره= (alt+f4 )

بستن برنامه ی جاز= ( insert+f4 )

انتخاب گزینه ی انتخاب نشده= ( space )

راست کلیک= (application key یا  shift+f10)

فعال کردن بخش مشخصات (properties) هر آیکن یا گزینه=        (alt+enter )

فعال کردن کاوشگر ویندوز= windows key+e) )

فعال کردن نرم افزار گویای narrator که در ویندوز 2000 و بالاتر موجود است= (windows key+u )

خاموش کردن یا (shutdown) سیستم، windows key سپس فشردن دو بار= (حرف u )

خاموش و راه اندازی مجدد (restart) سیستم، = (windows key سپس فشردن حرف u و بعد، حرف r )

دسترسی به نوار پنجره یا (menu barr) = (کلید alt )

حرکت روی پنجره های اصلی نوار پنجره= left and right arrow) )

حرکت روی گزینه های یک پنجره= (up and down arrow )

خواندن خط جاری= ((insert+up arrow

خواندن از محل نشانگر به پایین= (insert+down arrow)

حرکت به کلمه ی بعد و خواندن آن= (insert+right arrow)

حرکت به کلمه ی قبل و خواندن آن= ((insert+left arrow

خواندن کلمه ی جاری= (insert+numpad 5)

هجی کردن کلمه ی جاری= insert+numpad 5 twice quickly))

حرکت به حرف بعدی و خواندن آن= ((right arrow

حرکت به حرف قبلی و خواندن آن= (left arrow )

افزایش سرعت جاز= control+alt+page down) )

کاهش سرعت جاز= control+alt+page up) )

حرکت به خط بعد و خواندن آن= (down arrow )

حرکت به خط قبل و خواندن آن= up arrow))

سکوت موقت جاز= control) )

آماده شدن صفحه کلید برای یادگیری= (insert+1 )

باز گرداندن صفحه کلید به حالت عادی=(insert+1)  

اعلام ساعت سیستم= insert+f12))

اعلام تاریخ سیستم= insert+f12)  دوبار پشت سرهم و به سرعت )

دسترسی به راهنمای جاز در هر برنامه ی کاربردی= insert+f1 twice) quickly سپس f6 )

شنیدن فرمان های جاز در یک برنامه= insert+h))

تهیه و تنظیم : ایمان زندیه

سایت شما دات آی آر   http://www.siteshoma.ir

**********************************

(استفاده  در وبلاگ ها و وبسایت ها با ذکر منبع بلامانع است)

**************************************

 

 

----------------------------------------------- 

pdfدانلود پی دی اف همین مقاله

نظرات 3 + ارسال نظر
مراد چهارشنبه 2 دی‌ماه سال 1394 ساعت 10:17 ق.ظ http:// varzesh3.com

مراد چهارشنبه 2 دی‌ماه سال 1394 ساعت 10:18 ق.ظ http://varzesh3.com

مراد چهارشنبه 2 دی‌ماه سال 1394 ساعت 10:19 ق.ظ

خیلی بدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد