بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

ساخت سوال امتحانی 4 گزینه ای

سلام به همه دوستان عزیز

اگر دوست دارید که یک سوال امتحانی 4 گزینه ای درست کنید کافیه پروژه زیر را دانلود کنید. میخواستم این موضوع را تو یک پست توضیح بدم ولی دیدم چیز خاصی نداره .  پروژه زیر را  من برای 2 سوال طراحی کردم.  این پروژه چیز خاصی نداره فقط از یک اسکریپ شرطی  به اضافه ی فرمان Load text  تشکیل شده.  با تغییر اسکریپ صفحه نتایج میتونید برای تعداد بیشتری سوال نیز پروژتون را طراحی کنید.

دانلود پروژه سوال امتحانی

آقای اندی هم سوال کرده بودند چه طوری می تونیم حجم پروژمون را کم کنیم. برای اینکار من چند روش زیر را پیشنهاد میکنم.

1- استفاده از تصاویر خارجی

2- حداقل استفاده از فایل های Embedded  

3-  برداشتن تیک Embedded Flash Player  اگر پروژتون فایل فلش نداره.

4- برداشتن تیک های مربوط به صدا در قسمت Compile  اگر پروزتون صدا نداره.

5-  انتخاب گزینه های مناسب از قسمت Compress And Export  از منوی فایل .

6- بهینه سازی تصاویر مورد استفاده در پروژه

7- و از همه مهمتر تقسیم پروژه به چند قسمت. یعنی اینکه پروژتون را به چند قسمت تقسیم کنید و از فرمان RunMBD برای اجرای هر بخش تقسیم کنید.

با انجام این کارها نهایتا فایل اصلی شما باید در حدود 300 کیلو بایت باشه. منظورم همون فایل EXE شماست.


تغییر HomePage اینترنت اکسپلورر به وسیله پلاگین Microbe

سلام به همه دوستان عزیز

از اونجایی که چند نفر  از دوستان درخواست کرده بودند تا  این آموزش را بدم امروز قصد داریم کاری کنیم که تا وقتی کاربر سی دی ما را را در سی دی رام قرار داد آدرس پیشفرض اینترنت اکسپلورر  به آدرسی که ما تعیین میکنیم تغییر کنه. برای انجام اینکار ما باز هم به پلاگین نیاز پیدا میکنیم. پلاگین  های زیادی اینکار را انجام میدهد و روش کار همه اونها هم به یک شکل میباشد .  در اینجا ما از پلاگینی به نام Microbe Registry  استفاده میکنیم.

این پلاگین دارای قسمت های مختلفی میباشد و جناب Microbe  ( نه اون میکروبی که شما می شناسید ) تعدا د زیادی پلاگین برای MMB نوشته که  یکی از اونها Microbe Registry  میباشد. در ادامه سعی میکنیم تا دیگر پلاگین های بسیار کابردی Microbe  را هم برای شما معرفی کنیم.

مثل همیشه بعد از دریافت پلاگین یک شی پلاگین از مسیر  Object / Create / Plug-In ایجاد کنید و پلاگین را فراخوانی کنید . ودر سوالی که از شما پرسیده میشود پاسخ مثبت دهید تا پلاگین Embedded  شود. نام پلاگین را ازقسمت Label  به MRegistry تغییر دهید. حال کافی است  از فرمان های زیر برای فراخوانی اسکریپ  استفاده کنید.

 

 

اسکریپ بالا دقیقا جوری نوشته شده که اگر شما از ویندوز XP استفاده میکنید آدرس شروع IE را به سایت Google  تغییر میدهد. کافی است به جای Google  آدرس خود را بنویسید. برای ویندوز 98 و بقیه باید کلید رجیستری که آدرس شروع اینترنت اکسپلورر تو اون ذخیره شده است را پیدا کنید.

حالا اگر میخواهید بیشتر در مورد فرمان بالا بدانید باید بگم که :

پارامتر اول  یعنی  HKEY_CURRENT_USER|Software\Microsoft\Internet Explorer\Main  مسیر کلید شما را تعیین میکند.

