بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

کوچک‌ترین نوزاد زنده و سالم جهان

در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۶  یکی از اتفاقات نادر در دنیای علم پزشکی رخ داد که توجه بسیاری از متخصصان و دانشمندان این علم را به خود جلب کرد. این حادثه نادر تولد نوزادی بود که عنوان کم سن‌ترین و کوچک‌ترین نوزاد زنده و سالم جهان را از آن خود کرد.

ه گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این نمونه یک نوزاد دختر بود  که در پنج و نیم ماهگی در کلینیکی در  “میامی”  آمریکا به دنیا آمد. بر اساس آمار و اطلاعات دانشگاه” یووا “ تا به حال نوزادی با سن کمتر از ۲۳ هفته و با این سلامت و شانس زندگی در جهان به دنیا نیامده است.

شانس زنده ماندن این نوزاد که ” امیلیا تیلور”  نام دارد بعد از تولد با توجه به وضعیتی که داشت از نظر پزشکانش بسیار کم بود. ” امیلیا ” در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۶ بعد از ۲۱ هفته و شش روز که در بدن مادرش به سر برده بود به دنیا آمد.

 تولد زودرس

پزشکان هر چقدر تلاش کردند نتوانستند از تولد زودرس این نوزاد جلوگیری کنند و سرانجام با عمل جراحی سزارین به دنیا آمد. این نوزاد در زمان تولد فقط ۲۸۰ گرم وزن و ۲۴ سانتی‌متر قد داشت. تقریبا هم‌اندازه یک خودنویس با این حال او می‌‌توانست تحت مراقبت ویژه پزشکان نفس بکشد و با تلاش فراوان گریه می‌‌کرد.

 مادر”  امیلیا “، خانم “ سونیا تیلور”  می‌‌گوید: ما هر روز لحظه شماری می‌‌کردیم تا بالاخره فرزندمان این آمادگی را پیدا کند تا با ما به خانه بیاید و یک زندگی معمولی را آغاز کند. رشد و تکامل خوب این نوزاد در  چند ماه اول حیات  پزشکان  را حیرت‌زده کرد . به‌طوری که  تقریبا پس از چهار ماه بستری بودن در این کلینیک نوزاد این  آمادگی را پیدا کرد که با والدینش به خانه برود.

 وزن این کودک در زمان رفتن به خانه  یک کیلو و هشتصد گرم است. یعنی تقریبا شش برابر لحظه تولدش. ”  سونیا ” مادر نوزاد  از این‌ که می‌‌توانست فرزندش را با خود به منزل ببرد و مانند بقیه مادرها خودش بدون کمک پزشکان از او مراقبت کند، بسیار خوشحال بود  و احساس خوشبختی می‌‌کرد .

او می گوید:  اصلا برای من قابل تصور نبود که فرزندم به این زودی بزرگ شود. اگرچه اکنون ۱/۸ کیلوگرم وزن دارد اما با توجه به شرایطش در زمان تولد برای من یک کودک تپلی و بامزه به نظر می‌‌آید و واقعا او را دوست دارم. 

دکتر “ ویلیام اسمالینگ”  پزشک متخصص این نوزاد، ” امیلیا ” را به عنوان کوچک‌ترین و کم‌سن‌ترین نمونه که تا به حال با آن برخورد کرده، بچه‌ای خارق‌العاده می نامد

و ی می گوید: مراقبت از ” امیلیا “ در ماه‌های گذشته برای ما واقعا یک وظیفه ناشناخته و نامعلوم بود چرا که ما تا به حال از جنینی در این سن کم خارج از رحم مادرش مراقبت نکرده بودیم. ما حتی نمی‌‌دانستیم فشار خون نرمال این جنین باید چند باشد اما حالا با توجه به سرنوشت خوب و باورنکردنی این کودک باید در استاندارد‌های انجمن پزشکی اطفال آمریکا تجدید‌نظر کرد چرا که تا قبل از این مورد از نظر استانداردهای این انجمن یک کودک کمتر از ۲۳ هفته به عنوان مورد نامناسبی برای زنده ماندن شناخته می‌‌شد اما با این اتفاق باید این استاندارد تغییر کند. امروز ما فهمیدیم که می‌‌شود به نوزادانی شانس زندگی داد که تا ده سال پیش شانس زندگی برای آنها غیرممکن بود.

دکتر “ اسمالینگ “ در ادامه گفت: امیلیا بعد از مرخص شدن از بیمارستان توانست مانند بچه‌های معمولی در یک تخت معمولی بخوابد و به صورت معمولی تغذیه شده و با شیشه شیر بخورد. قابل توجه است که امیلیا از طریق لقاح مصنوعی ایجاد شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد