بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

آموزش گام به گام ICDL (آی سی دی ال) -مفاهیم پایه بخش۴

فصل چهارم: شبکه های کامپیوتری

**تعریف شبکه کامپیوتری

هر گاه دو یا چند کامپیوتر را به گونه ای به یکدیگر متصل کنیم که بتوانند از منابع به اشتراک گذاشته شده یکدیگر استفاده کنند، یک شبکه کامپیوتری خواهیم داشت.

اجزای تشکیل دهنده شبکه عبارت اند از:

_ کامپیوتر سرویس دهنده (Server)، این کامپیوترها شبکه را مدیریت،پشتیبانی و از نظر امنیتی محافظت می کنند.

_ کامپیوتر سرویس گیرنده (Client)، اطلاعات و خدمات را از شبکه دریافت می کنند که معمولا بر هر یک از آنها پایانه (terminal) نیز گفته می شود.

چنانچه این کامپیوتر بتواند مستقل از شبکه مورد استفاده قرار گیرد و امکان پردازش و ذخیره اطلاعات را داشته باشد به آن پایانه هوشمند (Intelignent terminal) و چنانچه مستقل از سرور شبکه، امکان پردازش و ذخیره اطلاعات را نداشته باشد (که به طور معمول دارای یک صفحه کلید و صفحه نمایش می باشد) که به آن " پایانه گنگ" می گویند.

_ رسانه (Media): شامل کابل ها، کانکتورها و کارت های شبکه و کلیه مواردی که ارتباط بین کامپیوترها را در شبکه میسر می کنند،

_ منابع (Resources): شامل تمام منابع موجود در شبکه مانند مانیتور(Monitor)، اسکنر(Scanner)، صفحه کلید (Keyboard)، چاپگر (Printer) و...

_ منابع به اشتراک گذاشته شده (Shared Resources): به کلیه منابعی گفته می شود که کامپیوتر سرویس دهنده در اختیار کامپیوتر سرویس گیرنده قرار می دهد، مثل چاپگر ، اسکنر و ...

مزیای شبکه

مزایای زیادی را می توان برای بکاربردن کامپیوتر در شبکه برشمرد که بعضی از آنها عبارتند از:


اشتراک فایلها و برنامه ها

با قرار دادن نسخه ی ویژ ه ای از برنامه ها و فایل ها در شبکه، بقیه ی کاربران نیز بدون نیاز به خرید و نصب برنامه های فوق می توانند از طریق شبکه به آنها دسترسی پیدا کنند. بعبارتی کاربران زیادی می توانند از یک برنامه یا فایل بهره برداری نمایند.

اشتراک پایگاه داده ها

اطلاعات و داده های جمع آوری شده در سازمان ها ی مختلف تشکیل پایگاه داده       (Database) می دهند که بدلیل اهمیت و امنیت اطلاعات و حجم زیاد اطلاعات، امکان بکارگیری آنها در کامپیوترهای شخصی فراهم نمی باشد و اغلب اینگونه از داده‌ها  را بر روی شبکه قرار می دهند تا کاربران مجاز بتوانند با اتصال به شبکه از داده های به اشتراک گذاشته شده بهره برداری نمایند.

دسترسی به اطلاعات با حجم زیاد در زمان کوتاه

اغلب اطلاعات و داده های جمع آوری شده دارای حجم زیادی هستند و نگهداری آنها بر روی کامپیوترهای شخصی ناممکن یا مشکل ساز است ضمن اینکه پردازش اینگونه از داده ها با کامپیوترهای شخصی زمان بیشتری را صرف می کند. لذا قراردادن اطلاعات حجیم بر روی شبکه موجب صرفه جویی در فضای حافظه کامپیوترهای کاربران می گردد و با توجه به ظرفیت حافظه ی بالای کامپیوترهای اصلی شبکه و قدرت پردازش بالای آنها، کاربران در هنگام نیاز به سهولت و با زمان کمتری به اطلاعات فوق دسترسی پیدا می کنن.

 اشتراک منابع شبکه

یکی از مزیت های شبکه این است که می توان منابع مختلف سخت افزاری و نرم‌افزاری شبکه را بین کاربران به اشتراک گذاشت و ضمن صرفه جویی در هزینه های مربوطه، از امکانات موجود در شبکه بصورت بهینه بهره برداری کرد. مثلاً می توان چاپگر، CD-ROM، مودم و ... را به اشتراک گذاشت تا کاربران مورد نظر بتوانند در هنگام نیاز از آنها در شبکه استفاده کنند.

دسترسی به بیش از یک سیستم عامل

از جذابیت های دیگر شبکه این است که کاربران با سیستم عامل های مختلف قادرند در شبکه فعال باشند و با یکدیگر در ارتباط باشند. بعنوان مثال ممکن است سیستم عامل اصلی شبکه Unix باشد و کاربران با سیستم عامل های Windows98، Windows2000 و غیره با شبکه و یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و به نوعی دسترسی به بیش از یک سیستم عامل برایشان فراهم گردد.

تمرکز مدیریت

یکی از ویژگیهای بسیار مفید شبکه این است که می توان بر اطلاعات و کارهای کاربران بصورت متمرکز مدیریت کرد. این مدیریت توسط مدیر شبکه که Supervisor یا Administrator نامیده می شود می تواند از طریق کامپیوتر مرکزی شبکه یا یکی از کامپیوترهای متصل به شبکه صورت پذیرد.

ایجاد گروه های کاری

مدیر شبکه قادر است کارها و وظایف کاربران شبکه را به گروههای کاری متناسب دسته بندی کرده و برای هر گروه کاری منابع شبکه،نرم افزارهای مرتبط و کاربران مجاز را تعیین کند. لذا مدیریت کاربران و امور محوله ی  آنان با سهولت بیشتری میسر می گردد.

امنیت اطلاعات

امنیت و حفاظت از اطلاعات در کامپیوترهای مجزا از یکدیگر کاری بسیار مشکل می‌باشد. ولی حفاظت و نگهداری از اطلاعات  موجود در شبکه به دلیل تمرکز اطلاعات و امکانات ویژه ی سخت افزاری و نرم افزاری موجود در شبکه بویژه امکانات موجود در سیستم عامل های شبکه، امکانپذیر و مقرون به صرفه است.

میزان تحمل خرابی

از اطلاعات موجود در شبکه به روشهای مختلفی حفاظت سخت افزاری و نرم‌افزاریبعمل می‌آید و در مقاطع زمانی مشخص از اینگونه از اطلاعات نسخه‌ی پشتیبان تهیه می‌شود و بدلیل دقت و کیفیت بالای کامپیوترهای شبکه و امکانات ویژه ی سیستم عامل های شبکه احتمال خرابی اطلاعات موجود در شبکه به مراتب پایین تر از کامپیوترهای شخصی می‌باشد.

***توپولوژی (Topology)

در هر شبکه ای ، کارگزار یا مدیر شبکه به عنوان کارگزار فایل و بقیه به عنوان مشتری عمل می کنند. اکنون این پرسش مطرح می شود که کامپیوترهای موجود در شبکه چگونه به هم متصل می شوند. شیوه اتصال کامپیوترهای موجود در شبکه را توپولوژی می گویند. به جای واژه توپولوژی از واژه آرایش و هم بندی نیز می توان استفاده کرد.

توپولوژی شبکه عبارت اند از: ستاره ای ، خطی و حلقوی.

قبل از بررسی هر یک از این توپولوژی ها یادآور می شویم که هر کامپیوتر موجود در شبکه را یک گره می نامند.

***توپولوژی ستاره ای (Star)

در توپولوژی ستاره ای یک کامپیوتر مرکزی وجود دارد که هر کامپیوتر دیگر از طریق یک مسیر به آن وصل می شود. این آرایش در اغلب شبکه های اطاعاتی موجود استفاده شده است، مثل پردازش داده ها و ارتباطات صوتی. محاسن این آرایش عبارت اند از:

_ سهولت در ارائه خدمات،

_ وجود یک دستگاه در هر اتصال،

_ تشخیص راحت تر مشکلات به صورت مرکزی و کنترل شده.

و اما معایب آن عبارت اند از:

_ زیاد بودن طول کابل،

_ دشواری توسعه و بسط شبکه،

_ وابستگی به کامپیوتر مرکزی،

_ هزینه های زیاد.

***توپولوژی خطی (Bus)

یکی دیگر از هم بندی های معروف برای شبکه داده ها، توپولوژی خطی است. این آرایش از یک خط رسانه انتقال و کامپیوترهای مختلفی که به آن وصل می شوند، تشکیل شده است. این توپولوژی بیشتر در شبکه های ارتباط داده ای به کار می رود که در آن میزبانی در یک طرف خط با چندین پایانه متصل به آن تماس برقرار می کند. محاسن این آرایش شبکه عبارت اند از:

_ کوتاه بودن طول و وجود طرح ساده ای از سیم کشی،

_ معماری ساده،

_ سهولت در بسط و توسعه شبکه.

و معایب آن عبارت اند از:

_ عیب یابی دشوار،

_ تفکیک دشوار عیب ها،

_ پیکر بندی دشوار.

***توپولوژی حلقوی (Ring)

سومین توپولوژی یا هم بندی شبکه آرایش حلقوی است. در این حالت هر کامپیوتر فقط به کامپیوتر هم جوارش متصل می شود. داده ها از یک کامپیوتر همسایه پذیرفته و به همسایه دیگر ارسال می شوند لذا انتقال داده ها فقط در یک جهت صورت می گیرد.

محاسن این هم بندی عبارت اند از:

_ کوتاه بودن طول کابل،

_  عدم نیاز به فضای سیم کشی در ساختمان، زیرا هر کامپیوتر به راحتی به کامپیوتر دیگر وصل می شود،

_ برای فیبر نوری نیز مناسب است.

و معایب آن را می توان در موضوعات زیر خلاصه کرد:

_ اگر کامپیوتری خراب شود کل شبکه از کار می افتد،

_ عیب یابی دشوار است،

_ پیکر بندی دوباره شبکه مشکل است.

 انواع شبکه

    شبکه‌های کامپیوتری را معمولاً بر اساس فاصله جغرافیایی به سه دسته کلی محلی، توسعه یافته و گسترده تقسیم می‌کنند.

شبکه محلی یا (Local Area Network) LAN

    شبکه‌های محلی در داخل یک ساختمان استفاده می‌شوند؛ به همین خاطر بیشتر به این نام معروف‌اند. این نوع شبکه‌ها برای اتصال کامپیوترهای شخصی و یا در دفاتر شرکت‌ها و کارخانه‌ها به کار می‌روند تا منابع اطلاعات و سخت‌افزار ( مثلاً چاپگر ) به طور اشتراکی استفاده شود. شبکه‌های محلی با سه ویژگی از شبکه‌های دیگر جدا می‌شوند:

- محدود بودن اندازه وسعت شبکه در حد محلی؛

- فنآوری انتقال در شبکه‌های محلی حاوی کابل منفردی است که تمام ماشین‌ها به آن متصل‌اند؛

- بیشتر از توپولوژی‌های ساده‌تر استفاده می‌شود.

شبکه‌های توسعه یافته یا Metropolitan Area Network)MAN)

    به شبکه‌هایی گفته می‌شودکه حداکثر گستردگی آنها در سطح یک شهر است و به شبکه‌های عمومی یا توسعه‌یافته معروفند. به عنوان مثال تمام شعب بانک ملی در سطح شهر تهران یک شبکه Man را تشکیل می‌دهند.

شبکه‌های گسترده یا Wide Area Network) WAN)

    شبکه‌های گسترده ناحیه جغرافیایی وسیعی را در برمی‌گیرند (کشور یا قاره). این شبکه کامپیوترهای متعددی برای اجرای برنامه‌های کاربر دارد. این کامپیوتر را میزبان یا سیستم نهایی می‌گویند. در اغلب شبکه‌های گسترده، کابل‌ها یا خطوط تلفن متعددی وجود دارند که هر کدام دو مسیر یاب (Router) را به هم وصل می‌کنند. همان‌گونه که ذکر شد از این شبکه‌ها اغلب در منطقه وسیع جغرافیایی مانند کشور، قاره و یا حتی جهان (شبکه اینترنت) استفاده می‌شوند. معروف‌ترین این شبکه‌ها، شبکه اینترنت است.

شبکه اینترنت (Internet)

اینترنت بزرگترین شبکه کامپیوتری موجود در جهان است که از میلیونها کامپیوتر شخصی، مسیریاب (Router) و تجهیزات مخابراتی تشکیل شده است. سابقه ایجاد شبکه اینترنت به سال 1968 باز می‌گردد. در این سال ارتش آمریکا برای تبادل اطلاعات نظامی، شبکه ای را با نام آرپانت‌

(ARPANET) بین مراکز نظامی ایجاد نمود که این پروژه با موفقیت انجام شد. به تدریج مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها به این شبکه متصل شدند و کم‌کم سازمانها و افراد دیگر در سراسر دنیا شبکه های محلی خود را به این شبکه بین المللی متصل کردند تا شبکه اینترنت که در حقیقت شبکه ای از شبکه ها محسوب می‌شود، ایجاد شود. اینترنت ارتباط بین مراکز مهم دانشگاهی و تحقیقاتی، موسسات دولتی، مراکز تجاری و تمامی کاربران را در سراسر جهان فراهم می‌کند و در حقیقت امکان اتصال همگانی را میسر می‌سازد و متعلق به فرد، گروه یا کشورخاصی نمی‌باشد.

شبکه ی اینترانت (Intranet)

اینترانت یک نوع شبکه خصوصی و مبتنی بر پروتکل ها و قوانین شبکه اینترنت است که به صورت محدود و ویژه ای برای کاربردهای خاص ایجاد می‌شود و به شبکه اینترنت متصل نیست. بعنوان مثال شبکه ارتباطی آموزشگاهها و مدارس کشور جهت بهره برداریهای مخصوص اینگونه از مدارس یکنوع شبکه ی اینترانت می‌باشند. مدیریت و سرویس دهی اینگونه از شبکه ها بصورت ویژه و جدا از شبکه اینترنت می‌باشد.

شبکه ی اکسترانت (Extranet)

اکسترانت نوعی شبکه اینترانت است که قابل دسترسی توسط افرادی خاص خارج از محیط آن است. در واقع تفاوت اصلی اینترانت و اکسترانت در این است که اینترانت فقط توسط اعضای یک سازمان یا شرکت قابل دسترسی است ولی در اکسترانت علاوه بر کاربران داخلی، کاربران خارجی که دارای کلمه عبور هستند نیز اجازه دسترسی به محدوده خاصی از شبکه را دارند. شبکه اکسترانت بین شرکتهای همکار جهت تبادل اطلاعات بکار می‌رود.

وب جهان گستر (World Wide Web)

وب جهان گستر (World Wide Web) که معمولاً بصورت مختصر www نمایش داده می‌شود، به مجموعه اسنادی گفته می‌شود که به صورت صفحات مخصوصی به نام صفحه وب بر روی شبکه اینترنت قرار داده شده است.

هر صفحه وب می‌تواند ترکیبی از متن، تصویر ، صدا ، فیلم و... باشد. صفحات وب به یکدیگر مرتبط هستند که این ارتباط از طریق فوق پیوند

(Hyperlink) انجام می‌شود.

فوق پیوند (Hyperlink) ارتباط بین یکی از اجزای یک صفحه وب با عنصری از صفحه وب دیگر است.