پارامتر دوم یعنی  String   نوع کلیدی را که شما میخواهید درست کنید را تعیین میکند که به 5 مقدار زیر میباشد.

String – Expand _ String – Bool – Float – Integer

پارامتر سوم یعنی Start Page  نام کلید مورد نظر شما میباشد.

پارامتر  چهارم  مقدار کلید را برای ما مشخص میکند که در اینجا سایت گوگل میباشد.

پارامتر پنجم  هم  یعنی TRUE برای ایجاد کلید و اگر FALSE انتخاب شود  در صورتیکه کلید موجود نباشد  ارزش نوشته نمیشود.

این پلاگین قابلیتهای دیگری هم دارد . در آخر هم میتونید پلاگین و یک نمونه از نحوه کار را از لینک زیر دانلود کنید. فقط این را اضافه کنم که من پلاگین را داخل پروژه Embedded  کردم. برای دسترسی به فایلهای Embedded  کافی است در هنگام اجرا پروژه  یک کپی از پلاگین از مسیر زیر بگیرید.   C:\Documents and Settings\User\Local Settings\Temp\MMBPlayer

 

دریافت Microbe Registry PlugIn

پاسخ سئوالات۴

سلام . بدون معطلی بریم سر پاسخ سوالات ...

آقا جواد  برای گذاشتن اکشن بر روی فایل های فلش میتونید از Hotspot ها استفاده کنید. با بیلدر میتونیم پروژه را Maximize  و Restore  کنیم . اینکار نیاز به پلاگین داره. الان نام پلاگینش یادم نمیاد. ولی به زودی سعی میکنم تو یک پست این مطلب را توضیح بدم. متاسفانه من با قفل نرم افزاری کولاک کار نکردم و اطلاعی از نحوه کار آن ندارم. 

آقا سعید پرسیده بودند که چه جوری کلمات یک تکست را به صورت ستاره ای نشان دهیم مثل پاسورد ویندوز . برای اینکار یک فونت هست به نام  Password . میتونید از این فونت استفاده کنید. پس از نصب فونت در قسمت انتخاب فونت فونتی با نام NewWGL4Font را انتخاب کنید.

دریافت فونت ستاره ای یا  Password

و اما پاسخ سوالات صدرا

1- چجوری میشه کاری کرد که بعد از مثلا ۲۰ دقیقه مثلا از صفحه یک به صفحه دو بره؟؟

برای اینکار باید از اسکریپ تایمر استفاده کنید. یک اسکریپ تو پروژتون بذارید.( Object / Create / Script ) و توش فقط بنویسید NextPage() . بعدش کافیه از فرمان زیر در قسمت Properties  صفحه اولتون استفاده کنید.  ScriptTimer("Script","3000")

تو فرمان بالا 3000 زمان انتقال به صفحه بعد به میلی ثانیه  و Script  نام اسکریپ یا Label  اون میباشد.

۲- چجوری میشه کاری کرد که مثلا طرف با وارد کردن پسورد صحیح به همه امکانات برنامه دسترسی داشته باشه یعنی مثلا به صفحه دو منتقل بشه و وقتی دوباره برنامه رو باز کنه صفحه ۱ دیگه براش بالا نیاد؟ یعنی صفحه دو رو نشون بده .

برای اینکار کافیه یک متغیر تو رجیستری ذخیره کنی. تو صفحه اولت  کافیه اسکریپ زیر را قرار بدی.  

این اسکریپ نمونه اسکریپی که تو پروژه ثبت اطلاعات در رجیستری گفته بودم. میتونی از تو لینکدونی دانلود کنی. نمونه همین سیستم  را میتونی تو پروژت اجرا کنی. در مورد سوال سومت کافیه یک اسکریپ تو صفحه نتایج اضافه کنی. قصد دارم این موضوع را تو یک پست به طور کامل توضیح بدم. پس صداش را در نیار. یک سوال دیگه هم داشتی که فعلا جوابی براش ندارم.

مینا خانوم  لطفا سوالتون را یک کم  واضح تر بگید . من متوجه نشدم منظور شما چیه.

یک سوال هم یک نفر پرسیده بود یادم نمیاد کی بود .سوالش  در مورد فایل های mef  بود. این جور فایل ها را با برنامه Real Draw  محصول همین شرکت  Mediachance  میشه ساخت. فایل های mef  فایلهایی هستند  که میشه اونها را داخی MMB باز کرد . مثل دکمه های سه حالته.

تغییر عکس دسکتاپ کاربر توسط WallPlugIn

سلام به همه دوستان عزیز

از اونجایی که یکی از دوستان در مورد قرار دادن عکس خود به عنوان Backgroun دسکتاپ پرسیده بودند امروز قصد داریم اینکار را انجام بدیم. برای اینکار چند پلاگین وجود دارد که ما از پلاگینی به نام WallPluhIn استفاده میکنیم. در این روش میتونید تعیین کنید تا به محض قرار دادن سی دی عکس شما  در دسکتاپ کاربر قرار بگیره یا اینکه دکمه ای برای انجام اینکار تعیین کنید.

بعد از دریافت پلاگین از لینک زیر  از منوی Object  و زیر شاخه Create گزینه PlugIn را در پروژتون انتخاب کنید. سپس قسمتی را با موس تعیین کنید و پلاگین را فراخوانی کنید و به سوالی  که از شما در هنگام باز کردن پلاگین پرسیده میشود  پاسخ مثبت دهید تا پلاگین در پروژه Embedded  شود. سپس یک اسکریپ تو پروژتون قرار بدید و از فرمان های زیر برای فراخوانی پلاگین استفاده کنید.

در ادامه اگر میخواهید با اجرای پروژه عکش شما به طور اتوماتیک در دسکتاپ قرار گیرد در صفحه اول پروژه از فرمان زیر برای اجرای اسکریپ استفاده کنید.  RunScript("Script")

اگر هم میخواهید به صورت دستی اینکار انجام گیرد  اسکریپ بالا را در یک شی داخل پروژه جای بدید. در اخر هم میتونید یک نمونه به همراه پلاگین را از لینک زیر دریافت کنید. این پلاگین قابلیت های دیگری هم دارد . از جمله باز نمودن عکس توسط کاربر , ست کردن به صورت های Tile و Stertech  و  Center  و ...

پاسخ سوالات ۳

از اینکه یک مدت نبودم معذرت میخوام.

جناب صدرا اون پروژه ای که داخل یک پوشه را جستجو میکرد و عکس هاش را به صورت کوچک نمایش می داد من هم دارم اما متاسفانه خود من هم دنبال یک چنین پروژه ای بودم که فایل های فلش را پیدا کنه و اون ها را نمایش بده. با دستکاری اسکریپ ها هم نتونستم این کار را انجام بدم. البته تا یک جا هایی پیش رفتم. مثلا میتونید کاری کنید که فایل های فلش (swf ) را جستجو و پیدا کنه اما امکان نمایش اونها را نداره. در مورد سوال دومتون , اگر منظورتون را درست فهمیده باشم میتونید از پروژه قرار دادن پسوورد که تو لینکدونی هست استفاده کنید. توی فایل متنی  که محل نوشتن پسورد بود به جای Integer  یا Float  گزینه ُString  را انتخاب کنید و اسکریپ مورد نظر را با توجه به به اسمتون تغییر بدید. با اینکار میتونید یک اسم  به جای عدد برای پروژتون تعیین کنید و پروژتون را طوری تنظیم کنید که ابتدا این صفحه بالا بیاد و از کاربر در خواست Username بکنه و اگه کاربر یوزر نیم را درست وارد کرد پروژه اجرا بشه. البته یک برنامه هم وجود داره که  تمام پروژه شما را به یک سری فایل بی ربط با اسامی عجیب تبدیل میکنه و با اجرا ی یک  اتوران از کاربر درخواست Username یا Password  میکنه و اگر کاربر یوزر را درست وارد کرد  فایل های سی دی به صورت فایل های اصلی خودش تبدیل میشه.

آقا امیر همونطور که گفتید چون فونت های IPT تو سیستم مقابل نیست نوشته ها به هم می خوره. از یک طرف فونت های IPT را نمیشه نصب کرد . شما چند کار میتونید بکنید  یکی اینکه یک صفحه قبل از پروژه اصلی تون درست کنید و  بگید که برنامه IPT میبایست نصب گردد که البته روش خوبی به نظر نمیرسه راه دوم اینه که تمامی متن هاتون را به عکس تبدیل کنید. برای اینکار میتونید تمامی متن هاتون را بعد از اینکه داخل پروژه گذاشتید انتخاب کنید و از منوی Arrange و زیر شاخه Combine  گزینه Object with Background  را انتخاب کنید تا متن هاتون با بک گراندتون یکی بشه یا اینکه دنبال فونت هایی بگردید که با اون ها میشه مستقیما تو MMB فارسی نوشت و بعد از فرمان InstallFont برای نصب اونها استفاده کنید.

آقا رسول سوال کرده بودند که چه جوری میشه کاری کرد که با قرار دادن سیدی Homepage  اینترنت اکسپلورر کاربر تغییر بکنه و به آدرسی که ما تعیین میکنیم عوض بشه. برای اینکار چند تا کار میتونیم بکنیم. یکی ازروش ها اینه که از  پلاگینی به نام Plugy استفاده کنیم. حالا من میخوام یه روش ساده برای اینکار بگم و نیازی هم به پلاگین نداره. ابتدا باید کلیدی را که آدرس HomePage تو اون ذخیره میشه را بسته به نوع ویندوزتون در رجیستری پیدا کنید. تو ویندوز XP از مسیر زیر میتونید کلید را پیدا کنید.  HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main

حالا کافیه روی این مسیر کلیک راست کنید و گزینه Export  را انتخاب کنید تا این مسیر را به صورت یک فایل .reg  ذخیره بشه. بعدش با کلیک راست روی اون و انتخاب Edit اون را تو Notepad باز کنید  و در قسمت Start Page آدرس مورد نظر خودتون را تعیین کنید.حالا این فایل .reg را با اجرای پروژتون Run  کنید. البته این روش هم روش خوبی نیست چون پیغام هایی مبنی بر ثبت کلید در رجیستری نمایش میده. در نتیجه بهتره از همون پلاگین  Plugy استفاده کنید. میتونید این پلاگین را تو اینترنت پیدا کنید و از قسمت رجیستری آن برای انجام این کار استفاده کنید. با توجه به دموی این پلاگین میتونید به راحتی نحوه کارش را بفهمید.

جناب آلفرد سوالتون را اگر میشه یک کم واضح تر بگید. آیا میشه نرم افزار رو جوری گذاشت که طرف از سیدی بربزه تو هاردش؟ سوال بعدی اینکه دستور ۳۰ روزه کردن مولتی مدیا رو میخوام.سعید خفن جواب سوال شما را فعلا بلد نیستم. ولی میشه این کار را کرد. فکر کنم باید از پلاگین استفاده کنید .

آقا جواد  برای اینکه فایل تون تو استارت آپ قرار بگیره کافیه اون ها را تو پوشه استارت آپ ویندوز کپی کنید.

پلاگین 1 : Misc Plugins

پلاگین 1 : Misc Plugins

 

سلام به همه دوستان عزیز

از این به بعد قصد دارم تو این قسمت به معرفی یک سری از پلاگین های کاربردی مالتی مدیا بیلدر بپردازم. حتما میدونید که پلاگین ها برنامه های کوچکی هستند که قادرند قابلیت ها و توانایی هایی را به برنامه مورد نظر شما اضافه کنند. به عبارت دیگر کامل کننده یک برنامه میباشند.

پلاگین شماره یک :  Misc DLL

این پلاگین یکی از کاربردی ترین پلاگین های نوشته شده برای مالتی مدیا بیلدر میباشد که  قابلیت های آن در زیر آمده است .

قابلیت ها پلاگین :

__ قسمت Control Panel  این برنامه قادر است تا میانبر هایی برای اجرای موارد زیر برای شما ایجاد کند.

اجرای کنترل پانل- اجرای Add Remove Programs  - اجرای زمان و تاریخ ویندوز- اجرای Internet Option  - اجرای Modem Setting  - اجرای Display Setting  - اجرای Sound Setting و بخش های دیگری از Control Panel .

__  قسمت Message برای نمایش پیغام مورد نظر شما .

__ قسمت Taskbar برای نمایش یا مخفی کردن Taskbar و همچنین نمایش یا مخفی کردن سیستم ترای ( قسمت ساعت ویندوز ).

__ قسمت Start Button  برای مخفی کردن , نمایش, اجرا, فعال و غیرفعال کردن منوی استارت مورد استفاده قرار میگیرد.

__ قسمت Windows  برای انجام 3 عمل Restart – Shutdown - Logoff  سیستم.

__ قسمت Keys  برای فعال و غیر فعال کردن کلید های کیبورد.

__ قسمت Mouse برای افزودن قابلیت هایی به موس مانند تغییر جای کلیک راست و چپ – مخفی کردن و نمایش موس- انجام اعمال کلیک بعد از چند ثانیه .

__ قسمت Files  برای پاک کردن یا تغییر مکان یا تغییر نام یک فایل و همچنین پاک کردن یک پوشه و یا مخفی نمودن آن .

__ قسمت Screen   برای نمایش محافظ صفحه و یا Stand By  کردن سیستم .

__ قسمت Internet  برای اجرا ی قسمت هایی مربوط به اینترنت مانند اجرا Connection یا Dialup  و ...

__ قسمت Misc  برای انجام اعمالی مانند پاک کردن سطل آشغال سیستم – Minimize  تمام پنجره ها – اجرای مخفی یک برنامه و چندین و چند توانیی دیگر

امیدوارم این پلاگین مورد استفادتون قرار بگیره . یک Demo از برنامه و پلاگین را میتونید از لینک زیر دانلود کنید.

 

دانلود Misc Plugins


آقا جواد برای مینیمایز کردن پروژه در تسکبار ( کنار ساعت ویندوز ) یک پلاگین به نام MMBTray  وجود داره .من این پلاگین را دارم اگر تو اینترنت پیدا نکردید بگید تا آپلود کنم فعلا وقت کافی برای مراجعه به اینترنت ندارم. در ضمن یک پلاگین دیگه به نام Tweak  هم این کار را انجام میده . جناب آلفرد تمامی سوال های شما قابل انجام هستند. برای ذخیره عکس در بک گراند میتونید از Tweak Plugins استفاده کنید. اگر پیدا نکردید براتون آپلود میکنم. برای متن متحرک هم میتونید از فلش استفاده کنید.در مورد بقیه سوالات هم باید از پلاگین استفاده کنید  که تو ادامه معرفی میکنم.

ساخت یک ماشین حساب

سلام به همه دوستان عزیز

امروز میخواهیم به وسیله مالتی مدیا بیلدر یک ماشین حساب ساده درست کنیم.

برای شروع ابتدا  دو تا Input Text  از مسیر Object / Create / Input Text  تو صفحتون بذارید . که یکی از اونها برای وارد کردن عدد اول و دومی برای وارد کردن عدد دومه و از قسمت Output  دوتا  Text ی که قرار دادید  گزینه Float  را انتخاب کنید تا تنها قادر به وارد کردن اعداد در Input Text  ها باشند. تو همین قسمت وقتی float را انتخاب کردید  برای   Textاول در کادر اول  عبارت A1$ و در  کادر دوم  A1 و برای Text دوم به ترتیب  A2$ و A2  را بنویسید.

حالا یک Text از مسیر Object / Create / Text  بسازید و متن داخل اون را پاک کنید و در قسمت Label اون عبارت Result  را بنویسید. این متنی که ایجاد کردید نتیجه ضرب و تقسیم و... را نشون میده.

حالا برای دکمه های اصلیتون که عمل ضرب و تقسیم و ... را انجام میده از کدهای زیر استفاده کنید.

برای عمل جمع + از :

 

برای عمل تفریق – از :

 

برای عمل ضرب * از :

 

برای عمل تقسیم / از :

 

برای مجذور کردن از :

 

و در آخر هم یک نمونه ماشین حساب برای دریافت با حجم کم 45 کیلو بایت .

دانلود پروژه ماشین حساب

 

 


پاسخ سئوالات

آقا جواد برای ثبت اطلاعات در رجیستری یک مثال خواسته بودند که میتونید از لینک زیر دانلود کنید. بعد از اولین بار اجرای برنامه

یک فایل فلش به نمایش در میاد  و یک کلید در رجیستری   با نام Check  ذخیره میکنه  و دفعه بعد که پروژه را اجرا کنید دیگه اون فلش به نمایش در نمیاد . مثل همین کار را شما میتونید تو تاپ سی دی ببینید. نام انتخابی مهم نیست و شما میتونید به جای check  یک نام دیگه انتخاب کنید.  برای نمایش دوباره فلش هم میتونید از رجیستری به مسیر زیر برید و کلید check  را پاک کنید.

HKEY_CURRENT_USER\Software\Mediachance\Multimedia Builder\MyApp

دریافت نمونه فایل ثبت اطلاعات در رجیستری

آقا رضا برای نمایش خصوصیات فایل های صوتی مثلا مدت زمان سپری شده و ... میتونید یک شی متنی تو پروژتون بذارید و از قسمت Label  با کلیک روی فلش کوچک از بخش Audio  از CBK های مورد نظرتون استفاده کنید.

آقا مهرداد اگه براتون امکان داره یک نمونه از اون پروژه را برایم بفرستید تا ببینم چیکار کردند. اینجوری نمیتونم کمک زیادی به شما بکنم. از دوستان عزیز  محمود , اندی و هستی هم  به خاطر لطفی که به ما دارید ممنون.

ثبت و بازیابی اطلاعات در رجیستری توسط MMB

به نام خدا . سلام دوستان. امروز قصد دارم مطالبی رو درباره ثبت اطلاعات در رجیستری و بازیابی اونها توسط mmb بنویسم.

فرض کنید شما میخواهید پروژه تون یک یا چند کاربر داشته باشه و هرکدوم اون کاربرها رمز عبور رو خودشون انتخاب کنند ، و با هربار اجرای برنامه از اونها نام کاربری و پسورد خواسته شود . یه مثال ساده تر میگم : فرض کنید برنامه شما چندتا پوسته به رنگهای مختلف داره . وقتی کاربر اولین بار برنامه رو اجرا میکنه پوسته مورد نظرش رو انتخاب میکنه و از اون به بعد هربار که برنامه اجرا میشه با اون پوسته بالا میاد . فکر کنم منظور من رو فهمیده باشید .... . چون mmb توانایی برقراری ارتباط با بانکهای اطلاعاتی رو نداره یکی از راههای ثبت و بازیابی اطلاعات ثبت در رجیستری است .

 

وقتی شما یک پروژه mmb را اجرا میکنید یک پوشه در رجیستری به آدرس زیر براش درست میشه :

HKEY_CURRENT_USER\Software\Mediachance\Multimedia Player\Project Registry name

** در واقع شما یک متغیر رو از پروژه تون به رجیستری منتقل کرده و مقداری رو براش تعیین میکنید تا هروقت به اون نیاز داشتید بازیابی کنید.)

شما میتونید اسم پوشه  برنامه تون رو در رجیستری ، در پنجره تنظیم پروژه تون Project Settings انتخاب کنید به این صورت که : در بخش Style گذینه Save Last Positin in Registry را تیک زده و در کادر زیر آن نام پوشه مورد نظرتان را مینویسید . (توجه داشته باشید که برای اینکه ثبت در رجیستری فعال شود حتما باید این گذینه تیک بخورد . نام انتخاب شده اهمیت چندانی ندارد ، سعی کنید از نام پروژه تان استفاده کنید.)

برای ثبت اطلاعات در رجیستری از اسکریپت زیر استفاده میکنیم :

SaveVariable("RegVariable","Variable")

در این کد RegVariable نام متغیر در رجیستری است و Variable نام متغیری است که خود شما میخواهید به registry منتقل کنید . مثال :

Var$='Multimedia'

SaveVariable("Program","Var$")

توجه داشته باشید که برای متغیر متنی در رجیستری لازم نیست به صورت Variable$ عمل شود. مانند مثال بالا که متغیر در reg به صورت Program و بدون علامت $ تعریف شده.

برای بازیابی اطلاعات هم از کد زیر استفاده میشه که برعکس کد بالا عمل میکنه :

LoadVariable("RegVariable","Variable")

در اینجا هم متغیر RegVariable از رجیستری خوانده شده و مقدار آن برای متغیر Variable تعریف میشود. مثال :

LoadVariable("Name","Name$")

امروز من مطالب رو با مثالهای خیلی ساده و ابتدایی گفتم . شما سعی کنید روی این موضوع خوب کار کنید و طریقه استفاده از اون رو یاد بگیرید. در آموزش بعدی یه مقدار پیشرفته تر به این موضوع میپردازیم (با یه پروژه در این زمینه) . پاسخگوی سوالاتون خواهم بود

ساخت یک Mp3 Player ساده

سلام به همه دوستان عزیزی که به این وبلاگ میان و نظرات و سئوالات خود را مطرح می کنند . در جلسات قبلی نحوه ساخت یک CD Player ساده را توضیح داده بودم. امروز قصد دارم نحوه ساخت یک Mp3 Player  ساده با کمترین امکانات را بگم.

امکانات برنامه

ما در این جلسه می خواهیم پلایری بسازیم که قادر به پخش فرمت های   mp1;*.mp2;*.mp3;*.ogg;*.wma;*.asf و همچنین Play List  هایی با فرمت .m3l*.m3u باشد. ما برای این پلایر رقص نور و کنترل های اصلی Play ,Stop ,Pause ,… را طراحی می کنیم, همچنین کنترل کننده های صدا و مشخصات  فایل MP3 در حال پخش با استفاده از CBK ها نیز در این پروژه گفته میشود.

این نکته را  هم بگم که تمامی فرمان ها در این پروژه با استفاده از Hotspot ها داده میشود و شما نمای اصلی ( Interface ) خود را می بایست بسازید. ( اینجا فتو شاپ به کارتون میاد. همونی که من زیاد وارد نیستم.)

کنترل های اصلی

کنتراهای اصلی برنامه از قسمت Action با انتخاب External Command And Page Action انجام می گیرد. برای دکمه های اصلی از لیست اکشن ها از گزینه های Audio Open , Audio Play , Audio Stop , Audio Pause , Audio FW , Audio BW برای فرمان های مربوطه استفاده کنید.

رقص نور

برای طراحی رقص نور از منوی Object  و زیر شاخه Create  گزینه Audio Visualization  را انتخاب کنید و اندازه محیطی را که میخواهید رقص نور به نمایش در آید انتخاب کنید. سپس با دوبار کلیک بر روی آن می توانید به تنظیمات آن دسترسی داشته باشید . تنظیماتی از قبیل تغییر رنگ و زمان یا سرعت اجرای رقص نور و فرکانس . در قسمت Type  میتوانید نوع رقص نور خود را تعیین کنید که به دو صورت اسیلوسکوپ و آنالیزر می باشد.

کنترل های صدا

برای افزایش صدا می توانید از فرمان VolumeUp("") و برای کاهش صدا از فرمان VolumeDown() در قسمت اسکریپ نویسی استفاده کنید.

استفاده از Playlist

Play List ها فایل های هستند که می توانند دارای شاخه ای از فایل های مختلف در پوشه های مختلف درون هارد باشند که با اجرای آنها گلچینی از فایل هایی را که از نقاط مختلف هارد انتخاب نموده اید به اجرا در می اورند. برای اجرای Playlist ها در پلایرتون می تونید از فرمان های SongListEdit() و SongListPlay("") استفاده کنید بدین ترتیب که دو فرمان گفته شده را در کادر اسکریپ نویسی وارد کنید.

استفاده از CBK ها

در جلسات قبلی در مورد استفاده از CBK ها تو ضیح داده بودم. این ویژگی از فایل های متنی از قسمت Label  و با کلیک روی فلش کوچک کنار آن قابل دسترسی هستند و می توانید از  قسمت Audio آن برای این قسمت از پروژه خود استفاده کنید. مثلا

CBK_Total نمایش کل  مدت زمان فایل ,  CBK_Time نمایش مدت زمان سپری شده از فایل در حال پخش ,  CBK_MP3Name

نمایش نام فایل و ...

تغییر رنگ پلایر

می تونید قسمتی برای پلایرتون در نظر بگیرید  که بتوانید Theme  های مختلفی  داشته باشید. ساده ترین راه اینه  که وقتی پروزتون را درست کردید از صفحه پروژتون یک کپی بگیرید  بعد بک گراند دیگری را برای این صفحه تعیین کنید. بعد ش هم در قسمت پروژتون لینکی به این صفحه قرار بدید.

به همین راحتی می تونید  یک MP3 Player برای خودتون درست کنید . در زیر می تونید یک نمونه پروژه را که درست کردم دریافت کنید. در ضمن برای فرمان های Next  و Back هم می تونید از فرمان های زیر استفاده کنید.

SongListNext() برای اجرای تراک بعدی  ,   SongListPrev() برای اجرا تراک قبلی

 

دریافت پروژه MP3 Player ساخته شده با MMB

 

اگر سوالی داشتید مطرح کنید.

موفق باشید.

چند هدیه

سلام دوستان . همونطور که گفتم بعد از آموزش کپی کردن فایل پروژه کپی فایل به مسیر دلخواه رو قراردادم . در این پروژه از یک Edit Box استفاده کردم که مسیر دلخواه رو توی اون وارد میکنید همچنین از دکمه Browse استفاده شده :

در دکمه Browse ما از قطعه کد BrowseForFolder استفاده کرده ایم که یک پنجره کوچک برای انتخاب پوشه باز میکند و پس از انتخاب محل پوشه ی انتخابی را در آبجکت CBK_OpenDir ذخیره میکند . برای بازیابی آدرس پوشه ، آن را برای متغیر target$ تعریف کردیم :

target$=CBK_OpenDir

سپس target$ را به  EditBox ساخته شده انتقال داده شده است .

حالا دستورات لازم برای کپی فایلهای Embedded را در دکمه Copy Files قرار میدهیم .

آخرین کد ، دستور Run هست که برای باز کردن پوشه ای که فایلها توی اون کپی شده به کار میره :

Run("EditBox","")

برای دانلود پروژه CopyFile روی این لینک کلیک کنید.

دانلود پروژه کپی فایل


یک پروژه دیگه که قرار دادم پروژه Media Player هست که میتونید دانلود کنید .

دانلود پروژه مدیا پلیر


همچنین یه هدیه برای دوستان mmb کار دارم اونهم یک مجموعه ICON با کیفیت و زیبا هست که دوستان میتونن برای پروژه هاشون استفاده کنند. از لینک زیر دانلود کنید :

دانلود آیکن ها