بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

جلسه اول

جلسه اول

 

مفاهیم اولیه

این برنامه را میتوانید از سایت زیر دریافت وبر روی کامپیوتر خود نصب کنید و در ضمن حجم آن تنها 5 مگا بایت میباشد.

http://www.mediachance.com

 

برای رجیستر کردن برنامه نیز باید کد رجیستری خود را در قسمت About  برنامه وارد کنید.

 

اجزای تشکیل دهنده مالتی مدیا

 

برنامه مالتی مدیا از چهار جز اصلی تشکیل میشود:

1. تصاویر    2. صوت ها       3. فیلم ها          4. نوشته ها و متون

 

این اجزاء در کامپیوتر تحت عنوان فایل ذخیره میشوند و ما برای تهیه یک برنامه مالتی مدیا به این نوع فایلها نیاز داریم. بنابراین آشنائی مختصری با انواع فایلها برای هر کسی که بخواهد مالتی مدیا کار کند ضروری است.

 

تصاویر

 

فایلهای تصویری از لحاظ نوع و ساختار بسیار متنوع میباشند و انواع گوناگونی را شامل می شوند. اما در یک دسته بندی کلی فایلهای تصویری را به دو دسته نقشه بیتی و برداری تقسیم می کنند.

فایلهای نقشه بیتی فایلهائی هستند که اطلاعات تک تک نقاط تصویر را از لحاظ رنگ و مختصات در خود دارند. اما فایلهای برداری فایلهائی هستند که معادلات هندسی و ریاضی اجزاء تشکیل دهنده تصویر و مسیرهای رسم شده را در خود دارند. در برنامه های مالتی مدیا ما با فایلهای نقشه بیتی سرو کار داریم. برای آشنائی بیشتر با قالبهای تصویری مهمی که توسط بیلدر پشتیبانی می شوند و همچنین حجم هر کدام از آنها , در زیر امده است که یک فایل تصویری را در تمام قالبها به همراه حجمشان به شما نشان میدهد.

 

Bmp=1.25mb  jpg=361kb  png=940kb    tif=750kb   pcx=1.06mb     gif=450kb

 

اصوات

فایلهای صوتی نیز از لحاظ تنوع و ساختار انواع زیادی دارند. انواع مهمتر این فایلها که در بیلدر نیز به خوبی پشتیبانی می شوند عبارتند از :

 

فایلهای wav : این نوع فایلها از لحاظ کیفیت دارای سطح مطلوبی می باشند و انواع اصوات و فرکانسها را نیز میتوانند در خود ذخیره کنند و از لحاظ ظرفیت بسیار حجیم اند زیرا هیچ گونه فشردگی ندارند.

 

فایلهای mid : این نوع فایلها بیشتر برای ذخیره ملودی ها مناسب هستند. در واقع این نوع فایلها تنها محتوی نت های موسیقی به صورت اعداد و فرکانس هستند. از اینرو  از لحاظ حجم بسیار اندک می باشند. حجم این فایلها معمولآ بیشتر از 100 کیلو بایت نمیشود.

 

فایلهای mod : این فایل نیز در واقع نوع پیشرفته ای از فایل بالا میباشد. این فایلها نیز از نظر حجم نسبتآ کوچک هستند اما از نوع قبلی حجیمتر می باشند.

 

فایل های mp3 : این نوع فایلهای موسیقی در سالهای اخیر محبوبیت زیادی یافته و بسیار متداول شده اند. این فایلها علاوه بر کیفیت بسیار مطلوبی که دارند دارای فشردگی و حجم بسیار پایینی هستند.

 

فیلم

فایلهای ویدیوئی نیز انواع گوناگونی دارند که مهمترین آنها عبارتند از :

 

فایلهای avi : این نوع فایلهای ویدیوئی دارای کیفیت مطلوبی بوده ولی از لحاظ حجم هیچ فشرده سازی بر روی آنها انجام نشده و بدین خاطر فایلهای حجیمی هستند.

 

فایلهای mpeg : این نوع فایلها دارای کیفیت مطلوبی بوده و از لحاظ ذخیره سازی از الگوریتم فشرده سازی مناسبی برخوردارند و برای فیلمهای طولانیتر مناسبند.

 

فایلهای dat : این نوع فایلها فرمت مخصوص ویدئو سی دی می باشد. این فایلها نیز از فشردگی خوبی برخوردارند.

 

فایلهای mov : این فایلها از فشردگی خوبی برخوردار هستند و دارای کیفیت مناسبی نیز هستند. ولی اشکال اینجاست که برای پخش آنها نیاز به برنامه مخصوص دارید.

 

فایلهای rm : این نوع فایلها دارای فشرده ترین فرمت بوده و از کیفیت بالائی نیز دارند.

 

متنها

 

یکی دیگر از اجزاء مهم تشکیل دهنده مالتی مدیا ,متنها هستند. متن میتواند از نوع ساده باشد ویا ساختار پیجیده تر و قالب بندی شده تری داشته باشد.مسئله اساسی که در متنها باید مورد توجه قرار گیرد نوع فونت و کد پیچ متن میباشد. باید توجه داشت که یک متن که در یک کامپیوتر به درستی در برنامه ای مثلآ واژه پرداز نمایش میابد, ممکن است در کامپیوتر دیگر کاملآ در هم ریخته باشد و یا اصلآ چیزی غیر از آنچه که مورد نظر شماست را نمایش دهد. اما اصلآ فونت و کد پیچ متن چیست؟

فونت: در واقع نوع قلم است و نوع نمایش متن را تعیین میکند. هر فونت دارای خاصیتهای دیگری مثل سایز , ضخامت , خمیدگی وزیر خط است.

کدپیچ:یکد پیچ در واقع جدولی است که مقادیر " اسکی" را به کاراکترهای مشخص نسبت میدهد. به عبارت دیگر , توسط جدول کد پیچ مقادیر عددی 0 تا 255 کد اسکی به اشکال یا حروف یک زبان خاص نسبت داده می شوند.

مشکلی به نام فارسی نویسی و 2 راه حل ساده برای آن

راه حل اول: در این راه حل باید از فونت هایی استفاده کرد که علاوه بر فارسی بودن , بر اساس کد پیچ انگلیسی مرتب شده باشند. فونتهای ایران سیستم از این نمونه فونتها هستند .شما تنها کافی است که این نوع فونتها را در قسمت فونت در شاخه ویندوز کاربر به وسیله یک اسکریپت که در بیلدر موجود است, نصب کنید.

راه حل دوم: تبدیل متن به تصویر است. در این راه حل به هر طریق ودر هر ویندوزی میتوان متنهای فارسی را نوشت و سپس این متنها را به صورت فایل تصویری و گرافیکی در آورد.برنامه هایی مثل فتوشاپ و فری هند میتوانند در این امر شما را کمک کنند .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد