بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

اجرای اکروبات ریدر در MMB

امروز مطلب خاصی ندارم  و فقط پاسخ یکی از دوستان را میخواستم بدم.  ادامه پروژه ای را که درست کرده ایم در جلسه بعد می گم.

برای اجرای برنامه  آکروبات ریدر در داخل MMB شما نیاز به PLUGIN مورد نیاز برای اینکار دارید. من این PLUGIN را دانلود کرده ام و به صورت یک پروژه  برای شما آماده کرده ام . البته این پلاگین رجیستر شده نیستش و پیغامی را مبنی بر رجیستر کردن به نمایش در میاره.برای پروژه خودتون کافیه کار های زیر را انجام دهید. ابتدا پروژه زیر را دانلود کنید.

دانلود PLUGIN برای اجرای Acrobat Reader در MMB

در صفحه آخر پروژه  Plugin  مورد نیاز را بر روی هارد خود نصب کنید. سپس پروژه خود را اجرا کنید و فایل .dll را که بر روی هار د خود نصب کرده اید  Embedded   کنید . ( منوی Project  و سپس Embedded files ) حال اسکریپی را که در صفحه سوم پروژه ای که دانلود کرده اید در قسمت اسکریپ صفحه مورد نظر پروژه خود قرار دهید.

کار شما تمام است. برای بقیه موارد نیز مثلا دکمه Load  اسکریپی را که در دکمه Load  قرار دارد در شی مورد نظر خود برای باز نمودن فایل PDF  قرار دهید. برای دکمه های Zoom و پرینت و نمایش یا مخفی کردن تولبار نیز همین کار را بکنید. یعنی اسکریپ انها را در قسمت اسکریپ شی مورد نظر خود قرار دهید.

اینا یادم رفت بگم که از منوی object / Create / Plugin را انتخاب و اندازه ای را برای نمایش صفحه Acrobat  انتخاب و  و دوبار بر رویش کلیک کنید و در کادر مورد نظر <Embedded>\PDF.dll را تایپ کنید.

همه چیز در پروژه ای که دانلود خواهید کرد وجود دارد و اگر مشکلی بود مطرح کنید تا پاسخ دهم.

ساخت یک پروژه عملی( قسمت اول)

سلام به همه علاقه مندان MMB.

امروز به دلایل ایمیل های شما و درخواست تهیه یک پروژه به صورت عملی , قصد دارم طی چند جلسه نحوه ساخت یک پروژه را با هم مرور کنیم. در ضمن در این پروژه شما میتوانید اطلاعات یاد گرفته خود را مرور کنید.  از دوستان کمی حرفه ای هم پوزش  میخوام . به دلیل  اینکه بعضی از دوستان تازه شروع به یاد گیری MMB کرده اند و این پروژه میتونه کمک خوبی برای اونها باشه. به هر حال ببخشید که یه کمی مبتدی می گم .

این پروژه دارای امکانات زیر است :

1- آلبوم عکس 2- آلبوم صدا  3- آلبوم فیلم   4- صفحه سرگرمی  5- متن ها

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

تعیین مشخصات برنامه

برای شروع کار باید مشخصات اصلی برنامه  را تعیین کنید .  برای دسترسی به این قسمت باید از منوی Project  گزینه Project Setting  را انتخاب کنید. در پنجره باز شده  مشخصات زیر را وارد کنید.

ابتدا ا ندازه پروژه خودتون را تو قسمت Quick Preset   تعیین کنید : 800 * 600

بعدش تو قسمت Windows Title یک اسم برای پروژه خود تعیین کنید : My Project

گزینه Standard Windows  را انتخاب کنید.

حال این پنجره را با زدن OK  ببندید. ( توضیح بقیه قسمت های این پنجره در درس های قبلی داده شده)

 

قرار دادن دکمه

مرحله ی بعدی طراحی دکمه هایی است که می توان به وسیله ی آنها بین صفحات جا به جا شد با هر کلیک بر روی این دکمه ها می توان به بخش جدید مربوط به آن دکمه دسترسی پیدا کرد برای این کار می توانید دو مدل دکمه یکی نوشتاری و دیگری تصویری طراحی کنید که نحوه ی ساخت هر دو مدل به شرح زیر آمده است:۱ـ دکمه نوشتاری
به این صورت است که موضوع دکمه با نوشته بر روی آن مشخص می شود.
برای طراحی این دکمه دو روش وجود دارد:
۱ـ ابتدا به منوی Object رفته و در بخش Create گزینه Text را انتخاب کنید و بعد توسط ماوس روی صفحه کلیک کنید عبارت Double-Click Here را می بینید روی آن دوبار کلیک کنید به جای فوق کلمه دلخواه مثلا آلبوم عکس را وارد کنید.۲ـ روش دوم این که آیکون Text Button ( که شکل یک دکمه است وروی آن ab نوشته شده است) را در بخش Tools استفاده کنید در صورت انتخاب این گزینه و کلیک بر روی صفحه دکمه استاندارد ویندوز درست می شود که کلمه Button در آن نوشته شده است دو بار کلیک کنید پنجره ی Text Button باز می شود در این پنجره بخش های زیر دیده می شود:Label:نام دکمه مورد نظر است که در بخش Object (سمت راست صفحه) دیده می شود.Text:عبارتی که روی دکمه دیده می شود یعنی با تایپ هر کلمه ای مثلا آلبوم عکس این کلمه جایگزین عبارت Button بر روی دکمه می شود.Fill:از این طریق می توان رنگ دکمه را تغییر داد.Text Color: برای تغییر رنگ نوشته بر روی دکمه استفاده می شود.Cursor: اگر دقت کرده باشید در برنامه های مختلف هنگامی که ماوس را روی آیکونی می برید مکان نما به شکلهای مختلف مثل:دست،ساعت شنی و......... تبدیل می شود برای تعیین این اشکال از بخش Cursor استفاده می شود.Actions:از این قسمت برای تعیین دستورات و نحوه ی عملکرد دکمه هنگامی که بر روی آن کلیک می شود استفاده می گردد.۲ـ دکمه تصویری
همانطور که از نامش پیداست در این نوع دکمه ها به جای نوشته از یک تصویر خاص که مربوط به آن بخش است استفاده می شود.
روش کار به این صورت است که گزینه
Bitmap Button را از بخش Create در منوی Object انتخاب کنید سپس روی صفحه کلیک نمایید پنجره ی Bitmap Button باز می شود تصویر مورد نظر را توسط دکمه Load در قسمت Image بیاورید تصویر دیگری را در قسمت High Light Image انتخاب کنید این تصویر هنگامی دیده می شود که مکان نما روی دکمه قرار بگیرد همچنین اگر در قسمت Click Image تصویر جدیدی انتخاب کنید هنگام کلیک بر روی دکمه این تصویر نمایش داده می شود برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید سه تصویر مختلف را در این سه قسمت انتخاب کرده و در قسمت Preview عملکرد دکمه را امتحان کنید.
تست صفحات
حال برای اینکه از نتیجه کارتان اطلاع پیدا کنید کلید
F5 را فشار دهید. اگر روی دکمه ها در برنامه خودتان کلیک کنیدکار خاصی انجام نمی دهد چون هنوز از بخش Actions استفاده نکرده اید برای بازگشت به برنامه از دکمه Exit استفاده کنید.

تعیین موسیقی برای هر صفحه
اکثر برنامه های مولتی مدیا هنگام اجرا با پخش موسیقی همراه می شوند شما می توانید برای هر صفحه یک موسیقی خاص تعیین کنید بدین معنی که هنگام اجرای برنامه وقتی از صفحه ای به صفحه دیگر می روید برنامه شروع به پخش یک آهنگ خاص می کند برای انجام چنین عملی روی آیکون Page Properties که شکل یک ورقه و یک چرخ دنده است که در بخش Page Tools و یا گزینه Properties در منوی Page کلیک کنید در بخش Background Music یک موسیقی را انتخاب کنید بعد از این هنگام اجرای برنامه هرگاه وارد این صفحه شوید این موسیقی پخش می شود.

ساخت صفحه جدید
در این مرحله برای بخش آلبوم عکس باید یک صفحه طراحی کنیم به طوری که وقتی روی دکمه آلبوم عکس کلیک می کنیم برنامه وارد این صفحه شود برای این کار روی آیکون Add Page که شکل یک ورق است و روی آن نقطه نورانی وجود دارد در بخش Page Tools کلیک کنید صفحه ای سفید رنگ با نام Page2 درست می شود.

تنظیم فرمان ها
خوب حالا باید برای دکمه آلبوم عکس دستورات لازم را تعیین کنیم تا با کلیک بر روی آن دستورات اجرا شود برای این کار روی دکمه مورد نظر دوبار کلیک کنید تا پنجره Text Button باز شود:External Commands and page Actions:در قسمت Actions روی آیکونی که شکل یک دست است که به یک ساعت شنی اشاره می کند کلیک کنید بر روی On Mouse Click کلیک کنید در منوی باز شده لیستی از دستورات را مشاهده می کنید که اگر در معنی آن دقت نمایید پی به کاری که انجام می دهند می برید چون ما می خواهیم با کلیک بر روی دکمه آلبوم عکس عمل رفتن به صفحه جدید (صفحه مربوط به آلبوم عکس ) انجام شود عبارت Go To Page را انتخاب می کنیم سپس در بخش زیرین آن یعنی Page نام صفحه مورد نظر Page2 را مشخص می کنیم دکمه Ok را بزنید اگر دقت کنید پایین آیکون فوق با یک نوار آبی رنگ پر می شود مفهوم این نوار این است که توسط این آیکون دستوراتی صادر شده است.Sound Actions:روی آیکونی که شکل یک بلند گو است کلیک کنید توسط این پنجره می توانید آهنگ و یا صدای خاصی رابرای دکمه آلبوم عکس تعیین کنید بدین صورت که موسیقی که در بخش Mouse Over the Object انتخاب می شود زمانی پخش می گردد که ماوس روی دکمه آلبوم عکس قرار گیرد اما موسیقی که در بخش Mouse Over the Object مشخص می گردد زمانی پخش می شود که روی دکمه مورد نظر کلیک کنید حال دکمه Ok را بزنید دوباره دکمه Ok را در پنجره Text Button را فشار دهید اکنون Page2 را در بخش Page انتخاب کنید و روی آیکونی که مثل یک خودکار است و روی آن چند ستاره است راکلیک کنید توجه: این آیکون در بخش Main وجود دارد در منوی باز شدنی گزینه Back Next Button Insert را انتخاب کنید مشاهده می کنید که دو دکمه Next و Back در گوشه نمایان می شود.

ادامه دارد ...

استفاده از CBK

سلام به همه دوستان عزیز

همو نطور که تو قسمت قبل گفته بودم تو مطلب امروز به توضیح قسمت Label می پردازیم .

قسمت Label برچسب و ویژگی برای اشیا متنی است که در MMB قرار داده میشود.  هنگامیکه یک فایل متنی در پروژه خود قرار میدهید با دوبار کلیک بر روی آن پنجره خصوصیات فایل متنی باز میشود که در قسمت بالا شما بخشی به نام Label میبینید که فلش کوچکی در کنار آن وجود دارد .با کلیک روی فلش شما به لیستی از  این ویژگی ها دسترسی پیدا میکنید.

این بخش به 6 دسته طبقه بندی میشود :

1- Audio                  2- Video                 3-              List 4- CD             5- Time/Date                6- Other

 که همه انهادارای فرامینی میباشند که با عبارت CBK شروع میشوند و هنگامیکه پروژه خود را اجرا نمودید نمایان میشوند. چون بخشهای مختلف این فرامین به هم شبیه هستند . من به توضیح بعضی از انها می پردازم.

Audio: در این بخش شما میتوانید یک سری از ویژگی های صوتی در مورد  فایل متنی دسترسی داشته باشید . که توضیح انها به صورت زیر است:

CBK_Total : نمایش کل  زمان فایل صوتی در حال پخش به دقیقه

CBK_Total Sec : نمایش کل زمان فایل صوتی در حال پخش به ثانیه

CBK_Time : نمایش مدت زمان سپری شده فایل صوتی در حال پخش به دقیقه

CBK_Time Sec : نمایش مدت زمان سپری شده فایل صوتی در حال پخش به ثانیه

CBK_MP3 Type : نمالیش ویژگی فایل صوتی در حال پخش مثلا  Mpeg 1 Layer 3

CBK_Mp3 Bit : نمایش Bitrate  فایل MP3 در حال پخش مثلا 128 kbps

CBK_MP3 Freq : نمایش فرکانس فایل صوتی در حال پخش مثلا 50 هرتز

CBK_Mp3 Name : نمایش نام فایل MP3 در حال پخش

CBK_Channels  : نمایش مد فایل صوتی در حال پخش  مثلا Mono   یا Stereo

و ... بقیه موارد هم  اگر در خصوصیات فایل Mp3  گنجانده شده باشه به نمایش در میاد. مثلا نام خواننده  یا شماره ترا ک و ...

بخش دیگر نیز مربوط به Song List  میباشد  که اگر از Play list  برای بک گراند پروژه تون استفاده کرده باشید  همون کارهای قبلی را انجام میده. بخش Video  نیز اعمال مشابهی با قسمت  Audio  داره .

قسمت date/Time نیز مربوط به نمایش تقویم و تاریخ و یا نمایش ساعت بر روی پروزه میباشد . فقط کافیه فایل متنی تون را بذارید و این قسمت ها را یکی یکی امتحان کنید .  تا ببینید چه کاری را انجام میدهند . فکر میکنم توضیح بیشتری نیاز نداشته باشه. تو قسمت other  هم می تونید  فرامینی نظیر  نمایش  نام صفحه اجرا شده,  نمایش ولوم صدا و ... دسترسی پیدا کنید.

حال بقیه کارا با خودتون. ببینین از این فرامین میتونید  یه چیز جالب در بیارین. مثلا تقویمی یا هر چیز دیگه ای که به ذهنتون می رسه.

نحوه قرار دادن ساعت در پروژه تو MMB

دوست دیگری در مورد نحوه قرار دادن ساعت در پروژه تو MMB پرسیده بودن که باید بگم ابتدا یک فایل متنی در پروژه بذارید مهم نیست متنش چی باشه . میتونید هیچ چیزی ننویسید. سپس  از قسمت Text Properties  و بخش Label  روی فلش کوچک کلیک کنید  و از  زیر شاخه Time/Date گزینه CBK_Time24 را انتخاب کنید. دوستی هم در مورد Label  تو ضیحاتی خواسته بودند که انشا الله تو ادامه بیشتر این قسمت را توضیح میدم. فقط این را بگم که از این قسمت شما میتونید به یک سری از ویژگی های   شی متنی خود دسترسی داشته باشید . مثل نمایش زمان و تاریخ ,  نمایش مدت زمان سپری شده از فایل صوتی در حال پخش و خصوصیات دیگر فایل صوتی در حال پخش و اعلام یک موضوع پس از اعمال یک اسکریپ و چندین و چند ویژگی دیگر که تو ادامه بیشتر توضیح میدم.

پاسخ سوالات۱

سلام به همه دوستان عزیز که با سئوالات خودشون باعث میشن من به اینترنت بیام و  احتمالا  این ترم یه درس را بیفتم. اشکال نداره ترم بعد پس برای چیه. میخونم پاس میکنم. شوحی کردم. بریم سر سئوالات .

 

دوست عزیز جناب محسن خان  در مورد تعیین مسیرها  سئوال کرده بودن. این مطالب تو یه پست های قبلی بود و لی من یه بار دیگه اون را  اینجا میارم.

((مهمترین نکته ای که در ارتباط با فایلهای جانبی باید به آن توجه کرد ، تعیین مسیر(ادرس) صحیح آن فایل در کنارپروژه است. از آنجا که اکثر برنامه های مالتی مدیا بر رویCD ارائه می شوند، شروع مسیر این فایلها را با نام درایوCD مشخص می کند و همچنین به دلیل اینکه کامپیوترهای مختلف ، الزاما تعداد درایوهای یکسانی ندارند، نام درایوCD  در کامپیوترهای گوناگون نیز متفاوت خواهد بود.

مثلا ممکن است نام درایو CD در کامپیوتر شما F  ویا G  باشد، ولی کامپیوتر دوستتان درایوCD را با نام H بشناسد. حال راه حل چیست؟

MMB این مشکل را با دو عبارت<ScrDir>و <SrcDrive> حل کرده است. عبارت اول کل مسیری  که پروژه شما از آنجا در حال اجرا هست را برمیگرداند و عبارت دوم، تنها نام درایوی را که برنامه از روی آن درایو اجرا میشود را برخواهد گرداند.))

این مطلب را در جلسه چهارم  گفته بودم .عبارتهای<SrcDrive> و <ScrDir> فرق چندانی با هم ندارند.شما میتوانید از همان عبارت <ScrDir> در پروژه خود استفاده کنید.بدین معنی که مثلا وقتی شما به یک شی یا دکمه و یا گزینه میخواهید فرمان اجرای یک عکس با نام A را بدهید (اگر عکس داخل هیچ پوشه ای نباشد ) باید به صورت زیر عمل کنید.

<ScrDir>A.bmp

حال اگر عکس داخل پوشه ای با نام Picture  باشد مسیر اجرا به صورت زیر است:

<ScrDir>\Picture\A.bmp

 

آقا محسن شما میتونید اینکار را انجام دهید .  احتمالا باید مشکل شما برطرف بشه. اول از همه همه مسیر هایی را که برای اجرا به برنامه یا فایل های مختلف میخواهید بدهید را بدون استفاده از عبارات بالا انجام دهید . یعنی در قسمت Path  با زدن شکل (...)  مسیر فایل اجرایی خود را بدهید. دوم اینکار را بکنید. از منوی Project  گزینه Path Replace را انتخاب کنید. در پنجره باز شده در زیر Replace with  عبارت   <SrcDir>\ را بنویسید. تیک جلوی گزینه  Replace Whole Path  را بزنید. با اینکار تمامی مسیر های تعیین شده  به وسیله عبارت  <SrcDir>\ منظم میشوند. احتمالا باید  مشکل شما برطرف بشه. در ضمن در حین اجرای برنامه  اگر کار خودرا تست کنید با همان خطا روبرو میشید. باید پس از  Compile  کردن برنامه پروژه خود را تست کنید. امیدوارم مشکلتون بر طرف بشه.

 

آقا کیوان برای تغییر شکل موس صفحه اصلی میتونید  بر روی صفحه اصلی خود ( پایین برنامه ) که لیست صفحات وجو داره دوبار کلیک کنید تا پنجره Page properties  باز بشه. در این پنجره در قسمت سمت راست (بالا) جلوی عبارت Default  شکل موس مورد نظر خود را را انتخاب کنید. میتونید با انتخاب گزینه Custom 1   شکل موس دیگری  بغیر از شکل موس های خود برنامه را انتخاب کنید. تو شاخه c:/windows/cursor   یه تعداد شکل موس هست.

 

آقای محمد جزایری سئوال کرده بودن که چه طوری میشه مثل سی دی های کینگ که از .DLL ها برای کم شدن حجم پروژه استفاده کرده ,  استفاده کرد. انجام این کار بسیار ساده است. و به نظر من اگر پروژه شما خیلی بزرگ میباشد  حتما از این روش استفاده کنید.  محمد خان  ابتدا پروژه ای را که درست کرده ای در داخل MMB باز کن .سپس از منوی فایل گزینه Save As  را انتخاب کن. و فایل خودت را با نامی دلخواه اما با پسوند .dll ذخیره کن. مثلا مثل سی دی های کینگ optimizer.dll

این فایلی که با فرمت .dll سیو کرده ای فایل اصلی پروژه تو نباید باشه . بلکه بخشی از ان.

حالا تو MMB صفحه اصلی پروژه خودت را درست کن. در اینجا به جای عبارت Go to Page عبارت Run Another Project  را انتخاب کن.و به اون فایل .dll که به عنوان بخش دیگر پروژه می باشد لینک بده. امیدورام متوجه شده باشی. اگر مشکلی بود مطرح کن.

این مورد بالا تو وبلاگ آموزش داده نشده بود . در ادامه به طور کامل این قسمت را توضیح میدهم.

ادامه سئوالات شما در پست بعدی تو ضیح داده میشود.

یا علی ...

نحوه قرار دادن فایل های فلش و پسورد بر mmb

سلام دوستان عزیز

برای قرار دادن فایل های فلش در مولتی مدیا بیلدر نسخه 4.8 کافیه از منوی Object  و زیر شاخه Create   گزینهHTML  را انتخاب کنید

بر جایی از صفحه که می خواهید فلش را قرار دهید کلیک کنید. سپس در در پنجره باز شده در مقابل عبارتFiles of Type  گزینه  All Files  را انتخاب کنید.سپس فایل فلش خود را باز کنید.

این مطلب هم در پاسخ به یکی از دوستان .

یکی از دوستان سئوال کرده بودند که چگونه میتوان بر روی فایل اجرایی MMB پسوردی قرار داد. باید بگم متاسفانه این ویژگی تو MMB وجود نداره یا اینکه من از ان اطلاعی ندارم. اما همانطور که میدانید  میتونید بر روی فایل خود MMB که در داخل پروژه باز میشود پسورد گذاشت.این کار هم با انتخاب Compress And Export از منوی File انجام میشود.

تعیین مشخصات صفحه و تست کل برنامه و تست صفحه ی فعال

سلام دوستان .امروز اومدم فقط یک مطلب کوچک را  بگم و برم. این مطلب را باید زودتر از اینها میگفتم ولی حالا میگم.

 

تعیین مشخصات صفحه و تست کل برنامه و تست صفحه ی فعال

برای شروع کار اول باید مشخصات کلی صفحه ای را که می خواهید برنامه ی مولتی مدیا را در آن پیاده کنید مشخص گردد برای این منظور به منوی Project رفته و گزینه General Settings را انتخاب نمایید. جهت دسترسی آسان به این گزینه می توانید روی آیکون شکل چرخ دنده در بخش Main کلیک کنید.


Window Size:در این قسمت اندازه ی صفحه را بر حسب Pixel مشخص می کنید. البته خود نرم افزار به طور پیش فرض اندازه ۶۴۰ در ۴۸۰ را به شما پیشنهاد می دهد اما می توانید در قسمت Quick Preset اندازه های استاندارد دیگری را ببینید لازم به ذکر است که انتخاب هر اندازه حتی خارج از اندازه های استاندارد امکان پذیر است.


Window Title:اگر نام خاصی را برای برنامه خود در نظر گرفته اید به جای کلمه Welcome تایپ نمایید بعد ها خواهید دید که این نام بر روی نوار آبی رنگ بالای برنامه ی مولتی مدیا نمایان می شود. ( اگر علاقه ای به نوار آبی رنگ (Title Bar) بالای برنامه خود ندارید علامت ضربدر را از کنار جمله Standard Window بردارید).


Client Border:در صورتی که این گزینه فعال باشد یک خط کم رنگ پیرامون محیط برنامه مشاهده خواهد شد.


Background Mode:زمانی از پارامتر های این بخش استفاده می شود که بخواهید زمینه پشت برنامه رنگ خاصی به غیر از تصویر موجود در Desktop به خود بگیرد برای این دستور قسمت Full Screen Background را فعال کنید و پس از Solid Fill رنگ مورد نظر را مشخص نمایید اگر دوست داشته باشید تصویر خاصی کل زمینه ی پشت برنامه را پر کنید در همین بخش روی گزینه Load Image کلیک کرده و پس تصویر را انتخاب نمایید.Display Resolution:به دلیل این که معمولا برنامه ی مولتی مدیایی را که می سازید روی CD کپی شده و در چند کامپیوتر و احتمالا با Resolution های مختلف استفاده خواهد شد ممکن است به مشکل اختلاف اندازه صفحه بر نامه ی ساخته شده با Resolution کامپیوتر دیگر برخورد نمایید نرم افزار Multimedia Builder این امکان را به شما می دهد که با استفاده از این بخش Resolution هر کامپیوتر را هنگام اجرای اتو ماتیک CD به طور موقت تغییر دهید تا برنامه با کیفیت خوب اجرا شود لذا گزینه Try to Change to و Allow Up-Sizing را فعال نموده و نوار سفید رنگ مقابل آنها Resolution دلخواه را تعیین نمایید بعد کلید OK را بزنید. خوب حالا شما صفحه سفید رنگی با مشخصاتی که تعیین کرده اید در وسط محیط کار نرم افزار خواهید دید برای این که نحوه ی عملکرد برنامه را هنگام اجرای آن ببینید می توانید در حین طراحی نتیجه کار را تست کرده و از عملکرد آنها مطمئن شوید. برای این کار ۲ روش زیر وجود دارد:


۱ـ تست کل برنامه: جهت تست کل برنامه به منوی Project رفته و گزینه Run را انتخاب نمایید و یا روی آیکونی که مثل یک کلید است رادر نوار Main کلیک کنید.


۲ـ تست صفحه فعال: تست کردن کل برنامه احتیاج به وقت زیادی دارد لذا جهت سهولت می توانید فقط هر صفحه ای را که فعال است تست نمایید برای این کار گزینه ی Test Current Page در منویPage را کلیک نمایید و یا کلید F5 را بزنید وبرای بازگشت روی صفحه راست کلیک کنید و از منوی باز شده Close را فشار دهید.
نکته ی بسیار ضروری: هنگام
Run کردن برنامه حتما یک نوار زرد رنگ که در پایین صفحه با مضمون Created with unregustred version of Multimedia Builder رو به رو خواهید شد برای اینکه بتوانید این نوار را حذف کنید مراحل زیر را طی کنید:


از منوی Help
گزینه About را انتخاب کنید تا پنجره باز شود روی گزینه Enter Rag Code کلیک کنید در پنجره باز شده در قسمت Name عبارت HBK@heartbreak.net و در قسمت Code عدد ۱ـ۲۷۴۹۸۳ـ ۴۱۵ را وارد کنید. نکته:( این عدد را از سمت راست به چپ وارد کنید) از این به بعد هنگام Run کردن دیگر نوار زرد رنگ نمایان نخواهد شد.

جلسه ۱۵

سلام

من فکر کنم الان دیگه اونایی که توضیحات و درسهای گذشته را دنبال کرده اند قادر خواهند بود برای خود به راحتی پروژه های حرفه ای درست کنند .امروز میخوام چند نکته

مهم در ایجاد پروژه ها را عنو ان کنم. تقریبا میشه گفت تمامی مطالبی را که میدونستم در وبلاگ گذاشتم  الته مولتی مدیا بیدر بخش های زیادی داره از جمله اسکریپ هاش که شما میتونید ادامه مطالب را از سایت آقا حسین دنبال کنین. این به این معنی نیست که وبلاگ اپدیت نمیشه هر زمان مطلب و موضوع جدیدی به یادم امد در وبلاگ میزارم.شما هم هرگونه سئوال و نظر و یا پیشنهادی دارید میتوانید در وبلاگ مطرح کنید.مطمئن باشید در صورت بلد بودن در اسرع وقت پاسخ میدهم.

1-  شما میتوانید برای پروژه ای که تهیه کرده اید یک ایکون مخصوص قرار دهید.به طور پیش فرض MMB  از ایکون خود برای پروژه استفاده میکند. برای قرار دادن ایکون خود  در داخل برنامه به منوی File رفته و از انجا گزینه Compile را انتخاب کنید و در قسمت Icon دو گزینه میبینید که  با توجه به سیستم  کاربر مورد نظر شما میتوانید ایکونی 16 Color  یا 32 Color  را انتخاب کنید . میتوانید با برنامه هایی نظیر Easy Icon Maker یا Icon Art ایکون مورد نظر خود را در دو نوع 16 و 32 رنگه طراحی کنید و برای پروژه خود قرار دهید به این دو نکته توجه کنید که ایکون های مورد نظر میبایست حتما در سایز 32*32   باشند و حتما باید ایکونی را که برای پروژه قرار داده اید در داخل سی دی قرار دهید.

2-  اگر پروژه شما بسیار گسترده است و شامل قسمت های مختلفی از جمله عکس و صدا و نوشته است سعی کنید در دو تکه پروژه خود را طراحی کنید  و به وسیله لینک دادن یک پروژه را به پروژه دیگر مرتبط سازید زیرا  افزایش حجم یک پروژه موجب کندی سیستم و ایجاد اشکال میگردد.

3-  نکته مهم دیگری که در MMB باید حتما به دقت رعایت شود همانطور که در قبل گفتم تعیین مسیر  اجرای برنامه ها و هر شی اجرایی دیگر میباشد. MMB  این کار را  با عبارت <ScrDir> حل کرده است.

4-   همانطور که قبلا هم گفتم شما میتوانید با برنامه هایی نظیر مریم یا IPT در مولتی مدیا بیلدر فارسی بنویسید. من خودم از برنامه IPT استفاده میکنم. این  برنامه  فونت های زیبایی داره که شما میتونید از اون استفاده کنید. برنامه IPT  را میتونید از سایت http://www.bornaray.com/  دریافت کنید.

5-    اگه پروژه شما دارای صفحات زیادی  هست سعی کنید راحت ترین راه برای جابجایی و انتقال از یک صفحه به صفحه دیگر را در نظر بگیرید و اگر هم برنامه را به صورت Full Screen  ( تمام صفحه) درست میکنید سعی کنید از دکمه مینامایز در پروژتون استفاده کنید تا کاربر راحت تر بتونه از کار شما استفاده کنه.

جلسه چهاردهم

امیدوارم تا اینجا توانسته باشید از درسهای داده شده استفاده کنید.در این درس باهم در ادامه ساخت برنامه یک آلبوم فیلم و دست نوشته برای برنامه خود تعبیه خواهیم کرد.

طراحی آلبوم فیلم :


برای قرار دادن فیلم در برنامه خود دو روش پیشنهاد میکنم. روش اول اینکه فیلم بصورت خودکار پخش شود که زمان پخش فیلم هنگامی که صفحه لود میشود میباشد. روش دوم اینکه از دکمه های کنترل فیلم استفاده شود. برای اینکار ابتدا یک صفحه درست میکنیم اما قبل از آن باید در صفحه اول برنامه دکمه ای برای ورود به صفحه آلبوم فیلم ایجاد کنید. در صفحه فیلم میتوانید برای زیبایی بیشتر پس زمینه ای قرار دهید. اینک به تعداد فیلمهایی که قصد دارید در برنامه خود قرار دهید دکمه ایجاد کنید. حال برای هر یک از این دکمه ها یک صفحه ایجاد کنید به طوری که با کلیک دکمه وارد صفحه فیلم مربوطه شوید. اینک روش اول را عملی میسازیم :به صفحه مربوط به اولین فیلم بروید. سپس از منوی Object در بخش Create گزینه MCI Object را انتخاب کنید. مشاهده میکنید که ماوس به شکل + درآمده. به کمک ماوی میتوانید اندازه محیط فیلم خود را تعیین کنید. ماوس را روی صفحه بکشید سپس دوبار روی این محیط کلیک کنید تا پنجره تنظیمات مربوطه باز شود. در بخش Media روی دکمه Load کلیک کنید حال فیلم مورد نظر را فراخوانی کنید. شما فقط فیلمهایی را میتوانید انتخاب کنید که mmb از آنها پشتیبانی کند. بعد از فراخوانی فیلم دکمه OK را فشار داده . ممکن است تعجب کنید چون اتفق خاصی در صفحه نمیافتد. اما اگر در این حالت صفحه را تست کنید خواهید دید که فیلم بطور اتوماتیک شروع به پخش شدن کرد. دقت کنید که شما هیچگونه کنترلی بر روی این فیلم ندارید. حتماً دکمه Back را برای این صفحه ایجاد کنید تا توسط آن به صفحه فیلمها باز گردید.

حال فیلمی در برنامه قرار خواهیم داد که بتوانیم روی آن کنترل داشته باشیم. برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید :ابتدا به صفحه مخصوص فیلم بروید. سپس گزینه Video از بخش Create در منوی Object را انتخاب کنید. اگر روی صفحه کلیک کنید پنجره Open Video باز میشود. فیلم مورد نظر را در این بخش فراخوانی کنید. بعد از کلیک روی دکمه OK پنجره Video Impact and Capturing Still Image نمایان خواهد شد که تصویر Frame اول فیلم در وسط آن نمایش داده خواهد شد.

حا با استفاده از دکمه های کنترل، نحوه نمایش فیلم را تست کنید. دقت کنید که با این دکمه ها فقط فیلم را تست میکنید و پنجره فوق بصورت پیش نمایش بوده و هنوز قیلم برروی صفحه بارگذاری نشده است. بعد از تست فیلم دکمه OK را بزنید. ملاحظه میکنید که Frame اول فیلم برروی صفحه قرار میگیرد. حال برای تصویر فوق باید دکمه های کنترل بسازید. برای اینکار میتوانید از دکمه های آماده در بخش Action استفاده کنید و یا اینکه توسط ابزار Bitmap Button آنها را تولید کنید. ولی در هر صورت روش تنظیم دستورات در هر دو حالت یکسان است. برای روش اول شما میتوانید در روی Toolbar  بر شکلی که به صورت یک چوب جادویی است کلیک کنید و از لیست باز شده گزینه Insert Video Control  را انتخاب کنید.( برای اینکار باید بر روی ویدویی که قرار داده اید کلیک کرده باشید.) حالا شما میتوانید  به وسیله این تنظیمات فایل ویدویی را که قرار داده اید را کنترل کنید. اگر شما از نسخه های قدیمی برنامه استفاده میکنید امکان دارد گزینه Insert Video Control  را نداشته باشید . برای اینکار میتوانید از روش زیر استفاده کنید: ( (روی آیکون  کلیک کرده و از منوی باز شده گزینه Insert MP3 Control را انتخاب کنید. دکمه های کنترلی که در صفحه ظاهر میشوند را جابجا کنید و در جای مناسبی قرار دهید. این دکمه ها مخصوص پخش فایلهای صوتی هستند اما با تغییرات زیر میتوان آنها را به دکمه های پخش فیلم تبدیل کرد. ابتدا دکمه های  را حذف کنید. چون این دکمه ها در مواقعی به کار برده میشوند که کاربر در درایو دنبال فایلی باشد و یا جایی که چند فایل وجود داشته باشد. اما چون در اینجا شما فیلم را فراحوانی کرده اید و فقط به دکمه های پخش و توقف احتیاج دارید. برای حذف دکمه های فوق به بخش Object مراجعه کرده و برروی علامت + کنار عبارت MP3 Nuttons P43 کلیک کنید تا لیست دکمه ها را مشاهده کنید. سپس با انتخاب دکمه های مورد نظر کلید Del را فشار دهید. بعد از انجام این عمل دکمه ها را در صفحه جابجا کنید تا زیر اعداد بالای آم قرار بگیرد. حال دو باره روی دکمه ها کلیک کنید تا پنجره Group باز شود. ابتدا روی گزینه B_Play Q381 دو بار کلیک کنید در پنجره باز شده و در بخش Action روی آیکون  کلیک کنید. در بخش On Mouse Click گزینه None را انتخاب کنید تا به صورت غیرفعال انتخاب شود. بعد از زدن دکمه OK روی آیکون  کلیک کنید. در پنجره باز شده و در بخش The Click is Finished روی آیکون  کلیک کنید. در پنجره Script Wizard و در بخش Action گزینه Video Play را انتخاب کرده و سپس در بخش Video Play نام فیلمی که در صفحه قرار داده اید را انتخاب نمایید.این نکته ضروری است که منظور از نام فیلم نام labe فیلم مورد نظر است که در اینجا Video میباشد. بعد از انجام عمل فوق روی دکمه OK کلیک کنید. عملیات گفته شده را برای دکمه B_Stop Q381 تکرار کنید. با این تفاوت که در پنجره Script Wizard به جای گزینه Video Paly گزینه Video Stop را انتخاب کنید. اما برای دکمه B_Pause Q381 مراحل زیر را طی کنید. در پنجره Group دوبار روی این گزینه کلیک کنید، سپس در بخش Action ابتدا آیکون را غیر فعال کرده و بعد از آن روی آیکون d012 کلیک کنید. در پنجره باز شده در بخش Action1 گزینه Video Pouse و در بخش Obhect گزینه Video را انتخاب کنید. در این حالت هر وقت هنگام اجرای برنامه روی دکمه مورد نظر کلیک کنید پخش فیلم موقتاً قطع میشود و با زدن دکمه Play ادامه فیلم پخش میگردد.))

حال به برنامه برگردید و با استفاده از کلید F5 آن را تست کنید.

دست نوشته :مطمئناً وجود نوشته و متن در یک برنامه مولتی مدیا باعث کاملتر شدن آن میگردد. این نوشته ها میتوانند توضیحاتی در مورد خود برنامه و یا هر نوشته دیگر مرتبط با موضوع برنامه باشند. افزودن چنین امکانی به برنامه مولتی مدیا کار دشواری نیست. برا یاین کار دو روش پیش رو داریم.

گرافیک :نرم افزار mmb برای تایپ متنهای طولانی ابزاری بنام Paragheraf Text را طراحی کرده است که با کمک آن میتوان متنهای طولانی را تایپ کرده و با فونتهای مختلف ویرایش نمود. برای دسترسی به این ابزار روی آیکون در نوار ابزار کلیک کرده و یا از منوی Object در بخش Create گزینه Paragheraph Text را انتخاب کنید. با توجه به فضایی که برروی صفحه دارید ماوس را برروی صفحه بکشید. اندازه محدوده متن به دلخواه شما تعیین میگردد. محدوده نقطه چین برروی صفحه نمایان میشود. اکنون دوبار روی آن کلیک کنید. پنجره زیر باز میشود.

در این مرحله اگر متنی را قبلاً توسط نرم افزارهای دیگری مثل Word تایپ کرده اید میتوانید آن را توسط دکمه Open فراخوانی کنید. در غیر اینصورت میتوانید در فضای سفید رنگ این پنجره مشغول به تایپ شوید. ابزار Paragheraoh Text برای تایپ متنهای لاتین طراحی شده اما شما میتوانید با فارسی کردن محیط Win متن فارسی خود را تایپ کنید. البته اگر در متون فارسی از کلمات لاتیم استفاده کنید ممکن است دچار مشکل شوید. برای تغییر فونت میتوانید از دکمه Font و برای تغییر رنگ از جعبه تغییر رنگ استفاده کنید. اگر متن شما طولانی باشد به صورت خودکار در کنار متن Scroll Bar قرار میگیرد. بعد از تعیین پارامترهای لازم دکمه OK را بزنید.

نمایش متن توسط نرم افزارهای نوشتاری:
اگر از نرم افزارهایی مانند Word,Wordpad و ... استفاده کرده باشید میتوانید متون خود را در آن نرم افزار تایپ کرده و بعد از ویرایش و صفحه آرایی فایل مورد نظر را توسط برنامه مولتی مدیا فراخوانی کنید. بدین صورت که ابتدا در صفحه دکمه ای با نام متن مورد نظر طراحی کنید. سپس با دوبار کلیک کردن برروی آن پنجره مخصوص آن باز میشود. در قسمت Action روی آیکون کلیک کنید. در پنجره باز شده در قسمت On Mouse Click عبارت Run Program را انتخاب کرده و در قسمت Path مسیر فایل متنی را تعیین کنید. بعد از انجام کارهای فوق با زدن کلیدهای متوالی OK وارد صفحه شده و آن را تست کنید. در این حالت اگر روی دکمه طراحی شده کلیک کنید باشد متن با استفاده از نرم افزارهایی که توسط آن تایپ شده فراخوانی شود. توجه کنید که در این حالت نرم افزار نوشتاری که مورد استفاده قرار داده اید حتماً برروی Windows نصب شده باشد.

جلسه سیزدهم

فایلهای جانبی :منظور از فایلهای جانبی یک پروژه تمامی فایلها و فهرستهایی هستند که از فایل اجرایی exe پروژه مجزا ولی در ارتباط با پروژه میباشند. این فایلها ممکن است قالبهای گوناگونی داشته باشند و هر یک برای کاری خاص در پروژه زیر نظر گرفته شده باشند. مهمترین نکته ای در ارتباط با فایلهای جانبی باید به آن توچه کرد تعیین مسیر ( آدرس ) صحیح آن فایل در کنار پروژه است.

فایلهای جانبی را که ممکن است برای یک برنامه مولتی مدیا لازم باشد به چند صورت میتوان دسته بندی کرد. یکی از آنها فایلهای Embedded میباشد.این فایلها به فایلهایی گفته میشود که در داخل یک فایل یا پروژه mmb محبوس میشوند. این فایلها میتوانند هرگونه فرمت دلخواهی را داشته باشند. Embedded کردن قایلها ممکن است با انگیزه های گوناگونی صورت گیرد که ای انگیزه ها را میتوان بصورت زیر بررسی کرد :

1- جلوگیری از تعداد فایلهای جانبی
2-
جلوگیری از دسترسی آزاد برای کاربران برنامه
3-
افزایش سرعت اجرای برنامه در هنگام دسترسی به فایل
4-
آسوده شدن از تعیین مسیر برای فایلهای جانبی

توجه داشته باشید که ما فقط فایلهایی با حجم کم و به تعداد محدودی را میتوانیم Embedded کنیم. برای Embedded کردن فایلهای صوتی از منوی Project گزینه Embedded Sound و برای Embedded کردن فایلهای دیگر از منوی Project گزینه Embedded Files زا انتخاب کنید.

شی VR Panorama :همانطور که میدانید اشیاء گوناگونی در MMB وجود دارند که یکی از این اشیاء VR Panorama میباشد. این شی برای پیمایش تصاویر با اندازه های غیر عادی طراحی شده است. مثلاً اگر شما تصویری داشته باشید مه به صورت تکنیک 360 درجه عکسبرداری شده است داشته باشید، میتوانید از این شی این تصویر دراز را پیمایش کنید. فرض کنید تصویر شما دارای پهنای 300 در 2400 پیکسل باشد. و فرض کنید شما دریچه ای طراحی کرده اید که دارای پهنای 300 در 400 پیکسل میباشد. زمانی که به انتهای تصویر برسید این شی مجدداً‌ ابتدای تصویر را نشان میدهد. در واقع بیننده احساس میکند که تصویر دور خود میپیچد و به بیرون نگاه میکند. برای تصاویری که با این تکنیک عکسبرداری نشده اند این شی جلوه ی خاصی تولید نمیکند. برای انتخاب این شی از نوار ابزار Object > Create > VR Panorama کلیک کنید. تصویر مورد نظر ما باید فرمت jpg داشته باشد. تصویر مورد نظر خود را انتخاب کرده و برنامه را اجرا کنید. میبینید که ماوس شما به یک فلش تبدیل میشود و شما نسبت به اندازه عکس خود میتوانید آن را پیمایش کنید.حال با دو کلیک روی شی پنجره تنظیمات آن را باز کنید. پنجره ی زیر باز میشود.

شما از طریق گزینه Load new میتوانید عکس مورد نظر خود را فراخوانی نمایید. همچنین میتوانید از طریق آیکون  فایل خود را به صورت Embedded در آورید در قسمت Advanced شما میتوانید زاویه دیدتان را نسبت به تصویر مشاهده کنید. در صورتیکه عدد صفر را انتخاب کنید حرکت تصویر را برروی یک نوار صاف خواهید دید. بعد از انتخاب زاویه دید مورد نظر میتوانید دکمه Apply را کلیک کنید.در انتهای پنجره Panorama سه جعبه متن زیر را مکشاهده میکنید که برای مشخص کردن محل نقطه نورانی در محل مورد دلخواه است.Place : در اینجا مکان نقطه نورانی را مشخص میکنید
Width :
در اینجا پهنای نقطه نورانی را معین میکنید.
Script
Object : زمانی که نشانگر ماوس برروی Hot Spot برود این اسکریپت اجرا میشود.

شی Image Matrix :این شی میتواند به وسیله سه عکس یک ماتریس فعال نتصویری ایجاد کند. هر خانه از این ماتریس در برگیرنده هر سه عکس میتواند باشد و تمامی خانه های ماتریس یکسان میباشد. این شی برای ایجاد برخی برنامه های خاص نظیر جدولهای تصویری یا بازیهای حدسی استفاده میشود.برای انتخاب این شی از منوی Object > Create > Image Matrix را کلیک کنید. حال پنجره زیر باز میشود :

 

موارد نا آشنا در پنجره زیر بدین شرح است :
Matrix Size :
که خود شامل دو جعبه متن Columns و Rows میباشد. در این دو جعبه متن میتوانید تعداد ستونها و سطرهای ماتریس را مشخص کنید. Columns مشخص کننده ستونها و Rows مشخص کننده سطرهای این ماتریس میباشد.
در سمت چپ پنجره جای سه تصویر که با شماره های 1-2-3 شماره گذرای شده اند را مشاهده میکنید و در زیر هر کدام از آنها آیکونی به شکل d025 قرار دارد . با کلیک برروی هر یک از این آیکونها میتوانید یک تصویر را برای آن انتخاب کنید.

Transparent : در اینجا مشخص میکنید که رنگ حاشیه هر یک از شکلها نمایش داده شوند یا خیر. این گزینه زمانی مکورد استفاده میگیرد که زمکینه شکل مورد نظر از رنگ یکنواخت پر شده باشد.

Default Image : این کزینه مشخص میکند که در هنگام اجرای برنامه کدام تصویر به طور عادی نمایش یابد.

Library : در این قسمت میتوانید از کتابخانه از پیش ساخته mmb استفاده کنید.در قسمت راست پنجره دو کادر سفید ملاحظه میکنید که برای کد نویسی اسکریپت در نظر گرفته شده اند. کدی که در کادر سفید بالایی مینویسید هنگامی اجرا خواهد شد که کلید ماوس برروی شی Image Matrix هشرده شود. و کدی که در کادر پایینی نوشته میشود زمانی اجرا خواهد شد که کلید ماوس از روی شی رها شود