فوق پیوند (Hyperlink) ممکن است به صورت فوق متن (Hypertext) یا فوق رسانه (Hypermedia) باشد.

اگر پیوند دو صفحه وب از طریق متن باشد، به این پیوند، پیوند فوق متنی یا Hypertext می‌گویند.

فوق متن یک متن متمایز شده است که معمولاً بصورت زیر خط دار و با یک رنگ متمایز در صفحه وب مشخص می‌شود. فوق متن امکان اتصال یک صفحه وب به صفحه وب دیگر را فراهم می‌کند. حتی یک فوق متن می‌تواند به عنصری از همان صفحه وبی که در آن قرار دارد، ارتباط برقرار کند.

اگر پیوند دو صفحه وب از طریق یک تصویر، یک صدا و یا یک انیمیشن باشد، به این پیوند، پیوند فوق رسانه ای یا Hypermedia می‌گویند.

هر صفحه وب ممکن است توسط پیوندهای فوق متنی (Hypertext) و یا پیوندهای فوق رسانه ای (Hypermedia) به چندین صفحه وب دیگر متصل باشد که هر کدام از این صفحات وب ممکن است بر روی یک کامپیوتر در گوشه ای از دنیا باشند.

به نرم افزاری که امکان نمایش صفحات وب و حرکت بین آنها را در اختیار ما قرار می‌دهد، مرورگر (Browser) می‌گویند.

نرم افزارهای مرورگر امکان نمایش صفحات وب و حرکت بین صفحات از طریق فوق پیوندها را می‌دهند.

از معروفترین نرم افزارهای مرورگر می‌توان نرم افزار Internet Explorer محصول شرکت مایکروسافت و نرم افزار Netscape Navigator محصول شرکت Netscape را نام برد.

نکته جالب این است که هر صفحه وب ممکن است در یک کامپیوتر در کشوری بسیار دور باشد که ما به سادگی و با فشردن یک کلید می‌توانید آن صفحه را دریافت و مشاهده کنید.

وب جهانی به معنی کل اینترنت نیست. در شبکه جهانی اینترنت ، سرویس‌ها و امکانات مختلفی وجود دارد که مهمترین و پر استفاده ترین آنها سرویس وب جهانی است. از دیگر سرویس های مهم اینترنت می‌توان پست الکترونیک(Email) ، انتقال فایل (FTP)، گروههای خبری (USENET) ، کار با کامپیوتر از راه دور (Telnet) و ...  را نام برد.

شبکه ی تلفنی

همانطور که مشاهده کردید، ارتباط کامپیوترها با توجه به گستردگی محدوده شبکه با وسایل مختلفی صورت می‌گیرد. در شبکه های محلی به خاطر نزدیک بودن کامپیوترها به یکدیگر، از کابلهای مخصوص شبکه برای برقراری ارتباط بین کامپیوترها استفاده می‌شود. اما در شبکه های گسترده تر مانند WAN و یا شبکه اینترنت دیگر نمی‌توان از کابل های شبکه معمولی برای برقراری ارتباط استفاده نمود زیرا امکان کشیدن کابل بین دو شهر، دو کشور و یا دو قاره وجود ندارد. در این شبکه ها معمولاً از تجهیزات مخابراتی که از قبل بین شهرها یا کشورها وجود داشته استفاده می‌کنند. (گرچه در مواردی بین کشورها کابلهای مخصوص فیبر نوری جهت ارتباطات شبکه ای پر سرعت کشیده می‌شود.)

استفاده از خطوط مخابراتی جهت برقراری ارتباط بین کامپیوترها و ایجاد شبکه ، فواید زیر را دارد:

·                     نیازی به کشیدن خطوط جدید که بسیار پرهزینه و وقت گیر هستند ، نیست.

·                      تمام منازل، کارخانجات، شهرها و حتی نقاط دور افتاده به خطوط مخابراتی مجهز هستند پس شبکه می‌تواند تا دور افتاده ترین مناطق گسترده شود بدون آنکه نیازی به هزینه مجدد باشد.

و اما استفاده از خطوط مخابراتی جهت برقراری ارتباط بین کامپیوترها، معایب زیر را دارد:

·                     خطوط مخابراتی از نوع آنالوگ هستند ولی کامپیوترها با سیستم دیجیتال کار می‌کنند و انتقال اطلاعات دیجیتال از خطوط آنالوگ نیاز به مبدل مخصوص (Modem) دارد.

·                     سرعت انتقال اطلاعات دیجیتال در خطوط آنالوگ تقریباً پایین است و این سرعت معمولاً بین 33600 بیت در ثانیه تا 128 کیلو بیت در ثانیه می‌باشد.

یاد آوری: مودم چیست؟

از آنجایی که کامپیوتر یک دستگاه دیجیتال است و اطلاعات آن به صورت دیجیتال (صفر ویک) ذخیره می‌گردد ولی خطوط تلفن اطلاعات را به صورت آنالوگ و صوتی انتقال می‌دهند، به دستگاه مبدلی نیاز است که اطلاعات را در یک سوی خط تلفن از دیجیتال به آنالوگ و در سوی دیگر از آنالوگ به دیجیتال تبدیل کند. عملیات تبدیل اطلاعات دیجیتال به سیگنال صوتی را Modulate و عملیات تبدیل سیگنالهای صوتی به دیجیتال را Demodulate می‌گویند. لذا به مجموع مخفف کلمات فوق Dem و Mo اصطلاحاً Modem  گفته می‌شود.

واحد اندازه گیری سرعت انتقال اطلاعات را بیت در ثانیه یا bps(Bit Per Second) می‌گویند.

مودمها معمولاً با یک سرعت حداکثر مشخص می‌شوند. مودم های 14400bps، 33600bps، 56000bps یا 56kbps و بالاتر در بازار وجود دارد. مودمی با سرعت 33600bps می‌ ‌تواند حداکثر 33600 بیت را در یک ثانیه منتقل کند.

سئوال) یک مودم با سرعت 33600 بیت در ثانیه چند بایت را در یک ثانیه وچند بایت را در یک دقیقه منتقل می‌کند؟

4200 بایت در ثانیه یا در حدود 4 کیلو بایت را در یک ثانیه منتقل می‌کند.

 4200=8/33600

252000 بایت در دقیقه یا در حدود 250 کیلو بایت را در یک دقیقه منتقل می‌کند.

252000=60×4200

انواع خطوط و تجهیزات مخابراتی که می‌توان از آنها برای ارتباطات شبکه ای استفاده نمود، عبارتند از :

PSTN،ISDN،ASDL، DSL که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

PSTN (Public Switched Telephone Network)

PSTN نام فنی سیستم تلفن عمومی است که در آن از سیسم مسی استفاده می‌شود و می‌تواند اطلاعات آنالوگ را منتقل کند. تلفنهای معمولی که در منازل وجود دارد از همین نوع می‌باشد. توسط تلفن های معمولی به شرط آنکه از مودم های 56kbps استفاده کنید، حداکثر می‌توانید با سرعت 56 کیلو بیت در ثانیه اطلاعات را انتقال دهید.

ISDN (Integrated Services Digital Network)

ISDN مخفف عبارت Integrated Services Digital Network یا خدمات مجتمع شبکه دیجیتال است که این تکنولوژی از سال 1984 به بعد مورد استفاده قرار گرفت. هدف از تولید ISDN ایجاد بستر مناسبی جهت انتقال اطلاعات بود که ضعفهای خطوط تلفن معمول (سرعت پایین و نیاز به مودم) را برطرف کنند. با استفاده از ISDN می‌توانید بین 64 تا 128 کیلوبیت در ثانیه اطلاعات ارسال کنید. همچنین از آنجایی که خطوط ISDN دیجیتالی است نیازی به استفاده از مودم جهت انتقال اطلاعات ندارد و این خطوط از طریق یک رابط ساده به کامپیوتر متصل می‌شوند. به این رابط آداپتور پایانه ISDN یا ISDN Terminal Adapter می‌گویند.

DSL (Digital Subscriber Line)

DSL تکنولوژی ارتباطی دیجیتال جدیدی است که امکان انتقال بسیار سریع اطلاعات را از طریق خطوط تلفنی مسی استاندارد فراهم می‌نماید.DSL اغلب بصورت DSL؟ بکار برده می‌‌شود که ? یک یا دو کاراکتر است که نشان دهنده اشکال مختلف تکنولوژی DSL است که یکی از پراستفاده‌ترین آنها تکنولوژی ADSL یا DSL نامتقارن است. از دیگر انواع آن می‌توان به SDSL، HDSL و ... اشاره کرد.

ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line)

ADSL یا DSL نامتقارن، تکنولوژی است که امکان ارسال اطلاعات بیشتری را با استفاده از سیم های تلفن مسی موجود فراهم می‌کند. برای استفاده از ADSL مودم مخصوص ADSL نیاز است. ADSL امکان دریافت اطلاعات با سرعت 5/0 تا 8 مگا بیت در ثانیه و امکان ارسال اطلاعات با سرعت 16 تا 640 کیلو بیت در ثانیه را فراهم می‌کند و به خاطر یکسان نبودن سرعت ارسال و دریافت به آن نا متقارن می‌گویند.

SDSL (Symmetric Digita Subscriber Line)

SDSL یا DSL متقارن، تکنولوژی مشابه ADSL است با این تفاوت که به جای استفاده از دو جفت سیم، تنها از یک جفت سیم مسی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند و داده ها را با سرعت 1.544 مگا بیت در ثانیه انتقال می‌دهد.

آشنایی با سرویس دهنده ها و سرویس گیرنده ها

در شبکه های کامپیوتری دو نوع کامپیوتر وجود دارند:

·                     سرویس دهنده (Server)

·                      سرویس گیرنده (Client)

مهمترین عنصر سخت افزاری و به عبارتی مهم ترین کامپیوتر در یک شبکه‌ی کامپیوتری که مدیریت نرم افزاری شبکه و کلیه ی ایستگاههای کاری را بر عهده دارد کامپیوتر سرویس دهنده (Server) می‌باشد که گاهی به این کامپیوتر میزبان یا Host نیز گفته می‌شود. کامپیوترهای سرویس دهنده معمولاً دارای تجهیزات سخت افزاری قوی تر و مطمئن تری هستند. گاهی تعداد CPU ها و Hard های اینگونه از کامپیوترهای سرویس گیرنده (Client) اگر چه می‌توانند کامپیوترهای مجهز و کاملی باشند اما اغلب از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوترهای سرویس دهنده استفاده می‌کنند این گونه از کامپیوترها، سرویس های لازم و مورد نیاز کاربران را از طریق کامپیوتر سرویس دهنده برقرار می‌کنند و هر کدام نقش یک ایستگاه کاری را در شبکه ایفا می‌کنند و معمولاً دارای حداقل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم می‌باشند. در شبکه اینترنت تمامی سرویس ها به صورت مدلی سرویس دهنده – سرویس گیرنده ارائه می‌شود. مثلاً برای دریافت یک فایل از شبکه اینترنت، به یک کامپیوتر سرویس گیرنده نیاز است که وظیفه گرفتن فایل از اینترنت را دارد (مثل کامپیوتر منزل) و به یک کامپوتر سرویس دهنده نیاز است که این فایل بر روی آن قرار دارد و وظیفه ارسال فایل را دارد (مثل یک کامپیوتر سرویس دهنده در اینترنت).

تهیه و تنظیم : ایمان زندیه

سایت شما دات آی آر   http://www.siteshoma.ir

**********************************

(استفاده  در وبلاگ ها و وبسایت ها با ذکر منبع بلامانع است)

**************************************

 

 

------------------------------------------------------------------------------ 

pdfدانلود همین مقاله با فرمت پی دی اف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد