بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

آموزش گام به گام ICDL (آی سی دی ال) -مفاهیم پایه بخش ۶

فصل ششم :سلامت، ایمنی، و محیط زیست

***ارگونومی

این دانش شیوه های تطبیق ابزارها و وسایل کار با بدن فرد را بررسی و مطالعه می کند تا از بروز اثرات ناهنجار در دراز مدت جلوگیری کند. طی سالهای اخیر، به این دانش در زمینه تولید وسایل مختلف کامپیوتر توجه زیادی شده است. تولید کنندگان و طراحان ابزارها و وسایل کامپیوتری سعی دارند، با رعایت اصول ارگونومی، میزان تاثیرات سوء وسایل بر بدن انسان را تقلیل دهند. رعایت اصول ارگونومی سبب کاهش ضایعات چشم ، کمردرد، خستگی مفرط و سردرد می شود.

استفاده ی صحیح از کامپیوتر

در هنگام کار با کامپیوتر به موارد زیر توجه نمایید:

·                      صندلی کامپیوتر

پشتی و ارتفاع صندلی کامپیوتر باید قابل تنظیم باشد.

·                      صفحه نمایش

باید قابل تنظیم باشد به نحوی که چشمهای شما درست هم سطح با بالای صفحه نمایش قرار بگیرد. ممکن است برای کاهش شدت نور از یک فیلتر که به صفحه نمایش وصل است استفاده کنید . در هنگام کار با کامپیوتر بهتر است گاه گاهی به نقطه دوری خیره شوید، زیرا با اینکار به چشمان خود که دائم به صفحه نمایش خیره شده است، فرصت استراحت می دهید.

·                      صفحه کلید

از صفحه کلیدی استفاده کنید که قسمت زیر دستی داشته باشد تا با استفاده از آن فشار را از روی دست بر روی مچ هدایت کنید.

·                      زیر پایی

از یک زیر پایی برای قرار دادن زیر پاهایتان استفاده کنید، تا خستگی پاها از بین برود.

·                      دیگر عوامل

اطمینان حاصل کنید که محیط کارتان بطور مناسب نور داشته باشد . نور نباید به طور مستقیم روی صفحه نمایش تابیده شود. همچنین در محیط کار باید تهویه مناسب وجود داشته باشد تا هوا در جریان باشد.

بطور خلاصه در هنگام استفاده از کامپیوتر توجه به نکات  زیر را توصیه مینماییم:

·                      از صندلی مناسب که بتوانید بصورت قائم بر روی آن بنشینید استفاده کنید.

·                      میز و صندلی را طوری تنظیم کنید که دستهایتان بصورت قائم بر روی صفحه کلید قرار گیرد.

·                      حتی المقدور روزانه بیش از 3 ساعت بصورت پیوسته و دائم از کامپیوتر استفاده نکنید.

·                      حداقل 50 سانتی متر از صفحه ی نمایش فاصله داشته باشید.

·                      از صفحه نمایش دارای تشعشع الکتریکی پایین استفاده کنید.

·                      هرگز جعبه و اتصالات کامپیوتر را در هنگام کار باز نکنید.

برای مشاهده اطلاعات کاملتر میتوانید در شبکه اینترنت به آدرس های زیر مراجعه کنید:

http://internet.linst.ac.uk/student/services/health/computer.htm

http://www.ibm.com/ibm/pubicaffairs/health/summary.html

عوارض استفاده نادرست از کامپیوتر

اگر بصورت صحیح از کامپیوتر استفاده نکنید ، ممکن است پس از مدتی دچار آسیبها و بیماریهایی نظیر ، زخم روی مچ دست به دلیل تایپ دراز مدت ، ناراحتی چشم به سبب تشعشعات صفحه نمایش،مشکلات کمردرد به علت بد نشستن و ... شوید.

 مهمترین آسیب هایی که استفاده از کامپیوتر ممکن است ایجاد کند، عبارتند از:

آسیبهای ناشی از کار مداوم RSI ( Repetitive Strain Injury)

RSI به آسیبهایی گفته میشود که به دلیل کار مداوم با کامپیوتر بوجود می‌آیند و معمولاً در بین افرادی که به دلیل موقعیت شغلی باید روزانه چندین ساعت با کامپیوتر کار کنند مشاهده میشود. RSI معمولاً به علت استفاده مداوم از صفحه کلید یا ماوس بوجود می آید. اگر بطور مداوم از  کامپیوتر استفاده میکنید در خطر این آسیب قرار دارید و برای جلوگیری از چنین صدمه هایی در فواصل زمانی استراحت های منظم به خود بدهید. همچنین میتوانید از یک زیر دستی جهت استراحت دست استفاده کنید که تا حدودی به شما کمک خواهد کرد.

آسیبهای ناشی از تشعشعات بیش از حد صفحه نمایش

همانطور که گفته شد در هنگام کار با کامپیوتر بهتر است گاهگاهی به نقطه دوری خیره شوید ، زیرا با اینکار به چشمان خود که ئدائم به صفحه نمایش خیره شده است ، فرصت استراحت می دهید. همچنین توجه داشته باشید که از بهترین نوع صفحه نمایش ( یعنی گرانترین آنها با توجه به وسع شما و یا شرکت شما) استفاده کنید . همانطور که در قسمتهای قبل مشاهده کردید، صفحه نمایش های LCD و Plasma تشعشعات مضر ندارند. هر چه سرعت بروز رسانی (Refresh Rate) صفحه نمایش بالاتر باشد چشم های شما کمتر خسته میشوند.

آسیبهای ناشی از بد نشستن

درد گردن و کمر درد از نشستن های طولانی مدت با وضعیت نامناسب ناشی میشود. صفحه نمایش شما باید قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشد و به نحوی تنظیم شود که پشمان شما هم سطح بالای صفحه نمایش قرار گیرد. همچنین استفاده از یک زیرپایی میتواند خستگی پاها را کم کند.

رعایت ایمنی و احتیاط

وقتی از کامپیوتر استفاده میکنید نکات ایمنی زیر را رعایت  کنید تا برای شما حادثه ای ایجاد نشود:

·                      اطمینان از ایمنی کابل های برق

همیشه از کابل های مخصوص برق که هنگام خرید کامپیوتر به شما داده میشود استفاده کنید و محل اتصال کابل برق کامپیوتر به پریز را بررسی کنید تا اتصالات به خو.بی برقرار باشد و برق کامپیوتر قطع و وصل نگردد. از سیم کشی های طولانی استفاده نکنید چون دیگران ممکن است از روی آن راه رفته و آسیب ببینند. جدای از آسیب جانی، قطع کردن ناگهانی برق کامپیوتر موجب از دست رفتن اطلاعات ذخیره نشده  میگردد و حتی ممکن است اطلاعات شما را خراب کند.

·                      مراقبت از کابل شبکه

اگر کامپیوتر شما به شبکه متصل است از کابل شبکه نیز مراقبت کنید زیرا این کابل ظریف بوده و به راحتی آسیب میبیند و ممکن است ارتباط شما با شبکه قطع گردد.

·                      عدم گرفتن برق زیاد از یک پریز برق

اگر به یک پریز همزمان وسایل برقی متعددی را وصل نمایید،پریز برق به تدریج گرم شده و ممکن است باعث آتش سوزی گردد. برای رفع این مشکل و داشتن پریزهای بیشتر ، به یک برق کار مجرب مراجعه کنید.

رعایت مسائل زیست محیطی

همه ی شما موظفید در همه امور زندگی مسائل زیست محیطی را رعایت کنید و از آلوده کردن محیط زیست دوری کنید. در هنگام استفاده از کامپیوتر و چاپگرها هم باید نکات زیر را رعایت کنید تا کمتر باعث آلودگی زیست شوید:

·                      استفاده از اسناد الکترونیکی باعث کاهش مصرف کاغذ میگردد

همانطور که قبلاً اشاره شد امروزه کتابخانه های الکترونیکی رونق زیادی یافته اندو خیلی از کتابها به صورت الکترونیکی نیز منتشر میشوند و این امر به کاهش مصرف کاغذ کمک میکند.همچنین بسیاری از ادارات با اجرای طرح کامپیوتری کردن ارسال و دریافت نامه های اداری که اصطلاحاً PaperLess Office  (دفتر کار بدون کاغذ) گفته میشود ، علاوه بر اینکه امور اداری را سریعتر انجام می دهند به مقدار زیادی در مصرف کاغذ صرفه جویی می کنند و حتماً می دانید که مصرف کمتر کاغذ یعنی بریدن کمتر درخنان ، زباله کمتر و محیط زیست بهتر .

·                      بازیافت کاغذها و تونر های مصرف شده

بهتر است کاغذهای مصرف شده در محیط کار خود را در مکانهای مناسبی جمع آوری کنید تا بعدا بتوان آنها را جهت بازیافت به شرکتهایی که در این زمینه کار می کنند ارسال نمود .

همچنین تونر چاپگر های مصرف شده را می توان دوباره شارژ کرده و مصرف نمود و حتی شرکتهایی هستند که تونر های مصرف شده را خریداری می کنند تا پس از شارژ مجدد به فروش برسانند . البته تونر های شارژ شده مثل تونر‌های نو عمل نخواهند کرد و اگر به خوبی شارژ نشده باشند ممکن است به چاپگر نیز آسیب برسانند ولی افرادی هسنتد که مایلند از همین تونر های شارژ شده استفاده نمایند .

·                      استفاده از حالت مصرف برق کمتر  کامپیوتر

بسیاری از مانیتورها و کامپیوتر ها دارای حالتی به نام Stand By (آماده خدمت ) هستند یعنی پس از اینکه مدتی از آنها استفاده نکنید  به صورت خود کار به حالتی مانند خواب وارد می شوند . در این حالت با اینکه هنوز کامپیوتر روشن است ولی مصرف انرژی آن بسیار کم می شود . معمولا با فشردن یک کلید ، کامپیوتر  به حالت عادی خود بر می گردد

بدون اینکه مشکلی برای ما به وجود آید . در صورتیکه مدت زیادی از کامپیوتر استفاده نمی کنید بهتر است یا کامپیوتر را خاموش کنید و یا در حالت Stand By  قرار دهید .

تهیه و تنظیم : ایمان زندیه

سایت شما دات آی آر   http://www.siteshoma.ir

**********************************

(استفاده  در وبلاگ ها و وبسایت ها با ذکر منبع بلامانع است)

**************************************

 

------------------------------------------------------------------------------ 

pdfدانلود همین مقاله با فرمت پی دی اف

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد