بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

کپی کردن یک فایل به سیستم مقابل

سلام به همه دوستان عزیز

من هر وقت بتونم میام و پاسخ سوالات را میدم . اگر جواب سوالی را هم بلد نباشم میگم بلد نیستم. این نکته قابل توجه یکی از دوستان.

نکته اینکه بعضی موقع شما یه سوال هایی میکنین که من خودم هم مطمئن نیستم با MMB بشه اینکار ها را کرد. مثلا یک فایل را از سیستم مقابل پاک کنیم.  آخه چرا می خواهید این کار نا جوانمردانه را انجام بدید . یا مثلا یک سیدی فقط یک بار توی یک سیستم اجرا بشه و دفعه بعد نشه از این سیدی تو این سیستم استفاده کرد. خوب اینا سوالهایی که یک کمی جای فکر کردن داره.

آقا رسول من سعی می کنم به سوالات شما تا اونجایی که میشه پاسخ بدم. در مورد سوال اولتون در مورد اینکه بهتره تو مالتی مدیا بیلدرمتن ها را بنویسیم بعد از نصب فونت استفاده کنیم یا تبدیل متن ها به عکس. به دو دلیل استفاده از عکس بهتره. یکی اینکه حجم پروژه پایین میاد. دوم اینکه بعضی از فونت ها فونت های خانوادگی هستند  یعنی اگر می خواهید اون فونت خوب به نمایش در بیاد باید تموم فک و فامیلش را هم نصب کنید.  یه نکته تکمیلی را هم اضافه کنم که شما می تونید متنتون را به طور کامل با برنامه های فارسی نویس تایپ کنید و بعد داخل مالتی مدیا بیلدر جایگزین کنید . سپس بعد از اینکه نوشته هایتان را دقیق منظم کردید  همشون را انتخاب کنید و از منوی Arrange  و زیر شاخه Combine  گزینه Object with background  را انتخاب کنید تا همه نوشته ها یه یک عکس تبدیل بشه.  در مورد سوال دومتون در مورد اینکه مثلا می خواهیم یک فایل را در  درایوی که ویندوز توش نصب شده  کپی کنیم . کافیه از ماکروی  <Windows> استفاده کنیم.

نمونه یک : کپی کردن یک فایل به درایو سی و پوشه فونت

نمونه دو : کپی کردن یک فایل به درایو ویندوز و پوشه فونت

امیدوارم جوابتون را گرفته باشید. سوال سومتون هم از اون سوال هاست  که فعلا جوابی براش ندارم.

هستی خان  استفاده از <SrcDir> برای مواقعی که پروژتون روی سیدی اجرا میشه  ولی اگر روی سید ی نیست میتونید از همون تعیین مسیر های عادی استفاده کنید.

بذار ساده تر بگم <SrcDir> جایی که فایل EXE و اون فایل متنی INI که از پروژه استخراج کردید وجود داره. مثلا فایل اجرایی (  (EXE  پروژتون تو درایو F و فایل سونگ لیستتون هم تو درایو F میتونید از دو فرمان زیر استفاده کنید.

SongListLoad("<SrcDir>\AAA.m3u")

SongListPlay("")

یا

SongListLoad("F:\AAA.m3u")

SongListPlay("")

حالا اگر فایل اجرایی تو درایو F و فایل پلای لیستتون تو پوشه ای با نام Hasti تو همون درایو F باشه می تونید از دو فرمان زیر استفاده کنید.

SongListLoad("<SrcDir>\hasti\AAA.m3u")

SongListPlay("")

یا

SongListLoad("F:\hasti\AAA.m3u")

SongListPlay("")

امیدوارم موفق باشید.

استفاده از شی VR Panorama

سلام به همه دوستان عزیز

امروز قصد داریم در مورد اشیای VR Panorama که از نسخه 4 به بالا در MMB گنجانده شده مثالی را بیان کنیم.

با استفاده از این ویژگی شما قادرید یک تصویر را با استفاده از موس 360 درجه در جهات مختلف بچرخانید  و  در یک محیط بسته به مشاهده تصویر بپردازید . در زیر میتونید یک نمونه از عکس های پانوراما را ببینید.

برای اینکار از منوی Object  و زیر شاخه  Create  گزینهVR Panorama   را انتخاب میکنیم. با یک بار کلیک بر روی محیط کاری  در پنجره باز شده تصویر مورد نظر خود را انتخاب کنید. حال پروژه خود را با زدن F5  اجرا کنید و با استفاده از موس تصویر خود را در جهات مختلف بچر خانید. تا کنون باید دانسته باشید که این اشیا چه کاری را انجام می دهند.  اگر در پوشه پلاگین مالتی مدیا بیلدر را نگاه کنید یک نمونه از این کار را میبینید . که در این پروژه با استفاده از یک پلاگین امکان بزرگنمایی و کوچک کردن نیز  وجود دراد. میتوانید پلاگین را از پروژه استخراج کنید. این هم چند تا سایت که تصاویر Panorama  را می تونید ازشون بگیرید.

سایت های تصاویر پانوراما :

http://www.galvinized.com

http://www.360vtours.com

http://www.panmagic.com

http://lestermultimedia.com

 

پاسخ سوالات

در پست قبلی در مورد سوال یکی از دوستان که پرسیده بودن می خواهم چند موزیک را برای بک گراند قرار دهم به طوریکه وقتی موزیک اول تمام شد  اتوماتیک موزیک دوم شروع به پخش نماید را توضیح داده بودم.

برای اینکار شما می بایست فرمان زیر را در قسمت Page Properties صفحه اولتون و در کادر اسکریپ نویسی وارد کنید(صفحه اولتون را انتخاب کنید و از منوی Page  گزینه Properties  را انتخاب کنید ) سپس در قسمت Script  با کلیک بر روی شکل مورد نظر در کادر باز شده از فرامین زیر استفاده کنید.

SongListLoad("XXX")

SongListPlay("")

 

 

تو فرمان بالا کافیه به جای عبارت XXX مسیر فایل پلای لیستون که تو پست قبلی نحوه ساختن پلای لیست را گفته بودم بدید.

مثلا اگر پلای لیستتون در محیط اصلی پروژتونه و داخل هیچ پوشه ای نیست به صورت زیر عمل کنید.

SongListLoad("<SrcDir>\AAA.m3u")

SongListPlay("")

به جای AAA نام سونگ لیستتون را بذارید. ( به خدا دیگه از این ساده تر نمی تونم بگم.) نیازی نیست که در قسمت SongListPlay  و بین دو عبارت "" مسیرتون را بنویسید.

با انجام کار های بالا با اجرای صفحه موزیک هاتون شروع به پخش میکنه و وقتی تراک اول تموم شد تراک دوم شروع به اجرا میکنه حالا اگر می خواهید خودتون کنترل موزیک ها در اختیار داشته باشید  می تونید فرمان های بالا را داخل یک شی در داخل پروژتون بذارید.

موفق باشید.

پخش موزیک دوم بعد از موزیک اول

آقا بهروز پرسیده بودن که میشه یه اسکریپت گذاشت که وقتی موزیک اول تموم شد اتوماتیک موزیک دومی رو شروع کنه به پخش؟ برای اینکار نیازی به نوشتن اسکریپ نیست. کافیه از موزیک های خودتون که میخواهید به صورت یک لوپ تکرار بشه یک پلای لیست بسازید . برای ساخت پلای لیست کافیه که موزیک های خودتون را تو Windows Media Player  باز کنید و از منوی File  گزینه Save Now Play List As را انتخاب کنید و در مقابل Save As Type  گزینه دوم یعنی M3U Play List   را انتخاب کنید و پلای لیستتون را بسازید. حالا برید سراغ صفحه اول پروژتون و در کادر اسکریپ نویسی از فرمان های زیر استفاده کنید.


SongListLoad("<SrcDir>\1.m3u")

SongListPlay("")

دیگه بقیش هم را احتمالا باید بلد  باشید  کافیه مسیر فایل پلای لیستی را که ساخته اید بدید. جواب سوال دومتون را نمی دونم ولی فکر نکنم بشه چنین کاری کرد. به هر حال اگر سوالی بود مطرح کنید.

نحوه ساخت یک CD Player

سلام به همه دوستان عزیز

امروز قصد داریم با یک آموزش ساده نحوه ساخت یک سی دی پلایر که قادر  به پخش سی دی های صوتیه با کمترین امکانات و ساده ترین صورت تو ضیح بدیم. در ادامه پاسخ سوالات را میگم.

ما برای این ضبط مون می خواهیم دکمه های Play , Stop , Pause , Forward , Backward  و کنترلی برای کاهش و افزایش صدا درست کنیم.

برای اینکار ما از توابعی که مالتی مدیا بیلدر برای سی دی های صوتی تعیین کرده استفاده میکنیم. از میان 4  قسمتی که MMB برای Action  ها تعیین کرده ما در این قسمت برای سادگی کار از قسمت Sound Action   که گزینه سوم انتخابی می باشد استفاده میکنیم.  با کلیک بر روی قسمت Sound Action  در کادر باز شده و در قسمت زیرین یعنی  Mouse Click On object  می توانیم از توابع زیر برای تعیین اکشن ها استفاده کنیم.

CD:PLAY  با نوشتن این فرمان  برنامه به پخش فایل صوتی می پردازد.

CD:STOP برای توقف فرمان پخش از این فرمان استفاده می شود.

CD:FW برای پخش تراک جلوتر یا بعدی از این فرمان استفاده می شود.

CD:BW برای پخش تراک عقب تر یا قبلی از این فرمان استفاده میشود.

CD:PLP این فرمان هم برای پخش و توقف تراک جاری مورد استفاده قرار میگیرد.( PLAY Pause)

CD:TRACK Number با این فرمان هم میتونید تعیین کنید که کدوم تراک از سیدی پخش بشه کافیه به جای تراک نامبر نام ترکتون را بنویسید.

تا اینجا تونستیم دکمه های اصلی را طراحی کنیم.

برای کاهش و افزایش صدا هم میتونید از فرمان های زیر استفاده کنید.

VolumeDown()   با استفاده از این فرمان در کادر اسکریپ نویسی میتو.نید صدا به تدرج کاهش دهید.

  VolumeUp("100") برای افزایش صدا تا 100 درصد می تونید از این فرمان در کادر اسکریپ نویسی استفاده کنید.

در فرمان های ولوم می تونید برای ولوم تون یک بازه تعیین کنید مثلا به جای 100 از 80 استفاده کنید در این صورت ماکزیمم صدا تا 80 خواهد بود.

در زیر میتونید یک نمونه از همین کار را که خودم درست کردم دریافت کنید. می تونید یک شکل کلی برای پلایرتون تعیین کنید و سپس با استفاده از Hotspot  ها فرمان های بالا را روی شکلتون اعمال کنید.

 

دریافت فایل CD PLAYER

این نکته را هم اضافه کنم که تمامی فرمان ها را با استفاده از MCI Command  ها نیز می توان اعمال نمود.تنها عیبی که پروژه بالا داره چون از این نوع فرمان استفاده نشده پس از اجرای موسیقی فرمان Eject  عمل نمی کنه. برای در آوردن سی دی رام من از MCI Command  در پروژه بالا استفاده کرده ام برای بستن سی دی رام هم میتونید از فرمان زیر استفاده کنید.

MCICommand("set cdaudio door closed")

جواب سوالات

 

بریم سر پاسخ سوالات شما

اقای محمد حسین سوال کرده بودند که می خواهند فایل های تصویر در داخل پروژه اجرا بشه. برای اینکار دو کار میتوانید انجام دهید. از منوی Object و زیر شاخه Create گزینه Video  را انتخاب کنید و سپس ویدئو کلیپ خود را فرا خوانی کنید. با انتخاب اینکار پس از اجرای صفحه ویدئو به صورت اتوماتیک اجرا نمیشه و باید ابرای آن کنترل قرار دهید برای قرار دادن کنترل در تولبار اصلی با کلیک روی فلش کناری شی که به شکل یک چوب جادویی است می توانید گزینه Insert Video Control  را انتخاب کنید. روش دوم برای قرار دان ویدئو استفاده از MCI هستش. از منوی Object  و زیر شاخه Create  گزینه MCI Object  را انتخاب کنید و ویدئو خود را فراخوانی کنید. با انتخاب اینکار با اجرا صفحه ویدئو شما به صورت اتوماتیک اجرا میشود. حال اگر بخواهیم مدیا پلایر داخل پروژه اجرا بشه از همین Binding object  که توضیح دادم می تونید استفاده کنید.

C:\Program Files\Windows Media Player\wmplayer.exe یا C:\Program Files\Windows Media Player\mplayer2.exe

در مورد تایم لاین هم که آقا مهرداد و شما سوال کرده بودید می خواستم سر فرصت توضیح بدم. می تونید پروژه زیر را که Upload  کردم دریافت کنید . این پروژه میتونه به شما کمک کنه.

دریافت پروژه در مورد تایم لاین

در مورد سوالی هم که در مورد فایل های MP3 کرده بودید. دقیقا منظور شما را متوجه نشدم. چرا امکان پخش فایل های MP3 وجود دارد.

آقا رسول هم سوال کرده بودند که چه طوری میشه یه فلش وارد اتوران کرد که فقط برای اولین بار بر روی سیستم اجرا بشه.

آیا اینکار را میشه کرد یا نه من نمیدونم؟ سوال جالبیه . ولی متاسفانه نمی دونم.

استفاده از Binding Object

سلام به همه دوستان عزیز

تو چند پست قبلی  در مورد اجرای آکروبات ریدر در MMB مطلبی را گفته بودم. در اون جا ما برای اجرای آکروبات ریدر از یک پلاگین کمک گرفتیم. در این جلسه قصد داریم  در مورد اجرای  بعضی از قسمت های ویندوز در داخل MMB اشاره کنیم.

هدف از این آموزش آشنایی با ابزار Binding Object  و تعیین مسیر  به صورت <Windows>

در این کار ما از ابزار Binding  Object  استفاده میکنیم . مثلا ما می خواهیم به محض اینکه یک صفحه از پروژمون اجرا شد بر نامه ویرایشگر رجیستری ویندوز در داخل پروژ مون اجرا بشه.  برای اینکار ابتدا  از منوی Object  و زیر شاخه Create   گزینه Binding Object را انتخاب میکنیم . سپس در صفحه کاری پروژمون مقدار فضایی را که میخواهیم برنامه مورد نظر خارجی مون اشغال کنه تعیین میکنیم. بعد از انتخاب  با دو بار کلیک بر روی محل انتخابی  پنجره زیر باز میشه. که من بعضی از تو ضیحات را رو شکل اوردم.

تو شکل بالا وقتی پروژتون اجرا بشه رجیستری در داخل پروژه شما جای میگیره. حالا میتونید هرکدام از قسمت های ویندوز را که خواستید به راحتی تو پروژتون بیارید.  با این روش می تونید Windows Media Player را هم تو MMB باز کنید. کافیه یه سرچ از درایو ویندوزتون با فرمت EXE بکنید تا برنامه هایی را که میتونید اجرا کنید پیدا کنید.

اما یه مشکل هست و اونم اینه که اگر درایو ویندوز درایوی به غیر از C بود چه باید بکنیم؟  شما از این موضوع اطلا ع ندارید که  کاربری که از سی دی شما استفاده میکنه  درایوی که ویندوز را توش نصب کرده درایو C هستش. برای اینکار MMB نوع دیگری از تعیین مسیر را با مشخصه  <Windows> پیش بینی کرده. با اینکار برنامه خودش درایو ویندوز را شناسایی کرده و به اجرای برنامه می پردازد.  مثلا برای نمونه بالا از  Path روبرو می تونید استفاده کنید. <Windows>regedit.exe

یا علی...


ثبت اطلاعات شرکت خود در سیستم مقابل

امروز قصد داریم کاری کنیم که اطلاعات شما و یا شرکتتون به همراه لوگوی شما , وقتی کاربر سی دی را که شما درست کرده اید در سی دی رام خود قرار میدهد , در System Properties کامپیوتر شخص ثبت بشه.

---- هدف از این آموزش آشنایی با فرمان Copy To می باشد.

---- برای دسترسی به System Properties میتونید از کنترل پانل با کلیک روی آیکون System و یا در دسکتاپ با کلیک راست روی ایکون My Computer و انتخاب Properties عمل کنید.

---- یادگیری کامل اسکریپ نویسی MMB کار سختیه ونیاز به زمان زیادی داره و خود من نیز با تعداد کمی از فرمان های اسکریپ نویسی که کاربرد زیادی داره آشنا هستم. پس در ادامه سعی میکنیم در مورد اسکریپ نویسی مطالبی را بگم تا به اصطلاح بتونید گلیمتون را از آب بیرون بکشید.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برای این کار شما با ید دو فایل که یکی تصویر لوگو یا به اصطلاح آرم شرکت شماست ( با فرمت BMP ) و دیگری یک فایل متنی با فرمت INI که اطلاعات شما از قبیل آدرس سایت شما ,ایمیل شما, ادرس پستی , شماره تلفن و ... در اون ثبت میشه را بسازید.

ساخت فایل BMP : این فایل باید یک تصویر با فرمت BMP و با اندازه 114*172 پیکسل و نام Oemlogo باشد.

ساخت فایل متنی : این فایل با یک فایل متنی با فرمت INI و نام OEMINFO با متن زیر میباشد. برای ساخت فایل محتویات زیر را در Notepad کپی کنید و هنگام Save کردن در مقابل save as type عبارت All files را انتخاب و با فرمت INI و با نام OEMINFO ذخیره کنید. ( این متن تو اینجا به هم ریخته شما همینجوری کپی کنید تو Notepad خودش درست میشه.)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

****دریافت نمونه فایل ها ****

بریم سراغ MMB خودمون.

ابتدا این دوفایل را تو مالتی مدیا بیلدر Embedded کنید. برای Embedded کردن از منوی Project گزینه Embedded Files را انتخاب و این دو فایلی را که ساخته ایم را ADD کنید. حالا کافیه اسکریپ های زیر را در در قسمت Script صفحه اولتون کپی کنید. برای اینکار دو بار روی ایکون صفحتون ( پایین ) کلیک کنید و از اسکریپ های زیر در کادر اسکریپ نویسی استفاده کنید.

destdir$ = 'C:\WINDOWS\system32'

dest$ = destdir$ + '\Oemlogo.bmp'

source$ = '<Embedded>\Oemlogo.bmp'

SysCommand("CopyFile","source$,dest$")

destdir$ = 'C:\WINDOWS\system32'

dest$ = destdir$ + '\OEMINFO.ini'

source$ = '<Embedded>\OEMINFO.ini'

SysCommand("CopyFile","source$,dest$")

اسکریپ بالا تو ویندوز XP دو فایلی را که شما تعیین نموده اید در شاخه Windows/System32 کپی میکنه . برای ویندوز 98 هم باید به جای System32 از System استفاده کنید.

نتیجه اخلاقی این آموزش اینکه شما میتونید از اسکریپ بالا برای کپی کردن یک فایل در سیستم مقابل استفاده کنید.

یا علی ...


استفاده از DLL ها برای بهبود کارایی پروژه

سلام  به همه دوستان عزیز

بدون معطلی بریم سر پاسخ سوالات شما

استفاده از DLL ها برای بهبود کارایی پروژه

در بعضی مواقع که حجم پروژه بالا میره و پروژمون از چندین و چند صفحه همراه با عکس و ویدیو تشکیل شده میتونیم  پروژمون را به چندین قسمت تقسیم کنیم  تا هم فضای کمتری از سی پی یو را اشغال کنه و هم بسیار سریعتر عمل کنه.

همونطور که میدونید وقتی فایل های MMB را ذخیره میکنیم فایلی با پسوند .mbd  ذخیره میشه که این فایل فقط تویه MMB باز میشه.  برای ساخت فایل های .DLL کافیه هنگامیکه میخواهید پروژتون را Save کنید بعد از نام فایل عبارت .DLL را بنویسید . در این حالت اگر مشاهده کنید میبینید که فایلی با فرمت .DLL ذخیره میشه. این فایل .DLL فایلی که توسط MMB ساخته میشه و با فایل های .DLL ویندوز فرق داره.  بعد از ذخیره  کردن فایل هم میتونید تو MMB بازش کنید و اگر نیاز بود ویرایشش کنید. حالا وقتی که  پروژتون را در چند تیکه ساختید  و با پسوند .DLL ذخیره کردید کافیه در قسمت Action  شیی که میخواهید عمل انتقال بین صفحات را برای شما انجام دهد  از مجموعه Action  هایی که  در قسمت External commands and page action

وجود داره عبارت Run another Project  را انتخاب کنید و در قسمت تعیین مسیر , مسیر فایل .DLL خودتون را بدید . با این کار  پروژه شما از صفحه جاری به صفحه فایل .DLL تون میره. برای باز گشت به صفحه قبلی هم میتونید مسیر فایل .DLL قبلی تون را بدید . برای کمتر شدن حجم پروژتون میتونید از منوی File گزینه Compress And export  را انتخاب کنید. به همین راحتی... اقا مهرداد امیدورام جوابتون را گرفته باشید. اگر مشکلی بود مطرح کنید.

 

دوست عزیزی که در مورد فایل های فلش سوال کرده بودن باید بگم که نمی تونم کمک زیادی به شما بکنم  مگر اینکه پروژتون را ببینم. اما این را می تونم بگم  سعی کنید در یک صفحه فایل های فلش زیادی قرار ندهید و   مشکل قاتی شدن صدا ها ممکنه از فایل های فلشتون باشه. بعضی از فلش ها  بعد از Stop و Play  از فریم اول شروع به Play شدن نمیکنه. به هر حال امیدوارم مشکلتون برطرف بشه.

دوست عزیزی هم که در مورد قرار دادن زمان برای ویدیو سوال کرده بودن تو چند پست قبلی در مورد CBK ها توضیح داده بودم. کافیه پس از اینکه  ویدئو خودتون را Import  کردید , با انتخاب یک شی متنی و  انتخاب گزینه های مربوط به ویدیو  از قسمت Label  از این ویژگی استفاده کنید.

همونطور که میدونید MMB فقط برای ساخت پروژه های مالتی مدیا نیست . سعی میکنم در ادامه در مورد ساخت MP3 Player ها توضیح بدم . چند تا برنامه هم ساختم که اگر مطالب وبلاگ را دنبال کنید  برنامه هایی را که  تهیه کردم برای دانلود میذارم.

در مورد ساخت پاذل هم قرار بود توضیخ بدم که یادم رفته بود . به این مورد هم خواهیم پرداخت.

فعلا یا علی...

اجرای اعمال سیستمی در MMB

سلام به همه دوستان عزیز

امروز می خوام مطلب کوتاهی در مورد نحوه اجرای بعضی از قسمت های ویندوز در MMB توضیح کوتاهی بدم. مثلا شما دوست دارید با کلیک روی شئی قسمت Internet Option از کنترل پانل اجرا گردد. این مطلب زمانی مفیده که مثلا  میخواهید یک سی دی آموزشی در زمینه کامپیوتر یا هرچیز دیگه ای درست کنید .

نکته : تمامی  فرمان های زیر را باید در قسمت اسکریپ نویسی شی مورد نظزتون قرار بدید.

دو عدد اخر  هر اسکریپ تعیین کننده زبانه پنجره بازشونده است مثلا در مورد اسکریپ دوم (Display Properties) اگر به جای منفی یک از 0 استفاده کنید پنجره Display properties با زبانه Screen Saver و اگر از 3 استفاده کنید با زبانه Setting  به نمایش در می آید.

لیست فرمان ها:

 

1- اجرای Date and Time

Run("rundll32.exe","shell32.dll,Control_RunDLL TIMEDATE.CPL,@0,0")

 

2-  اجرای Display Properties

Run("rundll32.exe","shell32.dll,Control_RunDLL DESK.CPL,@0,-1")

 

3- اجرای Network Connection

Run("rundll32.exe","shell32.dll,Control_RunDLL NCPA.CPL,@0,2")

 

4- اجرای System Properties

Run("rundll32.exe","shell32.dll,Control_RunDLL SYSDM.CPL,@0,0")

 

5- اجرای Sound And Audio Device Properties

Run("rundll32.exe","shell32.dll,Control_RunDLL mmsys.cpl")

 

6- اجرای Game Controller

Run("rundll32.exe","shell32.dll,Control_RunDLL joy.cpl")

 

7- اجرای Internet Option

Run("rundll32.exe","shell32.dll,Control_RunDLL inetcpl.cpl users")

 

7- اجرای Format Disk

Run("rundll32.exe","shell32.dll,SHFormatDrive")

 

8- اجرای Copy Disk

Run("rundll32.exe","diskcopy.dll,DiskCopyRunDll")

 

7- اجرای Add or Remove Program

Run("RUNDLL32.EXE","shell32.dll,Control_RunDLL appwiz.cpl,,1")

 

8- اجرای Font Folder

Run("RUNDLL32.EXE","shell32.dll,SHHelpShortcuts_RunDLL FontsFolder")

 

9- اجرای Add Printer

Run("RUNDLL32.EXE","SHELL32.DLL,SHHelpShortcuts_RunDLL AddPrinter")

 

10- و در آخر هم یک اسکریپ جالب برای تغییر عملکرد کلیک های موس

Run("RUNDLL32.EXE","USER32.DLL,SwapMouseButton")

در مورد خاموش کردن و رستارت ویندوز هم باید این مطلب را بگم که از دو اسکریپ زیر میتونید استفاده کنید. اما در ویندوز اکس پی فکر نکنم عمل کنه. و دلیل اون هم تغییر در فایل  RUNDLL32.exe ویندوزه . دارم روش کار میکنم تا راهش را پیدا کنم.

Run("RUNDLL32.EXE","USER.EXE,ExitWindows")

 

Run("RUNDLL32.EXE","USER.EXE,ExitWindowsExec")

 

امیدوارم از این بخش استفاده کرده باشید.

رقص نور، طراحی آلبوم فیلم

سلام به همه دوستان عزیز

بریم سر اصل موضوع

در منوی Object و در بخش Create گزینه Dynamic Fx را انتخاب کنید سپس ماوس را روی صفحه بکشید تا محدوده ای رنگی ایجاد شود با دوبار کلیک بر روی این محدوده ی رنگی پنجره ی Dynamic Fx باز می شود اگر بر روی فلش مربوط به بخش Fx Type کلیک کنید لیستی از انواع رقص نورها را مشاهده می کنید که با انتخاب هر کدام از گزینه ها نوع رقص نور تغییر می کند گزینه های Plasma و Smoke و Fire به صورت پیش فرض رقص نورهای خاصی را تولید می کنند اما گزینه های بعدی احتیاج به فراخوانی عکس خاصی دارند بعد از انتخاب یکی از این گزینه ها برای فراخوانی عکس مورد نظرتان روی دکمه Load Image در کنار بخش Previewکلیک کنید در بخش Color Style رنگهای پیش فرض به شما پیشنهاد می شود اما اگر در فکر تولید رقص نوری با رنگهای دلخواه خود هستید می توانید در قسمت ms آنها را مشخص کنید در بخش Library نیز می توانید حالات مختلف یک رقص نور را تعیین نمایید در قسمت Advanced Settings نیز تنظیمات مربوط به رقص نور های مختلف را به صورت دستی می توان تغییر داد هنگامی که پارامترهای مورد نظر خود را تنظیم کردید در صورتی که مایل نباشید می توانید آن را به لیست رقص نورهای قبلی بیافزایید برای این کار روی دکمه Add Library کلیک کنید.
طراحی آلبوم فیلم
برای طراحی این صفحه
۲ روش پیشنهاد می کنیم یکی پخش خودکار فیلم (به طوری که هر وقت وارد صفحه مخصوص فیلم می شوید برنامه خود به خود شروعبه پخش آن کند) و دیگری استفاده از دکمه های کنترل پخش فیلم می باشد برای این کار ابتدا صفحه جدیدی برای آلبوم فیلم ایجاد کنید در صفحهPage1 دکمه ی مخصوص آلبوم فیلم را ایجاد کرده و تنظیمات مربوط به آن را تعیین کنید سپس در صفحه آلبوم فیلم برای زیبایی بیشتر یک Background قرار دهید بعد از آن به تعداد فیلم هایی که می خواهید در این برنامه از آنها استفاده کنید دکمه های مخصوص طراحی کنید حال برای هر یک از این دکمه ها صفحه جدیدی بسازید به طوری که هنگام اجرای برنامه با کلیک روی هر دکمه وارد صفحه مخصوص به آن شوید اکنون یکی از دو روش زیر را طی کنید:
پخش خودکار فیلم:
به صفحه مربوط به اولین فیلم بروید سپس از منوی
Object در بخشCreate گزینهMCI Object را انتخاب کنید مشاهده می کنید که نشانگر ماوس به شکل علامت + تبدیل می شود به کمک ماوس می توانید اندازه محیطی که فیلم در آن پخش می شود را تعیین کنید برای این کار ماوس را روی صفحه بکشید سپس دوبار روی این محیط کلیک کنید تا پنجره MCI باز شود در بخش Media روی دکمه Load کلیک کنید سپس فیلم مورد نظر خود را در پنجره باز شده فراخوانی نمایید دقت کنید فقط فیلم هایی را می توانید فراخوانی کنید که نرم افزار Multimedia Builder توانایی شناسایی آنها را دارد برای اطلاع از نوع فرمت های قابل شناسایی قسمت File Of Type را مرور کنید بعد از فراخوانی فیلم دکمه OK را فشار دهید ممکن است تعجب کنید چون اتفاق خاصی که در صفحه قابل مشاهده باشد نیافتاده است اما اگر صفحه را تست کنید حتما نتیجه کار را مشاهده خواهید کرد بعد از این هرگاه هنگام اجرای برنامه وارد این صفحه می شوید فیلم انتخاب شده به صورت خودکار شروع به پخش می گردد دقت کنیدکه شما هیچ گونه کنترلی بر روی آن ندارید در ضمن برای این که بتوانید به صفحه آلبوم فیلم برگردید دکمه Back را در این صفحه ایجاد کنید.
پخش فیلم توسط دکمه های کنترل:
ابتدا به صفحه مخصوص فیلم بروید سپس گزینه
Video از بخش Create در منوی Object را انتخاب نمایید اگر روی صفحه کلیک کنید پنجره Open Video باز می شود فیلم مورد نظر را در این بخش فراخوانی کنید بعد از کلیک روی دکمه OK پنجره ی Video Import and Capturing Still Image نمایان می شود که تصویر Frame اول فیلم در وسط آن نمایان است حال با استفاده از دکمه های کنترل نحوه ی نمایش فیلم را تست کنید دقت کنید که با این دکمه ها فیلم را تست می کنید و پنجره فوق به صورت پیش نمایش بوده و هنوز فیلم بر روی صفحه بار گذاری نشده است بعد از تست فیلم دکمه OK را بزنید ملاحظه می کنید که Frame اول فیلم بر روی صفحه قرار می گیرد حال برای تصویر فوق باید دکمه کنترل بسازید برای انجام این عمل می توانید از دکمه های کنترل موجود در بخش Action سود برده و یا این که خود با استفاده از ابزار Bitmap Button آنها را تولید کنید ولی در هر صورت روش تنظیم دستورات در هر دو حالت یکسان بوده و فقط شکل دکمه ها با هم متفاوت است ما برای سهولت کار روش اول را انتخاب می کنیم ابتدا روی آیکونی که شکل یک خودکار و بالای آن چند ستاره است را کلیک کرده و از منوی باز شده گزینه Insert MP3 Control را انتخاب کنید دکمه های کنترلی که در صفحه ظاهر می شود را جابجا کنید تا در مکان مناسب قرار گیرد این دکمه ها مخصوص پخش فایل های صوتی هستند اما با تغییراتی که در پارامتر های آن ایجاد می کنیم آنها را به دکمه های پخش فیلم تبدیل می کنیم در ابتدا دکمه های اضافه را حذف می کنیم چون این دکمه ها در مواقعی به کار می روند که کاربر به دنبال فایل فیلم در دیسک سخت و یا CD بگردد و آن را اجرا کند اما چون در اینجا شما فیلم را فراخوانی کرده اید و فقط به دکمه های پخش(Play) و عدم پخش (Stop) احتیاج دارید برای حذف دکمه های فوق به بخش Objects مراجعه کرده و بر روی علامت + کنار عبارت MP3 Buttons P43 کلیک کنید تا لیست دکمه ها را مشاهده کنید سپس با انتخاب دکمه های مورد نظر کلید Delete را از صفحه کلید فشار دهید بعد از انجام این عمل دکمه ها را در صفحه جابجا کنید تا زیر اعداد بالای آن قرار بگیرد حال دوباره روی دکمه ها کلیک کنید تا پنجره Group باز شود ابتدا گزینه B_Play Q381 دوبار کلیک کنید در پنجره باز شده و در بخش Action روی آیکونی که شکل یک دست است وبه یک ساعت شنی اشاره می کند کلیک کرده ودر بخش On Mouse Click گزینه None را انتخاب کنید تا بصورت غیر فعال تبدیل شود بعد از زدن دکمه OK روی آیکونی که شکل یک روان نویس است و روی کاغذی می نویسد کلیک کنید در پنجره باز شده و در بخش The Click is Finished روی آیکونی که شکل یک خودکار است و بالای آن چند ستاره است کلیک کنید در پنجره Script Wizard و در بخش Action گزینه Video Play را انتخاب کرده و سپس در بخش Video Play نام فیلمی که در صفحه قرار داده اید را انتخاب نمایید ذکر این نکته ضروری است که منظور از نام فیلم نام (Lable) فیلم مورد نظر بر روی صفحه (در اینجا Video) می باشد بعد از انجام عمل فوق دکمه های OK همه پنجره ها را بزنید تا به پنجره Group برگردید عملیات گفته شده را برای دکمه B_Stop Q381 تکرار کنید با این تفاوت که در پنجره ی Script Wizard به جای گزینه Video Play گزینه Video Stop را انتخاب کنید اما برای دکمه B_Pause Q381 مراحل زیر را طی کنید در پنجره Group دو بار روی این گزینه کلیک کنید سپس در بخش Action ابتدا آیکونی که شکل یک دست است وبه یک ساعت شنی اشاره می کند را غیر فعال کرده و بعد از آن روی آیکونی که شکل دو برگه است و یک خودکار وبالای آن چند ستاره کلیک کنید در پنجره باز شده در بخش Actions گزینه Video و در بخش Object گزینه Video را انتخاب کنید در این دو حالت هر وقت هنگام اجرای برنامه روی دکمه مورد نظر کلیک کنید پخش فیلم موقتا قطع می شود و با زدن دکمه Play ادامه فیلم پخش می شود حالا برای تست کلید F5 را بزنید.

طراحی صفحه آلبوم عکس و موسیقی

سلام به همه دوستان عزیز

حالا می خوایم ادامه پروژه ای را که تو جلسه قبلی درست کرده بودیم ادامه بدیم. دفعه قبل تا آنجا پیش رفتیم که دو کلید Next و Back را در صفحه قرار دادیم حالا یک تصویر برای Background صفحه فرا خوانی کنید و یا رنگ صفحه را تغییر دهید برای این کار بر روی آیکون Page properties کلیک کرده و در بخش Background تصویر را از قسمت Image و رنگ را در قسمت Color تعیین کنید.

آلبوم عکس

حالا همه عکس ها و تصاویری را که می خواهید در این آلبوم قرار دهید به صورت جداگانه فراخوانی کرده و در صفحه بچینید برای اینکه بتوانید تعداد زیادی از تصاویر را در صفحه بچینید تمام عکس های فراخوانی شده را تا اندازه ای که امکان دارد کوچک کنید البته نگران دید آنها نباشید چون در مرحله بعد چگونگی نمایش آنها را در اندازه دلخواه مرور خواهیم کرد خوب پس از این که تمام عکس ها را در صفحه قرار دادید مراحل زیر را برای بزرگنمایی هر عکس طی کنید :
ابتدا اولین عکس را انتخاب و توسط دستورات
Copy و Paste از آن کپی بگیرید توجه کنید که بعد از انجام دستور Paste عکس کپی گرفته شده دقیقا بر روی عکس قبلی قرار می گیرد لذا آن را جابه جا کرده و تا حد امکان در صفحه بزرگ کنید سپس دوبار بر روی آن کلیک کنید تا پنجره ی Bitmap باز شود (در این مرحله حتما باید نام عکس ها را که در بخش All Objectes مشخص گردد به خاطر بسپارید) در پنجره ی Bitmap مشخصات زیر را تعیین کنید:

اول گزینه Hide را فعال کرده و سپس گزینه Enable Actions را انتخاب کنید روی آیکون Interactions with other object and video که عکس یک خودکار وچند ستاره ودو برگه در پشت آن است را کلیک کنید در پنجره ی باز شده در قسمت Action1 کلمه Hide و در قسمت Object نام مربوط به عکس بزرگ شده را انتخاب کنید انجام این عمل به این خاطر است که هنگام کلیک کردن روی عکس تصویر ناپدید شود بعد از زدن کلید OK در این پنجره کلید OK را در Bitmap فشار دهید مشاهده می کنید که تصویری را که بزرگ کرده اید ناپدید می شود اگر به بخش All Objects نگاه کنید کنار نام این عکس علامت ضربدر را می بینید البته دقت کنید که عکس به هیچ وجه حذف نشده و فقط ما قادر به دیدن آن در هنگام طراحی برنامه نیستیم حالا بر روی نمونه کوچک عکس رفته و دو بار بر روی آن کلیک کنید تا پنجره ی Bitmap باز شود گزینه Enable Actions را فعال و روی آیکون (که عکس یک خودکار وچند ستاره ودو برگه در پشت) کلیک کنید این بار در قسمت Action1 کلمه ی Show و در قسمت Objectes نام عکسی را که بزرگ کرده اید انتخاب کنید روی دکمه OK کلیک کنید برای اینکه از عملکرد برنامه مطمئن شوید یک بار صفحه را تست کنید در این مرحله اگر شما روی اولین عکس کلیک کنید باید تصویر بزرگ شده ی آن نمایان شود و اگر دوباره کلیک کنید تصویر ناپدید شده و صفحه قبلی نمایان می شود.

افزودن امکان Print

گاهی ممکن است شما دوست داشته باشید که از عکس بزرگنمایی شده Print بگیرید برای افزودن چنین امکانی به محیط برنامه باز گشته و دو بار روی عکس بزرگنمایی شده کلیک کنید در پنجره Bitmap در بخش Enable Actions روی آیکونی که شکل یک روان نویس که روی کاغذ می نویسد کلیک کنید پنجره ی More Actions باز می شود در بخش The Click is Finished روی آیکونی که شکل یک خودکار است و بالای آن چند ستاره است کلیک کنید تا پنجره ی Script Wizard بار می شود اینک در این قسمت Action تعدادی دستور مشاهده خواهید کرد که هر یک دارای عملکرد مخصوص به خود هستند در این لیست دستور Print Page را پیدا کرده و انتخاب کنید کلید OK را فشار دهید عبارت Page("")Print در قسمت سفید رنگ پایین بخش The Click is Finished نمایان خواهد شد کلید OK را دوباره بزنید از این به بعد هنگام اجرای برنامه هرگاه روی عکس بزرگ شده کلیک کنید پنجره ی مخصوص Print باز می شود.

آلبوم موسیقی

برای طراحی این صفحه ممکن است از چند روش استفاده می گردد که من دو روش مهم و متداول را برای شما شرح می دهیم:۱ـ ایجاد دکمه مجزا برای هر موسیقی:
در این روش هر دکمه نماینده یک موسیقی است به طوری که هر بار کلیک بر روی این دکمه صوت مخصوص به آن پخش می شود برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:
اول یک صفحه جدید طراحی کنید سپس یک تصویر برای
Background فراخوانی نمایید بعد به صفحه Page1 رفته و دکمه مخصوص آلبوم موسیقی را طراحی کنید در صفحه Page3 که مخصوص آلبوم موسیقی است دکمه ای برای یک موسیقی خاص بسازید در این جا ما از ابزار Text Button استفاده می کنیم نام موسیقی استفاده شده را بر روی دکمه بنویسید سپس با دوباره کلیک بر روی دکمه پنجره Text Button را باز کرده و بر روی آیکونی که شکل یک بلندگو است کلیک کنید پنجره Sound Actions باز می شود در قسمت Mouse Click Object با کلیک بر روی آیکونی که شکل دو نقطه بر روی یک کلید است پنجره ی Open Send File باز شده و با استفاده از آن مسیر موسیقی موجود بر روی هارد را مشخص کنید اگر بر روی قسمت Files of type کلیک کنید لیستی از فرمت های صوتی را که در این قسمت قابل استفاده هستند مشاهده می کنید بعد از انجام این کار دوبار کلید OK را بزنید سپس برای تست صفحه کلید F5 را فشار دهید اگر شما بر روی دکمه ای که ساخته اید کلیک کنید موسیقی ای را که انتخاب کرده اید پخش خواهد شد حالا دکمه Close را بزنید تا به محیط نرم افزار برگردید به همین تر تیب برای تمامی موسیقی هایی که می خواهید در این صفحه به آن دسترسی داشته باشید دکمه ی مخصوص آن را طراحی کنید توجه کنید که نحوه طراحی دکمه ها بستگی به سلیقه طراح دارد شما می توانید به جای استفاده از کلمه های نوشتاری دکمه های تصویری را ساخته و از آنها استفاده کنید شاید بگویید ممکن است تعداد موسیقی ای را که می خواهیم در این صفحه به آنها دسترسی داشته باشیم زیاد بوده و ساخت دکمه برای تمامی آنها کاری سخت و زمان بر باشد برای حل این مشکل باید روش دوم را انتخاب کنید.۲ـ ایجاد دکمه های کنترل
در این روش کافیست دکمه هایی برای کنترل و مدیریت فایل های صوتی طراحی کنید به طوری که با این دکمه ها بتوانید به لیست موسیقی های موجود دسترسی پیدا کرده و یکی از آنها را انتخاب نمایید تقریبا شبیه کاری که با نرم افزارهای صوتی
Winamp و Jet Aduio و غیره انجام می دهید برای این کار بر روی آیکونی که شکل یک خودکار و چند ستاره است در بخش Main کلیک کنید در منوی باز شده گزینه Insert MP3 Controls را انتخاب کنید مشاهده می کنید که تعدادی آیکون و عدد بر روی صفحه ظاهر می شود برای مشاهده ی نحوه ی عملکرد این دکمه ها صفحه را تست کنید می بینید که با کلیک بر روی دکمه ای که شکل یک کلید و روی آن یک فلش است پنجره ی Open باز می شود و شما می توانید موسیقی مورد نظر را انتخاب کرده و گوش کنید اگر با نرم افزار های صوتی کار کرده باشید حتما با عملکرد تک تک این دکمه ها آشنا هستید ممکن است بخواهید به جای استفاده از گزینه ی Insert MP3 Controls خودتان دکمه های جدیدی را طراحی کرده و از آنها استفاده کنید به طوری که نحوه عملکرد آن شبیه به نحوه ی عملکرد این دکمه ها باشد برای انجام این کار دکمه های زیر را بسازید:
دکمه
Open : بعد از ساخت دکمه Open بر روی آن آیکونی که شکل یک برگه و یک دست است که به ساعت شنی اشاره می کنددو بار کلیک کنید در قسمت On Mouse Click گزینه Open MP3 را بزنید اگر در قسمت Path آدرس یک موسیقی خاص را مشخص کنید هنگام اجرای برنامه همان موسیقی پخش می شود لذا هیچ مسیری را مشخص نکنید و دوبار کلید OK را بزنید.
دکمه اجرای موسیقی، موسیقی بعدی، موسیقی قبلی، قطع موسیقی:
مراحلی که برای دکمه
Open انجام دادید دوباره برای تک تک دکمه های فوق تکرار کنید با این تفاوت که در قسمت On Mouse Click باید با توجه به عملکرد هر دکمه گزینه مخصوص به آن انتخاب شود.
دکمه های کم و یا زیاد کردن صدا:
دو بار بر روی دکمه زیاد کردن صدا کلیک کنید سپس آیکونی که شکل یک روان نویس است و روی یک کاغذ می نویسد را فشار داده ودر قسمت
The Click is Finished در پنجره ی More Actions بر روی آیکونی که شکل یک خودکار است و بالای آن چند ستاره است را کلیک کنید در قسمت Action گزینه Volume Up را انتخاب نمایید همین کار را برای دکمه کم کردن صدا انجام دهید فقط به جای گزینه فوق گزینه Volume Down انتخاب کنید

تو جلسه بعد نحوه خاموش کردن کامپیوتر با مالتی مدیا بیلدر را که یکی از دوستان خواسته بودن میگم.